صدای والدین: یک پدر یا مادر متخصص میان‌وعده

صدای والدین: یک پدر یا مادر متخصص میان‌وعده

بچه‌ها شبیه کاربران صفحه‌های اینستاگرام نیستند، یعنی راستش تلاش زیادی لازم نیست تا آنها را تحت تأثیر قرار دهید! اگر شما هم یکی از مادرها یا پدرهای متخصص در زمینهٔ میان‌وعده‌ها هستید، در این مطلب با چند خوراکی دلچسب و خوشمزهٔ دیگر از زبان والدین که می‌توانید به فهرست میان‌وعده‌هایتان اضافه کنید آشنا شوید.

میان‌وعده‌های منجمد

بچه‌های من عاشق هر چیز منجمدی هستند. حتی اگر یک آلاسکای اسفناج باشد بازهم آن را با ولع می‌خورند. گاهی اوقات وقتی مقدار زیادی اسموتی درست می‌کنم و آنها حس خوردن اسموتی ندارند، باقی‌مانده را در قالب بستنی‌ می‌ریزم و بچه‌ها به محض یخ زدن التماس می‌کنند که آنها را بخورند.

خوراکی همیشه محبوب و خیلی آسان من آلاسکای میوه‌ای خانگی است. شما فقط به دو ماده‌ٔ اولیه احتیاج دارید و از اینکه دقیقاً می‌دانید چه چیزی در آنهاست، احساس رضایت خواهید کرد. فقط مقداری میوه‌ٔ تازه‌ خرد کنید و در قالب بستنی بریزید، مقداری آب‌میوه‌ٔ طبیعی خانگی را در قالب‌ها بریزید و برای چند ساعت در فریزر بگذارید. اگر آب‌میوه طبیعی باشد، میان‌وعده‌ای بسیار مناسب خواهید داشت، یعنی یک آلاسکای نه خیلی شیرین و بدون آن همه مواد افزودنی.

و از آنجا که ما همیشه آب‌میوه‌ٔ طبیعی در خانه داریم، بچه‌ٔ من می‌تواند بدون اینکه از من بخواهد چیزی برایش تهیه کنم، خودش یک آلاسکا بردارد و برود. اینکه مطئن شوید فرزندان شما مایعات کافی می‌نوشند می‌تواند یک کار تمام‌وقت باشد، بنابراین ما همیشه تعداد زیادی از این آلاسکاها را به عنوان یک منبع خوب برای تأمین آب بدن کودکان در یخچال نگه می‌داریم.

میان‌وعده‌های رنگارنگ

رنگارنگ کردن غذاها در متقاعد کردن ایرادگیرترین بچه‌ها به امتحان کردن چیزهای جدید نیز موفقیت‌آمیز است. این معمولاً ایرادگیرها هستند که ممکن است ناگهان ببینید در گوشه‌ای مشغول خوردن تکه‌ای از خمیر بازی خانگی‌ هستند و با خود فکر می‌کنید: «واقعاً؟! یعنی تو خمیر بازی می‌خوری ولی حاضر نیستی هیچ‌کدوم از چیزهایی که من توی دو هفتهٔ گذشته برای ناهار درست کردم رو بخوری؟» برای همین من سعی کردم کمی رنگ به غذاهای جدیدی که می‌خواستم بچه‌ٔ ایرادگیرم امتحان کند اضافه کنم و حدس بزنید چه شد؟ مثل سحر و جادو جواب داد.

پنیر خامه‌ای که در ظروف جداگانه با رنگ‌های غذایی متفاوت مخلوط شده است و روی یک تکه نان که به شکل اسب تک‌شاخ برش زدم ریخته شده است. آنها خیلی جذاب هستند و بالاخره بچه‌های من چیزی را به فهرست محدود چیزهایی که می‌خوردند اضافه کردند.

حتی یک سیخ چوبی یا نخ دندان برای درست کردن میوه‌های رنگین‌کمانی هم موفقیت بزرگی بود. یک سیخ چوبی بردارید و میوه‌هایی مثل انگور، توت‌‌فرنگی، انجیر یا هر تکه از میوه‌های دیگری که دارید داخل چوب فرو کنید. آنها خیلی قشنگ هستند و اگر چیزی از نظر بصری جذاب باشد، بچه‌ها احتمال بیشتری برای خوردن آن دارند. این همان کاری است که برندهای مختلف روی انواع آب‌نبات و شیرینی‌ها برای جلب توجه کودک شما در فروشگاه‌های مواد غذایی انجام می‌دهند، پس چرا با غذاهایی خانگی و خیلی سالم‌تر، از این ترفند به نفع خودتان استفاده نکنید؟

خوراکی‌هایی با کرهٔ آجیل‌ها

بچه‌ها عاشق کرهٔ بادام‌زمینی هستند که سرشار از پروتئین هم هست. من وقتی خلاقیتم ته می‌کشد، کره‌ٔ بادام‌زمینی را برمی‌دارم و شروع می‌کنم. ما با مالیدن کرهٔ بادام‌زمینی روی حلقه‌های سیب، «دونات» سیب درست می‌کنیم. روی دونات‌ها خرده‌شکلات، کشمش یا مویز، آجیل و چیزهایی مثل اینها می‌ریزیم. بچه‌های من روی هر چیزی آجیل ببینند عاشقش می‌شوند، بنابراین این یک گزینه‌ٔ محبوب در خانه‌ٔ ماست. در مواقع دیگر، مالیدن کرهٔ بادام‌زمینی روی یک بیسکویت سالم هم به اندازه‌ٔ کافی خوب است.

خوراکی‌های شکل‌دار

تضمین می‌شود که هر نوع میان‌وعده‌ای که شکل یا صورت داشته باشد با ولع خورده می‌شود. من دو تا سیخ چوبی برداشتم، تعدادی انگور سبز به سیخ‌ها زدم و در انتهای هر سیخ یک مویز به جای دم و یک انجیر کوچک به جای سرش زدم تا شبیه یک هزارپا شود. این کار یک موفقیت بی‌نظیر بود. درست کردن آنها یک یا دو دقیقه طول کشید و بهترین بخش آن روز بچه‌ها بود.

به علاوه، بعد از اینکه اولین سیخ را خوردند می‌توانید به کودکان خود نشان دهید که چگونه آنها را درست کنند. به این ترتیب مدتی با آنها وقت می‌گذرانند. اینها همچنین برای کلاس‌های پیش‌دبستانی و حتی زمان ورزش گروهی بچه‌ها نیز بسیار مناسب است.

تبدیل یک کیک فنجانی خانگی یا مافین یا نان تست به خرس یا پرنده نیز راحت است و بچه‌ها دیوانه‌ٔ آنها می‌شوند. راستش، شاید به نظر برسد این همه کار برای فقط یک میان‌وعده زحمت زیادی است، اما به احتمال خیلی زیاد بچه‌هایتان آن را می‌خورند و درحالی‌که قسمت صورت آن خوراکی را می‌خورند، چند دقیقه‌ای را به بازی یا تظاهر به یک حیوان بودن می‌گذرانند.

میان‌وعده‌های قابل خوردن با دیپ یا سس

کوچک‌ترین بچه‌ٔ من به معنای واقعی کلمه هر چیزی را که بتواند در یک سس فرو ببرد می‌خورد. او معمولاً با هر خوراکی‌ای فقط به عنوان ظرفی برای خوردن سس رفتار می‌کند و باقی مواد غذایی را دست‌نخورده و فقط کمی خمیرشده باقی می‌گذارد.

برخی از غذاهای قابل خوردن با دیپ که در ‌خانه‌ٔ ما خیلی مورد توجه قرار می‌گیرند شامل گوآکامول، حمص، چیپس نخود، سبزیجات و چیپس‌های خانگی من است. همه‌ٔ اینها هم عالی و کاملاً سالم هستند و خودم درستشان کرده‌ام، پس یک بشقاب بزرگ درست کنید و بگذارید خوش بگذرانند.

من متوجه شده‌ام که اگر برای چند بچه یک بشقاب بزرگ خوراکی به همراه یک کاسه دیپ بیاورید و آنها را وسط جمع بچه‌‌ها بگذارید، غذاها با اشتها خورده می‌شود. در مهمانی‌ها و جمع‌ها، بچه‌های خیلی ایرادگیر من معمولاً طوری شروع به غذا خوردن از یک بشقاب مشترک می‌کنند که انگار روزهاست غذا نخورده‌اند. امتحان کنید، حتی ایرادگیرترین بچه‌ها هم ممکن است شما را شگفت‌زده کنند.

میان‌وعده‌های خودت‌درست‌کن

بچه‌های من خیلی دوست دارند در تهیهٔ غذای خودشان به من کمک کنند. همه چیز با یک شام شروع شد که در آن ایستگاه‌هایی برای درست کردن یک اسنک؛ و هر کس برای خودش، برپا کردم و آنها همه چیز را خوردند. هر وقت به فرزندانتان اجازه می‌دهید غذای خودششان را انتخاب یا آن را درست کنند، احتمال خیلی بیشتری وجود دارد که بدون نیاز به تشویق و بسیار بیشتر از حالت معمولی که شما آن را برایشان درست می‌کردید بخورند.

یکی از غذاهای خودت‌درست‌کنِ خیلی آسان موز منجمد روی چوب‌ بستنی است. فقط موز را از وسط نصف کنید، یک چوب بستنی به انتهایش بزنید، دور آن پلاستیک بپیچید و فریز کنید. پس از منجمد شدن، بچه‌ها می‌توانند آنها را در داخل ماست فرو ببرند و بعد کمی آجیل خردشده رویشان می‌ریزید و به این ترتیب بچه‌ها را خوشبخت‌ترین بچه‌های شهر می‌کنید.

شما می‌توانید این ایدهٔ خودت‌درست‌کن را در هر نوع وعده‌ٔ غذایی یا میان‌وعده‌ای مثل پیتزا، برگر، سیب‌زمینی پخته، پنکیک و بستنی پیاده کنید و تقریباً همیشه موفقیت‌آمیز خواهد بود.

تهیه‌ٔ میان‌وعده‌ها با کودکان ممکن است چند دقیقه بیشتر زمان ببرد، اما برای من ارزشش دارد که بدانم چه موادی در غذاهایی که بچه‌هایم می‌خورند وجود دارد. برای تهیه‌ٔ میان‌وعده‌های جذاب لازم نیست که یک مامان اینستاگرامی باشید. کمی تلاش هم تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت و در نهایت به فرزندان شما کمک می‌کند چیزهای جدید را امتحان کنند، آن هم بدون دریافت آن همه مواد افزودنی مضر!

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط