رشد جنین در هفتۀ ششم

رشد جنین در هفتۀ ششم

در این هفته، رویان یا جنین ابتدایی شما تقریباً اندازۀ یک عدس است که طولی بین ۵ تا ۸ میلی‌متر و وزنی در حدود ۰/۲۸ گرم دارد. اولین نشانه‌‌های رشد چشم‌‌ها پدیدار می‌شود. زایده‌‌های کوچک دست و پای او جوانه می‌زند. قلب جنین شما طی این هفته، در هر دقیقه حدود ۱۵۰ بار می‌تپد.

رویان یا جنین ابتدایی در هفتۀ ششم بارداری تقریباً به اندازۀ یک عدس است که از سر تا انتهای دُم، بین ۵ تا ۸ میلی‌متر است و وزنی در حدود ۰/۲۸ گرم خواهد داشت. ویژگی‌های جدیدی طی هفتۀ ششم ظاهر خواهد شد. جنین شما در این زمان شامل ۱۴ زایده یا سومایت است که در آینده به ماهیچه‌‌های اسکلتی و مهره‌‌های ستون فقرات تبدیل خواهند شد. دو حلقۀ حجیم در هر دو طرف سر تشکیل خواهد شد که به مرور تبدیل به چشم‌ها می‌شود و همچنین مسیرهای گوش داخلی آغاز به رشد خواهند کرد.

سلول‌های کبدی پیش از تشکیل بقیۀ سیستم گوارش رشد می‌کنند و جوانه‌های کوچک دست و پاها در محل رشدشان ظاهر می‌شود. اولین لایۀ نازک و شفاف پوست بدن جنین نیز طی این هفته تشکیل خواهد شد و اتفاقات بسیاری در درون بدن بسیار کوچک او رخ می‌دهد. قلب به دو قسمت راست و چپ تقسیم می‌شود و در هر دقیقه حدود ۱۵۰ بار می‌تپد. این مقدار تقریباً دو برابر سرعت تپش قلب شماست. گاهی اوقات سونوگرافی می‌تواند ضربان این قلب ابتدایی را دریافت کند. اگرچه قلب در ضربان است ولی هنوز یک سیستم گردش خون کامل تشکیل نشده است. مقداری از مواد مغذی رویان توسط جفت در حال رشد تأمین شده است و از طریق بند ناف به رویان می‌رسد، اما هنوز کیسۀ زرده، بخش عمدهای از مواد مغذی مورد نیاز رویان را تأمین می‌کند.

شما در کدام هفتهٔ بارداری هستید؟ مقالهٔ مادرشو را در مورد جدول زمانی رشد جنین ببینید تا بتوانید وارد هفتهٔ بارداری خودتان شوید. همچنین برای دریافت اطلاعات هفته به هفتهٔ رشد جنینتان، ایمیل خود را اینجا وارد و ثبت‌نام کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط