راهنمای خرید پد سینه

راهنمای خرید پد سینه

یکی از مسائلی که ممکن است روی آراستگی تازه‌مادران تأثیر بگذارد ترشح بی‌موقع شیر از سینه‌هایشان است. نشت شیر یک اتفاق طبیعی است که برخی از مادران در هفته‌های آخر بارداری یا پس از تولد نوزاد آن را تجربه می‌کنند. این اتفاق ممکن است باعث لک شدن لباس شما شود. برای جلوگیری از نفوذ شیر به لباستان می‌توانید از پد سینه استفاده کنید. در این مقاله می‌توانید با انواع پد سینه و مزایا و معایب هر کدام آشنا شوید تا بتوانید برای خرید پد سینۀ مناسب تصمیم درستی بگیرید.

چرا به پد شیردهی نیاز دارید؟

در روزهای آخر بارداری و اوایل شیردهی بدن شما در حال تنظیم برنامۀ تولید شیر برای تغذیۀ کودکتان است. بنابراین قبل از اینکه شما و کوچولویتان به یک برنامۀ شیردهی معین برسید ممکن است سینه‌های شما گاهی اوقات ناخواسته شیر آزاد کند. حتی پس از رسیدن به یک برنامۀ منظم امکان دارد گاهی از سینه‌تان به طور ناگهانی شیر ترشح شود. این اتفاق ممکن است به این دلیل باشد که بدنتان بیش از نیاز فرزندتان شیر تولید می‌کند.

موقعیت‌های احساسی نیز می‌تواند باعث ترشح شیر شما شود. مثلاً زمانی که صدای گریۀ کودکتان را می‌شنوید یا می‌خواهید او را در آغوش بگیرید، احتمال دارد ناخواسته شیر از سینۀ شما ترشح شود و این باعث کثیف شدن لباس شما شود. خیس‌ شدن لباس هم در آراستگی شما تأثیر می‌گذارد هم ‌می‌تواند محیط مناسبی برای رشد باکتری و آسیب رسیدن به سینۀ شما شود. برای کنار آمدن با نشت شیر راه‌هایی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از پد سینه است.

چند نوع پد سینه یا پد شیردهی وجود دارد؟

چند نوع مختلف پد سینه یا پد شیردهی در داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها وجود دارد که برخی از انواع آنها به شرح زیر است:

پد سینۀ یک‌بارمصرف

بارزترین ویژگی این نوع پد، سهولت در استفاده از آن است. پد یک‌بارمصرف در شکل‌ها، سایزها و ضخامت‌های مختلفی در بازار پیدا می‌شود. معمولاً قسمت پشت آنها شامل یک لایۀ پلاستیکی است که از نفوذ رطوبت به بیرون جلوگیری ‌می‌کند.

پد سینۀ قابل شست‌وشو

این نوع پد، قابل شست‌وشو و استفادۀ مجدد است. عموماً می‌توان آنها را هم با دست و هم با استفاده از ماشین لباس‌شویی شست. اگرچه این پدها به نسبت پدهای یک‌بارمصرف قیمت اولیۀ بالاتری دارد اما در استفادۀ طولانی‌مدت، پد قابل شست‌وشو کم‌هزینه‌تر است، پس اگر هزینه یکی از معیارهای اصلی تصمیم‌گیری شما برای خرید پد سینه است این نوع پد برای شما مناسب‌تر است.

پد سینۀ دست‌ساز

شما می‌توانید در خانه با استفاده از پارچه‌های نرم و پنبه‌ای برای خودتان یک پد سینه بسازید. بعضی از مادران پیشنهاد می‌دهند که با استفاده از نوار بهداشتی یا پوشک پد سینه بسازید. برای این کار می‌توانید نوار بهداشتی را به چند مربع کوچک تقسیم کنید یا پوشک را به قطعات دایره‌ای اندازۀ سینه‌تان برش دهید و از آن‌ استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که استفاده از نوار بهداشتی و پوشک به‌ جای پد سینه ممکن است از جریان هوا در سوتین شما جلوگیری کند و به سینۀ شما آسیب برساند. بنابراین بد نیست اگر می‌خواهید از پدهای دست‌ساز استفاده کنید، با صرف کمی زمان آن را با پارچه‌های نرم، پنبه‌ای و بهداشتی بسازید تا از ایمن‌ بودن آن مطمئن باشید.

محافظ سینه و جمع‌کنندۀ شیر

این محصول یک پد شیردهی سیلیکونی است که به صدف سینه نیز شناخته می‌شود. این نوع پد جاذب نیست اما روی نوک سینه قرار می‌گیرد و محفظه‌ای برای جمع‌ کردن شیر است. اگر قصد دارید از شیری که از سینه‌تان نشت می‌شود در مواقع نیاز به کودکتان بدهید می‌توانید از پدهای سیلیکونی جمع‌کننده استفاده کنید. بعضی افراد ممکن است پس از زایمان و در طول شیردهی نسبت به سیلیکون حساسیت داشته باشند. اگر جزء این دسته از افراد هستید بهتر است از این نوع پد استفاده نکنید.

هنگام خرید پد سینه به چه‌ نکاتی توجه کنید؟

برای داشتن یک خرید بهینه بهتر است علاوه‌ بر اولویت‌های شخصیتان ویژگی‌های زیر را نیز در نظر بگیرید:

جنس پد 

بهتر است جنس پد‌ سینه از کتان یا همان پنبه باشد. نرم و لطیف بودن قسمت داخلی پد که با نوک سینه تماس دارد باعث می‌شود تا نوک سینه کمتر تحریک شود. گاهی اوقات در پدهای سینۀ قابل شست‌وشو قسمت داخلی که با نوک سینه در تماس است از ابریشم ساخته می‌شود تا نوک سینۀ آسیب‌دیده کمترین اصطکاک را با پد داشته باشد. بد نیست اگر قسمت بیرونی پد سینه که با سوتین در تماس است از جنسی باشد که رطوبت را در خود حفظ کند.

قابلیلت عبور جریان هوا

جنس لایۀ بیرونی نباید مانع جریان‌ داشتن هوا در پد شود. اگر هوا بین پد و سینه رد و بدل نشود رطوبت در آن ناحیه محبوس می‌شود. این رطوبت فضای مناسبی برای رشد باکتری‌ها در نوک سینه است و می‌تواند به نوک سینه آسیب بزند.

قدرت جذب پد

پدهای سینه ممکن است دارای قدرت جذب متفاوتی باشد. همچنین پدهای شبانه قدرت جذب بالاتری نسبت به پدهای روزنه دارد. اگر تقریباً می‌توانید پیش‌بینی کنید که در یک شبانه‌روز چه مقدار شیر از سینۀ شما ترشح می‌شود، می‌توانید پد سینه‌ای با قدرت جذب مناسب انتخاب کنید.

اندازه و شکل پد

بیشتر پدها به شکل دایره تولید می‌شود، اما ممکن است به شکل‌های دیگری مانند مثلث نیز وجود داشته باشد. همچنین فرم بعضی پدها صاف است و بعضی دیگر کمی انحنا دارد تا شکل سینه را به خود بگیرد. انتخاب اندازۀ پدهای شیردهی به عواملی مانند سایز سینۀ شما و میزان شیری که از سینۀ شما نشت می‌شود بستگی دارد. احتمالاً سینۀ شما در دوران بارداری مقداری بزرگ‌تر خواهد شد.

ضخامت پد

اگر از مشخص‌ شدن پد سینه از روی لباستان خوشتان نمی‌آید، می‌توانید یک پد با ضخامت کم که از زیر لباس مشخص نیست خریداری کنید.

پد سینۀ یک‌بارمصرف یا پد قابل شست‌وشو؟

با شناخت بهتر و کامل‌تر ویژگی‌های بارز هر نوع پد می‌توانید برای خرید راحت‌تر تصمیم بگیرید. حتی ممکن است در آخر نتیجه بگیرید که می‌خواهید از هر دوی آنها استفاده کنید. برخی از مواردی که برای مقایسهٔ پد یک‌بارمصرف با پد قابل شست‌وشو باید در نظر بگیرید شامل موارد زیر است:

آیا پد شیردهی می‌تواند باعث ایجاد عفونت یا زخم در نوک سینه شود؟

طبیعی است که برای قراردادن چیزی روی سینه‌تان نگران بهداشت آن باشید، به‌ خصوص اگر می‌خواهید کوچولویتان را با شیر خودتان تغذیه کنید. نگران نباشید، چون پد سینه بهداشتی و ایمن است اما باید نکاتی را هم برای حفاظت بیشتر از سینه‌هایتان هنگام استفاده از پد سینه در نظر بگیرید:

  • تعویض به‌موقع پد سینه می‌تواند از ایجاد عفونت در سینۀ شما جلوگیری کند. بهتر است به محض مرطوب‌ شدن پد آن را تعویض کنید.
  • سینۀ خود را تمیز و خشک نگه دارید. بهتر است برای خشک‌ کردن سینۀ خود دستمال را محکم روی آن نکشید. این کار می‌تواند به پوست‌های حساس آسیب بزند.
  • اگر نوک سینۀ شما حساس یا زخم شده است و با استفاده از پد احساس ناراحتی می‌کنید بهتر است از کرم‌های مخصوص دور نوک سینه استفاده کنید. این کرم‌ها که معمولاً حاوی لانولین است، اصطکاک پد شیردهی را با نوک سینه کاهش می‌دهد و مانع از آسیب رسیدن به نوک سینه می‌شود.
  • اگر از پدهای قابل شست‌وشو استفاده می‌کنید، پس از هر بار استفاده آن را به‌ خوبی بشویید. برای شستن این پدها بهتر است از دستورالعمل روی بسته پیروی کنید.
  • پس از شستن پد به آن اجازۀ خشک‌ شدن در فضای آزاد و مقابل نور خورشید بدهید و قبل از اینکه پد کاملاً خشک شود از آن استفاده نکنید.
  • اگر برفک در ناحیۀ نوک سینه یا عفونت قارچی در این ناحیه دارید، بهتر است هنگام شست‌وشوی پد از یک فنجان سرکه برای ضدعفونی‌ کردن پد استفاده کنید.
  • هنگام شستن پدهای قابل شست‌وشو از مواد نرم‌کننده استفاده نکنید. این مواد قدرت جذب پارچه را کم می‌کند. ممکن است رطوبت در سطح پد باقی بماند و به سینه آسیب بزند.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط