آزمایش‌های سه ماهۀ سوم بارداری

آزمایش‌های سه ماهۀ سوم بارداری

در سه ماهۀ سوم بارداری با توجه به این که زمان زایمان نزدیک می‌شود، پزشک ممکن است آزمایش‌هایی را برای بررسی وضعیت و آمادگی شما برای زایمان درخواست کند. شناخت این آزمایش‌ها و آگاهی نسبت از آنها به شما کمک کند تا بتوانید راحت‌تر متوجه صحبت‌های پزشکتان شوید. در این مطلب با آزمایش‌های سه ماهۀ سوم بارداری آشنا خواهید شد.

غربالگری باکتری‌‌های استرپتوکوک گروه B

در هفته‌های ۳۵ تا ۳۷ بارداری، پزشک در صورت نیاز ممکن است با نمونه‌برداری از واژن و مقعد، وجود باکتری‌‌های استرپتوکوک گروه b را بررسی کند. با این وجود که این نوع باکتری‌‌ها در بدن حدود ۳۰ درصد از زنان سالم نیز وجود دارد، این باکتری عامل اصلی عفونت‌‌های خطرناک نوزادان هنگام تولد است و ‌می‌تواند باعث عقب‌ماندگی ذهنی، اختلالات دید و از دست دادن شنوایی نیز شود.

زنانی که نتیجۀ غربالگری آنها مثبت ‌می‌شود، با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان ‌خواهند شد تا هنگام زایمان، نوزاد آنها هم به این عفونت دچار نشود. همچنین ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که لازم نیست این آزمایش را انجام دهید و پس از شروع درد زایمان، اگر فاکتورهای افزایش خطر خاصی وجود داشته باشد، درمان را شروع کند.

تست بدون استرس و استرس انقباضی

در اغلب بارداری های پرخطر مثل مواردی که بارداری چندقلو است یا مادر دیابت یا فشار خون بالا دارد، بنا به تشخیص پزشک و در سه ماهۀ سوم، این تست به صورت هفتگی انجام ‌می‌شود. در این تست از طریق گیرنده‌ای که به شکم مادر متصل است، ضربان قلب جنین همزمان با حرکت او اندازه‌گیری ‌می‌شود. ضمناً برای نظارت بر وضعیت نوزادان دیررس نیز از این روش استفاده ‌می‌شود.

همچنین ممکن است پزشک در بارداری‌های پرخطر، تست استرس انقباضی را درخواست کند. در این تست با ایجاد انقباضات رحم توسط تزریق پیتوسین یا تحریک نوک سینه‌‌ها، تعداد ضربان قلب جنین پس از شروع انقباضات اندازه‌گیری ‌می‌شود و بر اساس آن پزشک میزان تحمل جنین نسبت به استرس ناشی از زایمان را بررسی می‌کند.

سونوگرافی و آزمون پروفایل بیوفیزیکال

در بارداری‌های پرخطر و در مواردی که احتمال زایمان دیرتر از موعد وجود داشته باشد، پزشک ممکن است از آزمون پروفایل بیوفیزیکال برای بررسی سلامت جنین استفاده کند. این آزمایش، یک آزمایش بدون خطر و آسان است که ترکیبی از یک سونوگرافی به همراه تست بدون استرس است. پزشک در سونوگرافی، وضعیت تنفسی، وضعیت ماهیچه‌ها و حرکت جنین و همچنین حجم مایع آمنیوتیک را بررسی می‌کند. این نتایج در کنار نتایج تست بدون استرس که در آن ضربان قلب جنین هنگام حرکت بررسی شده است، نتیجۀ آزمون پروفایل بیوفیزکال را تشخیص می‌دهد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط