رشد جنین در هفتۀ نهم

رشد جنین در هفتۀ نهم

از هفتۀ نهم بارداری، رویان شما جنین نامیده می‌شود. جنین شما در این هفته تقریباً به اندازۀ یک گیلاس است که طولش از سر تا انتها در حدود ۲ سانتی‌متر و وزنش تقریباً ۲ گرم خواهد بود. اندازۀ کیسهٔ زرده کاهش می‌یابد و به زودی دیگر نیازی به آن نخواهد بود. جفت به تکامل خود ادامه می‌دهد تا به تنهایی تغذیۀ جنین را بر عهده بگیرد.

در پایان این هفته، سر باید راست‌تر باشد، تنه باید عمودی شود و دم قورباغه‌مانند جنین ناپدید شود. اجزای صورت همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند، چشم‌ها در حال بزرگ‌تر شدن هستند و رنگ‌دانه‌هایی دارند که رنگ خود را به چشم‌ها می‌دهند. پلک‌ها نیز در حال شکل‌گیری است. فک و عضلات صورت، همچنین دهان و جوانه‌های چشایی زبان در حال شکل‌گیری هستند. اندام‌های مهم داخلی مانند مغز، قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها و دستگاه گوارش همگی باید تا این هفته شکل گرفته باشد، اما همچنان رشد تدریجی برای تکمیل آنها ادامه دارد.

در این هفته قلب شروع به ایجاد چهار دهلیز خود می‌کند. روده‌ها در داخل بند ناف جنین تشکیل می‌شود و رشد آنها طی هفته‌های بعدی ادامه خواهد یافت، سپس وقتی شکم جنین برای جا دادن آنها به اندازۀ کافی بزرگ شد، به آنجا منتقل می‌شوند. در پایان هفتۀ نهم، نوک سینه‌های جنین باید روی قفسۀ سینۀ او ظاهر شود. غدۀ هیپوفیز همراه با دیگر اندام‌‌ها و ارگان‌های داخل گردن مانند حنجره و نای شروع به شکل‌گیری می‌کند.

در اوایل هفتۀ نهم، سلول‌های اولیه به ناحیۀ تناسلی می‌روند، یعنی جایی که آنجا در نهایت آلت تناسلی مردانه یا اندام تناسلی زنانه را تشکیل می‌دهند. در پایان این هفته، این سلول‌ها باید همراه با ارگان‌های دیگر این بخش مثل مقعد شروع به شکل‌گیری کنند. بازوها باید در محل صحیح خود شکل گرفته باشند و در محل آرنج خم شوند. مچ دست‌ها نیز قابل مشاهده باشد و تورفتگی‌هایی در دست و پا در محلی که انگشتان رشد می‌کنند، به وجود آمده باشد. در پایان هفتۀ نهم، تورفتگی‌هایی در پاها در محل رشد زانو و مچ به وجود می‌آید و ممکن است مچ پا و ناخن‌های پا شروع به ظاهر شدن کنند. مواد استخوانی اسکلت بدن در هفتۀ نهم شروع به شکل‌گیری می‌کنند و عضلات جنین در حال رشد خواهند بود. سونوگرافی ممکن است حرکت عضلات را نشان دهد، اما شما هنوز آن را احساس نمی‌کنید.

شما در کدام هفتهٔ بارداری هستید؟ مقالهٔ مادرشو را در مورد جدول زمانی رشد جنین ببینید تا بتوانید وارد هفتهٔ بارداری خودتان شوید. همچنین برای دریافت اطلاعات هفته به هفتهٔ رشد جنین، ایمیل خود را اینجا وارد و ثبت‌نام کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط