راهکارهایی برای ایجاد پیوند بین والدین و کودکان یک تا دو سال

راهکارهایی برای ایجاد پیوند بین والدین و کودکان یک تا دو سال

از ۱۲ ماهگی یعنی از یک سالگی تا ۲۴ ماهگی یا اتمام دو سالگی کودک شما، دوران نوپایی او محسوب می‌شود. در این مطلب می‌توانید با پیشنهادهایی برای ایجاد پیوند عاطفی و دلبستگی بین والدین و یک کودک نوپا آشنا شوید.

به زبان خودتان صحبت کنید

وقتی کودکتان شروع به صحبت می‌کند، به واژگان منحصربه‌فرد او مثل «کبش» به جای «کفش» یا «بقشاب» به جای «بشقاب» گوش کنید. اما شما موقع حرف زدن با کودکتان تلفظ درستش را بگویید. شما با اصلاح آرام و باملاحظهٔ کلماتی که از طرف او اشتباه تلفظ می‌شوند، زبان معیار و صحیح را به کودکتان آموزش می‌دهید اما لازم نیست بلافاصله غلطش را بگیرید یا هرگز برای این کار دعوایش نکنید. همچنین استفاده از برخی تلفظ‌های غلط و بامزهٔ او در این دوره به معنای این خواهد بود که شما و کودکتان زبانی شیرین و مخصوص دارید که مال خودتان است.

همچنین می‌توانید تشویقش کنید که برای عروسک‌ها یا اشیای محبوبش نیز اسم بگذارد، به اعضای خانواده‌تان القابی قشنگ و صفت‌هایی زیبا بدهد یا زبان اشارهٔ ساده را یاد بگیرد.

در مورد اشیای محبوب بچه‌ها بیشتر بدانید.

به طور منظم با هم پیاده‌روی کنید

اگرچه پیاده‌روی روزانه یا حتی هفتگی ممکن است به نظر شما کار یکنواختی بیاید، اما برای دوندهٔ کوچکتان کاملاً‌ پرماجرا خواهد بود. جهان در این سن برای او بزرگ و وسیع است و هرگز از جذابیتش کم نمی‌شود.

همچنین تکرار و تکرار است که کودکان نوپا را شکوفا می‌کند. بنابراین در زمان ثابتی در همان مسیر همیشگی به گردش بروید. جاهای خاصی را مشخص کنید، مثلاً گل‌های حیاط یا درخت‌های پارک روبه‌روی خانه و همیشه از آنها بازدید کنید و در مسیرتان دربارهٔ اینکه چه چیزی تغییر نکرده، مثلاً خانه‌ای که در قرمز دارد و چه چیزیی تغییر کرده است، مثل گربه‌ٔ سفیدی که امروز در خیابان نیست برایش صحبت کنید.

هنگام حمام کردن با او بازی کنید

وقتی بازی کردن بخشی ثابت از برنامه‌های شما با کودک باشد، ایجاد پیوند عاطفی در طول زمان حمام عملاً نیازی به تلاش ندارد. شما می‌توانید هر بار که کودک نوپایتان را داخل وان می‌گذارید برخی از بازی‌های زیر را امتحان کنید:

  • داستان ادامه‌داری دربارهٔ خانواده‌ای از اردک‌ها یا قورباغه‌های پلاستیکی مهربان که در وان زندگی می‌کنند بسازید.
  • آهنگ‌هایی خاص را فقط در زمان حمام برایش بخوانید.
  • با صدای تقلیدی و مسخره، انگشت‌های دست و پای کودک را بشمارید.
  • اسم اعضای بدنش را در حینی که آنها را می‌شویید و خشک می‌کنید به او بگویید.
  • از همه مهم‌تر این است که تا می‌توانید در حمام خوش بگذانید، اما برای جلوگیری از کم‌آبی بدنش زمان‌های حمام را زیاد طولانی نکنید.

محبت و بوسیدنش را کنار نگذارید

کودک شما هر قدر هم بزرگ شود باز کودک شماست که نیاز به محبت و عشق همواره و همیشگی شما دارد. این نکته را مادرها معمولاً بیشتر از پدرها می‌دانند و رعایت می‌کنند. اما بهتر است فراموش نکنید که یک کودک هم به محبت پدر و هم عشق مادرش نیاز دارد تا فردی سالم و پر از محبت نسبت به دیگر افراد جامعه باشد.

مراسم قبل از خواب داشته باشید

مراسم روتین قبل از خواب نه تنها به کودکتان کمک می‌کند تا برای خواب آماده شود، بلکه به او نشانه و چیزی می‌دهد که در طول شبانه‌روز منتظرش باشد، زیرا کودکان برنامه و تکرار را دوست دارند. اگر در طول روز سر کار هستید و وقت کافی برای برقراری ارتباط با فرزندتان را ندارید می‌توانید هنگام خواب شب یک مراسم شب‌به‌خیرگویی ایجاد کنید که ویژهٔ خودتان باشد و همسرتان را نیز حتماً در آن شرکت دهید. مثلاً ترتیبی برای اجرای برنامهٔ به نوبت بوسیدن فرزندتان بدهید که یکی از مهم‌ترین کارها برای آرامش کودک است. برخی از این روش‌های مهم قبل از خواب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بد نیست اگر دست و پای کودک را قبل از خواب بشویید تا میکروب‌ها را با خود به رختخوابش نبرد.
  • برای بوسه‌های قبل از خواب ابتدا از پیشانی‌اش شروع کنید، بعد به بینی برسید و سپس روی گونه‌اش را ببوسید.
  • مسواک زدن را به یک روتین لذت‌بخش همراه با یکدیگر تبدیل کنید تا برایش یک عادت درست و مناسب بسازید.
  • شما می‌توانید با هم چراغ‌ها را خاموش کنید و به تمام وسایل خانه و اتاق‌ها با هم شب‌به‌خیر بگویید.
  • با هم و در کنار یکدیگر کتاب بخوانید.

یادتان باشد تا وقتی برنامه‌های روتین شبانه را به شکل ثابتی تکرار می‌کنید، این موضوع که چه کاری انجام می‌دهید چندان مهم نیست.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط