پیش‌دبستانی در مهدکودک بهتر است یا مدرسه؟

پیش‌دبستانی در مهدکودک بهتر است یا مدرسه؟

آموزش پایه و اولیه همیشه اهمیت زیادی برای معلمان و والدین بچه‌ها دارد. رشد بیشتر خلاقیت و هوش بچه‌ها نتیجهٔ حضور آنها در مهدکودک و پیش‌دبستانی است. پیش‌دبستانی‌ها هم در مدارس و هم در مهدکودک‌ها برگزار می‌شوند. اما پیش‌دبستانی در مدرسه بهتر است یا مهدکودک و چه تفاوتی بین پیش‌دبستانی مدرسه و پیش‌دبستانی مهدکودک وجود دارد؟ در این مطلب با تفاوت‌های پیش‌دبستانی در مدرسه و پیش‌دبستانی مهدکودک آشنا شوید.

پیشدبستانی مهدکودک و پیش‌دبستانی مدرسه

اهمیت پیش دبستانی برای بچه‌ها

دورهٔ پیش‌دبستانی یکی از دوره‌های آموزشی مهم برای کودکان محسوب می‌شود که مهم‌ترین هدف آن بهبود مهارت‌ها و توانایی‌های کودک در یادگیری و آموختن است. آموزش‌های پیش‌دبستان روی یادگیری از طریق بازی، افزایش هوش و ایجاد چشم‌اندازی مثبت در زندگی کودکان تمرکز دارند.

برخی از ویژگی‌های مهم دوران پیش‌دبستانی برای کودک، پذیرش عضویت از سوی جامعه، رشد مثبت کودک، تقویت استعداد و خلاقیت او و همچنین فراگیری مهارت‌های مورد نیاز زندگی است.

کودکان در سن پایین تمایل زیادی به کنجکاوی، پرسیدن سؤالات در مورد محیط اطرافشان و پیدا کردن دوست دارند. به همین دلیل، نباید آنان را تنها به محیط خانه، زندگی با والدین و یاد گرفتن مهارت‌های لازم در محیط خانه محدود کرد. در واقع، حضور کودکان در محیط‌های آموزشی می‌تواند چگونگی تعامل و زندگی کردن در جوامع را به کودکان ما بیاموزد.

نقش مربیان و میزان تحصیلات آنها نیـز در مراحل آموزش کودکان بسیار مهم است، چون آموزش‌ درست و اصولی باعث رشد و افزایش اعتماد به نفس بچه‌ها خواهدشد. در این میان، عوامل زیادی مثل محیط، کیفیت آموزش، کادر آموزشی و هزینه‌های پیش‌دبستانی، والدین را با این سؤال مواجه می‌کند که پیش‌دبستانی در مهدکودک بهتر است یا در مدرسه؟

در مورد اجباری بودن پیش‌دبستان برای کودکان بدانید.

دورهٔ پیش‌دبستانی

گذراندن دورهٔ پیش‌دبستانی برای کودکان اجباری نیست. اما این دوره برای تقویت پایهٔ آموزشی کودکان بسیار مهم است. با این حال، برخی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند کودکانشان دورهٔ پیش‌دبستانی و آمادگی قبل از دبستان را در خانه بگذرانند و تمامی مطالب مورد نیاز پیش از ورود به دبستان را در اختیار فرزند خود قرار دهند. اما برای کسب نتیجهٔ مطلوب و اثربخش باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. 

مقطع پیش‌دبستانی هم در مدارس و هم در مهدهای کودک آموزش داده می‌شود. پیش‌دبستانی مهدکودک و پیش‌دبستانی مدرسه تفاوت‌های با یکدیگر دارند که گاهی تصمیم‌گیری والدین برای انتخاب یکی از این دو مورد را کمی سخت‌تر می‌کند. 

مهدکودک خصوصی و مهدکودک دولتی

به‌طورکلی، مدارس در سه نوع دولتی، غیردولتی یا غیرانتفاعی و هیئت امنایی تقسیم‌بندی شده‌اند. مهدکودک‌ها نیز دو نوع مهد دولتی و مهد خصوصی را شامل می‌شوند. البته خود مهدهای خصوصی نیز به دو دسته‌ٔ مهدکودک‌های ساده و ستاره‌دار تقسیم می‌شوند. این مهدکودک‌ها برای دریافت ستاره باید ویژگی‌های مختلفی مانند فضای مناسب‌تر، مهارت‌های نیروی انسانی بیشتر و شرایط کاری بهتری داشته باشند.

این ویژگی‌ها برای امتیاز دادن به مهدکودک‌های خصوصی مورد بررسی قرار می‌گیرند و مهدکودکی که امتیاز بیشتری داشته باشد، می‌تواند سه یا چهار ستاره را دریافت کند. 

تفاوت پیش‌دبستانی مهدکودک با پیش‌دبستانی مدرسه

پیش‌دبستانی مدرسه چه فرقی با پیش‌دبستانی مهدکودک دارد:

فاصله و تفاوت سنی کودکان پیش‌دبستان در مهدکودک و مدرسه

برخی روانشناسان، معلمان و اولیا معتقد هستند که کودکان پیش‌دبستانی در مدرسه فاصلهٔ سنی نسبتاً زیادی با دانش‌آموزان سال‌های بالاتر دارند و این احتمال که مورد آزار یا تحقیر قرار بگیرند، بیشتر می‌شود. همچنین در مدارس معمولاً مسابقات، جشنواره‌ها و المپیادهای زیادی برگزار می‌شود که این موضوع می‌تواند موجب غفلت مسئولان مدرسه از دانش‌آموزان پیش‌دبستانی شود.

از سوی دیگر، بیشتر بچه‌ها در مدرسه افکار بزرگسالانه دارند و به همین دلیل ممکن است کودکان در چنین فضایی فرصت کمتری برای کودکی کردن داشته باشند. اما کودکان در فضای مهدکودک با بچه‌های همسن خود می‌توانند بازی‌ها و سرگرمی‌های مختلفی داشته باشند. علاوه بر این، در مهدکودک‌ها بیشتر از فرایند آموزش، روی بازی و تفریح کودکان تأکید می‌شود و به این ترتیب، مهارت‌های ذهنی و خلاقیت آنان پرورش می‌یابد.

تفاوت آموزشی پیش‌دبستانی مدرسه نسبت به پیش‌دبستان مهدکودک 

آموزش کودکان پیش‌دبستانی در مدرسه جنبه‌های مثبتی دارد که  برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • آماده شدن بهتر بچه‌ها برای ورود به دبستان
  • شناخت حروف الفبا
  • آشنایی با اعداد و رنگ‌ها
  • شناخت شکل‌های هندسی
  • مهارت‌های کلامی

محیط شادتر کودکان در پیش‌دبستانی مهدکودک نسبت به مدرسه

کودکان در محیط مهدکودک علاوه بر آموزش و بازی می‌توانند کلاس‌های فوق برنامهٔ بیشتری را نسبت به مدرسه داشته باشد و ساعت‌های بیشتری را در با بچه‌ها بگذراند. همچنین سرگرمی‌های متناسب با سن کودکان برای آنها فراهم شده است.

در مهد به علت فضای کودکانه‌تر و وجود انواع اسباب‌بازی‌ها و سایر تجهیزات، شرایط برای کودکی کردن آماده‌تر است و با توجه بـه تعداد بازی‌ها، فعالیت‌ها و دوستان، نسبت به سایر کودکان همسن خود پرتحرک‌تر و شاداب‌تر هستند. در یک مهدکودک، کودکان در بیشتر موارد پوششی متشکل از رنگ‌های متنوع و شاد دارند. کودکانی که به مهدکودک می‌روند.

تعداد کودکان در پیش‌دبستان مهدکودک و پیش‌دبستان مدرسه

زمان کلاس‌های پیش‌دبستانی در مدرسه، سه الی چهار ساعت است، درصورتی‌که در مهدکودک این ساعت بیشتر خواهد بود. تعداد بچه‌ها نیز در مدرسه به مراتب بیشتر از مهدکودک است و این موضوع می‌تواند به اختصاص زمان کمتر برای هر دانش‌آموز پیش‌دبستانی در مدارس نسبت به مهدکودک‌ها منجر شود.

شهریه و هزینه‌های پیش‌دبستانی مدرسه و پیش‌دبستانی مهدکودک

این مورد را دیگر همه می‌دانیم. شهریه و هزینه‌های این دو با یکدیگر متفاوت است. شهریهٔ پیش‌دبستانی با توجه به استان، منطقه، شهرستان یا محل سکونت شما ممکن است با مکان‌های دیگر متفاوت باشد. همچنین این هزینه بر اساس نوع و میزان فعالیت هر یک از نهادهای ارائه‌دهندهٔ خدمات پیش‌دبستانی با یکدیگر متفاوت است.

در مورد ویژگی‌های یک مهد خوب بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط