بزرگ کردن یک جنتلمن آن‌قدرها هم کار راحتی نیست

بزرگ کردن یک جنتلمن آن‌قدرها هم کار راحتی نیست

مادری چیزی را برای ما تعریف کرد که آن را اینجا برایتان به اشتراک گذاشتیم تا شما هم بتوانید در مورد این موضوع فکر کنید و با اطرافیان خود در موردش صحبت کنید. در این مطلب با این اتفاق و چند فکر که با دیدن این اتفاق به ذهن می‌رسد آشنا شوید.

یک اتفاق ساده

دختر من هر روز، با یک دختر و پسر کوچک در ایستگاه منتظر اتوبوس مدرسه می‌ماند. وقتی اتوبوس می‌رسد، درحالی‌که بچه‌ها برای سوار شدن صف می‌کشند، پدر پسربچه با گفتن عبارت «اول خانم‌ها» از او می خواهد که جوانمردی و آقامنشی نشان دهد و بگذارد اول دخترها سوار شوند و این کار به یک روتین همیشگی تبدیل شده است.

من قطعاً نمی‌خواهم این پدر را به خاطر تلاش برای بزرگ کردن یک مرد باشخصیت سرزنش کنم، اما برایم سؤال است که واقعاً تعریف یک آقا یا «جنتلمن» چیست؟ آیا این نوع جوانمردی در جامعه‌ای که مردم تمام روز و شب با نابرابری جنسیتی مواجهند و آن را بهتر تشخیص می‌دهند و پذیرفته‌اند، نقش مثبتی دارد؟

اول خانم‌ها

«اول خانم‌ها» چیزی نیست که من تازگی آن را شنیده یا حتی به آن معتقد باشم. فشار جوامع مدرن به سوی برابری جنسیتی، باعث شده است که من از رفتار کردن به شکلی که انگار زنان به رفتار نمادین نیاز دارند، منصرف شوم. ولی باز هم، از آنجا که جنسیت‌ها در بخش‌های دیگر آن‌قدر وضعیت نابرابری دارند، شاید نگه داشتن در برای زنان کمترین کاری باشد که می‌توانم انجام دهم!

وقتی آن پدر در ایستگاه اتوبوس به پسرش یادآوری می‌کند که یک جنتلمن باشد، بیشتر مغزم قدردان این احساسات جوانمردانه است. بخش کوچکی از مغزم، احتمالاً بخشی که بیش از حد در مورد همه چیز فکر می‌کند، می‌خواهد به دخترم بگوید که از این حرکت لذت ببرد، زیرا بعدها باید تقریباً برای هر چیز دیگری در این دنیا بجنگد.

آداب درست یا رفتار نمادین

من صفت جوانمردی را دوست دارم، اما تلاش‌های نمادین را دوست ندارم. این موضوع که همهٔ ما قصد داریم کت‌های خود را در سرما به خانم‌ها بدهیم اما وقتی صحبت از حقوق برابر می‌شود، کسی چیز زیادی برای گفتن ندارد و این خیلی متناقض به نظر می‌رسد. گاهی اوقات، احساس می‌کنم این حرکات نمادین نگه داشتن در برای خانم‌ها شبیه و معادل خاموش کردن اجاق گاز در حین آتش گرفتن خانه است.

از طرف دیگر، «اول خانم‌ها» دلالت بر نوعی لطافت یا شاید آسیب‌پذیری زنان دارد که مطمئن نیستم در مورد دخترم صدق کند. اگرچه او قاطعانه و با افتخار یک دختر با رفتار دخترانه است، اما در عین حال کسی است که می‌تواند وقتی بچه‌ای سعی می‌کند او را هل دهد، با پرتاب آرنج او را کنار بزند. درحالی‌که آن پسر کوچولو به دلیل رعایت آیین جوانمردی عقب ایستاده است، من نگاه می‌کنم تا مطمئن شوم دخترم کسی را هل نمی‌دهد. وقتی پدر پسربچه به او یادآوری می‌کند که بگذارد اول دخترها سوار شوند، بخشی از من می‌خواهد بگوید: «نگران نباشید، دخترم اجازه نمی‌ده کسی مانعش بشه!»

در مورد هویت جنسیتی کودکان بخوانید.

مؤدب بودن به جای هر چیزی

در مورد تربیت پسر خودم، ترجیحم این است که از شعار «اول خانم‌ها» اجتناب کنم و فقط روی مؤدب بودن نسبت به همه تمرکز کنم. همین اصول در مورد تربیت دخترم نیز صادق است. اگر فرزندان شما به‌طورکلی با مردم رفتار خوبی دارند، لازم نیست با یک جنسیت، متفاوت از دیگری رفتار کنید.

با این حال، این را هم می‌دانم که کمی آداب جوانمردی به کسی ضرری نمی‌زند. من از هر سنتی که به مردم می‌گوید با یکدیگر مهربان‌تر باشند، قدردانی می‌کنم. فقط امیدوارم کسانی که معتقد به سنت جوانمردی در برابر زنان هستند، به آن بسنده نکنند. ما هنوز راه درازی در پیش داریم تا دخترها و پسرهایمان فرصت‌های برابر در زندگی داشته باشند.

نتیجه‌ و پرسش از شما

آیا بیش از حد در مورد هر چیزی فکر می‌کنم؟ قطعاً، اما والدین تقریباً به همه چیز بیش از حد فکر می‌کنند. به‌طورکلی، هر چیزی که به مردم کمک می‌کند با یکدیگر مهربان‌تر باشند، از نظر من چیز خوبی است. فقط امیدوارم که به ادب بسنده نکنیم و مطمئن شویم که مهربانی ما چیزی بیش از یک ژست سطحی است.

در مورد آموزش ادب به کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط