مزایا و معایب پیش‌دبستانی: آیا پیش‌دبستانی برای پیشرفت بچه‌ها مفید است؟

مزایا و معایب پیش‌دبستانی: آیا پیش‌دبستانی برای پیشرفت بچه‌ها مفید است؟

یکی از پرسش‌های مکرر والدین این است که آیا حتماً باید کودکشان به پیش‌دبستانی برود؟ در این مطلب با مورد مزایا و معایب رفتن به پیش‌دبستانی آشنا شوید.

پیش‌دبستانی: مزایا و معایب

مزایای پیش‌دبستانی چیست؟

پیش‌دبستانی‌ها برای صدور مجوز توسط نهادهای دولتی بازرسی می‌شوند، بسیاری از گروه‌ها و کلاس‌ها بیش از یک معلم دارند و یک مدیر بر کل مدرسه نظارت می‌کند. این نظم و مقررات می‌تواند بسیار اطمینان‌بخش باشد و فرزند شما نیز از این رسمی بودن و پایبندی به مقررات سود خواهد برد. سایر مزایا شامل اینهاست:

  • داشتن قوانین واضح و مشخص مثل زمان‌های خاص برای ورود و خروج بچه‌ها
  • امکان پرداخت هزینهٔ اقساطی
  • فرصت ملاقات با والدین دیگر
  • پشتیبانی والدینی با کودکی همسال فرند خودتان
  • داشتن طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های سرگرم‌کننده، از جمله آواز خواندن، رقصیدن، هنر و داستان‌پردازی
  • بازی آزاد، بازی‌ها و پروژه‌های فضای داخل و بیرون
  • شروع ابتدایی برخی از مبانی تحصیلی مانند شمارش و الفبا
  • معاشرت کودک با سایر کودکان همسن خود، به خصوص تک‌فرزندها

به علاوه، بیشتر معلمان پیش‌دبستانی در زمینه آموزش دوران کودکی تعلیم دیده‌اند، بنابراین می‌دانند که از نظر رشدی از کودک شما چه انتظاری داشته باشند و می‌توانند متناسب با نیاز و سطح رشدش به او کمک کنند. مزیت نهایی، به ویژه در مقایسه با مراقبت پرستار بچه، مراقبت در منزل و مراقبت اقوام هم این است که بیمار شدن پرستار به معنای گرفتار شدن برای پیدا کردن مراقب لحظه‌آخری نیست. فرزند شما ممکن است دلتنگ معلم محبوبش شود، اما وقتی خانم معلمش کرونا می‌گیرد، یک نفر همیشه در دسترس است تا جای او را بگیرد.

ویژگی‌های یک پیش‌دبستان خوب و نشانه‌های یک پیش‌دبستانی بد را به شکل دقیق و کامل بدانید.

معایب پیش‌دبستانی چیست؟

کودکان از تعامل با همسالان خود سود می‌برند، اما در برخی از پیش‌دبستانی‌ها، تأکید بر گروه می‌تواند توجه فردی را که کودکان نیازمند و خواهان آن هستند، تحت‌الشعاع قرار دهد.

این ریسک مخصوصاً زمانی بیشتر است که پیش‌دبستانی از نسبت توصیه‌شدهٔ تعداد معلم به کودکان، یعنی حداکثر ۱۰ کودک پیش‌دبستانی به ازای هر مربی پیروی نکند.

اگرچه بسیاری از والدین موافق قوانین و دستورالعمل‌های واضح و اجباری پیش‌دبستانی‌ها هستند، اما باید بدانید که مانند هر نوع مراقبت گروهی، این دستورالعمل‌ها ممکن است گاهی اوقات برای شما دردسرساز شود.

اگر پیش‌دبستانی شما به دلیل تعطیلات یا به هر دلیل دیگری مانند آموزش کارکنان بسته باشد، باید یک مراقب جایگزین پیدا کنید. اگر آنها آموزش توالت به بچه‌ها را الزامی کنند و دختر شما برای دستشویی رفتن آماده نباشد، ممکن است اجازهٔ حضور او را ندهند.

همچنین اگر فرزندتان را دیرتر از زمان مشخص‌شده از پیش‌دبستانی بردارید ممکن است مجبور شوید هزینهٔ بالایی بپردازید و اگر پیش‌دبستانی بگوید او برای حضور در آنجا بیمار است، در نهایت مجبور می‌شوید با فرزندتان در خانه بمانید.

همچنین، برنامۀ طراحی‌شده برای برخی از پیش‌دبستانی‌ها ممکن است به شکلی باشد که جایی برای کاوش و یادگیری فرزندتان با سرعت خاص خودش باقی نگذارند.

مطلب مادرشو در مورد آیا پیش‌دبستان برای کودکان اجباری است را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط