رشد جنین در هفتۀ بیست و هشتم

رشد جنین در هفتۀ بیست و هشتم

شما به سه ماهۀ سوم بارداری رسیده‌اید. در این هفته، کودک در حالت جمع‌شده، تقریباً به اندازۀ یک نارگیل است که از سر تا پاشنۀ پا حدود ۳۷ سانتی‌متر و نیم طول و در حدود یک کیلوگرم وزن دارد. چربی بدن کودک اکنون حداکثر ۳ درصد است و پای او می‌تواند حدود ۵ سانتی‌متر و نیم طول داشته باشد. ممکن است کُرۀ چشم در کاسۀ چشم حرکت کند و دندان‌ها باید زیر لثه شکل گرفته باشد. طول و قطر موها افزایش می‌یابد.

شما ممکن است متوجه چرخۀ زمانی فعالیت کودک شوید، یعنی زمانی که حرکات او را حس می‌کنید و زمانی که به نظر می‌رسد غیرفعال باشد. این به دلیل آن است که کودک اکنون الگوی خواب و بیداری خود را دارد. با این حال، الگوی خواب کودک ممکن است با شما یکی نباشد و در همان زمانی که شما در تلاش برای خوابیدن هستید، او فعال باشد. در این مرحله، کودک ممکن است در طول خواب، حرکت سریع چشم‌هایش را داشته باشد که نشان می‌دهد او ممکن است در حال خواب دیدن باشد. مغز با شکل‌گیری میلیاردها سلول عصبی، به رشد خود ادامه خواهد داد. اندام‌های دیگر مانند ریه‌ها و کبد نیز همچنان تکامل می‌یابد. با رشد کافی عصب‌های محیطی در ریه‌ها، شانس او برای بقا در خارج از رحم تا حد زیادی بهبود یافته است. شکل‌گیری مویرگ‌های کوچک در رحم شما، افزایش نیاز کودک به خون را تأمین خواهد کرد و پادتن‌های خون شما برای افزایش شانس بقا در خارج از رحم، به کودک انتقال می‌یابد.

شما در کدام هفتهٔ بارداری هستید؟ مقالهٔ مادرشو را در مورد جدول زمانی رشد جنین ببینید تا بتوانید وارد هفتهٔ بارداری خودتان شوید. برای دریافت اطلاعات هفته به هفتهٔ رشد جنین، ایمیل خود را اینجا وارد و ثبت‌نام کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط