آبله‌مرغان در دوران بارداری

در صورت ابتلا به آبله‌مرغان پیش از بارداری یا واکسینه شدن در برابر آن، بدن شما احتمالاً در دوران بارداری نسبت به این بیماری ایمن است. در این مطلب تأثیرات آبله‌مرغان در جنین، اقدامات شما برای مقابله با آن و نکاتی در مورد واکسن آبله‌مرغان بررسی شده است.

اثر آبله‌مرغان در جنین و مقابله با آن

میزان و احتمال آسیب رسیدن به جنین در صورت ابتلای مادر، با سن بارداری او در ارتباط است. اگر در سه ماهۀ اول یا دوم بارداری آبله‌مرغان بگیرید، احتمال کمی وجود دارد که جنین دچار سندرم آبله‌مرغان مادرزادی شود. این احتمال در هفته‌های ۱۳ تا ۲۰ بارداری بیشتر است. سندرم آبله‌مرغان مادرزادی می‌تواند منجر به نقص‌های مادرزادی شود.

برخی از نقص‌هایی که ممکن است در اثر سندرم آبله‌مرغان مادرزادی ایجاد شود شامل زخم‌های پوستی، دست و پا‌های غیرطبیعی، سر کوچک‌تر از اندازۀ طبیعی، مشکلات عصبی مثل ناتوانایی ذهنی و مشکلات بینایی است. این عفونت می‌تواند منجر به سقط جنین در اوایل یا حتی در اواخر بارداری شود.

اگر در بارداری به آبله‌مرغان مبتلا شوید، نیاز به یک سونوگرافی آنومالی تشخیصی دقیق برای بررسی هر گونه نقص در جنین و مشکلات دیگر وجود دارد. همچنین در ادامه نیاز به انجام سونوگرافی‌های بیشتر برای پیگیری وضعیت رشد جنین خواهد بود. اگر در اوایل سه ماهۀ سوم دچار آبله‌مرغان شوید، احتمالاً جنینتان سالم خواهد ماند، زیرا حدود پنج روز پس از ابتلا به آبله‌مرغان، سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با ویروس، آنتی‌بادی تولید می‌کند و این آنتی‌بادی از طریق جفت به جنین منتقل می‌شود و از او در برابر بیماری محافظت خواهد کرد. اگر پنج تا ۲۱ روز قبل از تولد نوزاد آبله‌مرغان بگیرید، او نیز آبله‌مرغان خواهد داشت، اما به خاطر آنتی‌بادی‌هایی که از شما گرفته است، این مشکل جدی نخواهد بود.

خطرناک‌ترین زمان برای ابتلا به آبله‌مرغان بین پنج روز پیش از زایمان تا دو روز پس از زایمان است، زیرا در این حالت نوزاد با ویروس مواجه می‌شود، اما زمان کافی برای دریافت آنتی‌بادی را از شما ندارد. در این صورت شانس زیادی برای ابتلای نوزاد وجود دارد. در این حالت نوزاد دچار بیماری آبله‌مرغان نوزدان می‌شود که یک بیماری خطرناک است و می‌تواند زندگی او را تهدید کند، به خصوص اگر درمان نشود.

در صورت دریافت ایمونوگلوبولین آبله‌مرغان که محصولی خونی حاوی آنتی‌بادی آبله‌مرغان است، ریسک موارد شدید می‌تواند به شدت کاهش یابد. اگر شما پنج روز پیش از زایمان، علائم آبله‌مرغان را نشان داده باشید یا بلافاصله پس از تولد تا دو روز اول دانۀ پوستی داشته باشید، نوزاد شما فوراً یک واحد دارو دریافت می‌کند. اگر نوزاد علائمی از پیشرفت عفونت مانند تب یا بروز دانه در چندین نقطه نشان دهد، با تزریق آسیکلوویر که داروی ضدویروسی است، درمان خواهد شد.

اقداماتی در صورت ابتلا به آبله‌مرغان

اگر می‌دانید در برابر این بیماری ایمن هستید، نیازی نیست کاری انجام دهید. اگر مطمئن نیستید یا فکر می‌کنید ایمن نیستید، فوراً به پزشکتان اطلاع بدهید. پس از تشخیص و تجویز او، یک آزمایش خون برای بررسی وضعیت ایمنی شما انجام خواهد شد. اگر در دوران بارداری علائم آبله‌مرغان را در خود مشاهده کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. بدون خبر دادن از قبل به مطب پزشک نروید، زیرا ممکن است سایر زنان باردار در مطب را نیز آلوده کنید.

اگر نیاز به معاینه دارید، قرار مشخصی ترتیب دهید تا لازم نباشد پشت در و بیرون مطب پزشک یا بین جمعیت در انتظار بمانید. اگر مبتلا به آبله‌مرغان باشید، پزشک دارو‌های ضدویروس برای شما تجویز خواهد کرد. اگر علائمی از گلودرد، تب و تنفس سریع، مشکل در تنفس یا سرفه دارید نیز باز هم لازم است با پزشک تماس بگیرید، زیرا شرایط شما می‌تواند سریعاً وخیم شود. اگر بیش از یکی از علائم شدید را دارید مانند مشکل در تنفس یا درد قفسۀ سینه، با پزشک تماس بگیرید و به بیمارستان مراجعه کنید. اگر علائم شما خفیف است، باید بستری شوید تا به دقت تحت مراقبت باشید و داروی اسیکلوویر تزریقی دریافت کنید.

واکسن آبله‌مرغان در زمان بارداری

اگر نسبت به آبله‌مرغان ایمن نیستید، امکان تزریق واکسن آبله‌مرغان در دوران بارداری وجود ندارد. به همین دلیل، بهتر است پیش از بارداری به پزشک مراجعه کنید تا معاینات لازم پیش از بارداری را انجام دهید. در معاینات پیش از بارداری، پزشک وضعیت ایمنی بدن شما در برابر آبله‌مرغان را بررسی و در صورت نیاز، برای شما واکسن آبله‌مرغان تجویز خواهد کرد. توجه داشته باشید که دریافت واکسن در زمان شیردهی نیز بی‌خطر است.

در مورد آبله‌مرغان در کودکان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط