خطر خورشید در تابستان: پیشگیری از ‌سوختگی پوست کودک در تابستان

خطر خورشید در تابستان: پیشگیری از ‌سوختگی پوست کودک در تابستان

گذراندن روزهای طولانی تابستان در بیرون از خانه، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و محافظت است، مخصوصاً وقتی پای محافظت از پوست‌های جوان در میان است. در این مطلب با این موضوع که چگونه اوقات بازی تابستان را برای بچه‌های خود ایمن و مفرح نگه دارید آشنا شوید.

اصول محافظت از پوست کودک در برابر آفتاب

کودکان شیرخوار و نوپا پوست حساسی دارند که خیلی سریع می‌سوزد. آفتاب‌سوختگی فقط چند دقیقه طول می‌کشد و طی سال‌های کودکی آنها بیشتر در معرض آسیب دائمی هستند و این آسیب می‌تواند در آینده منجر به سرطان پوست شود.

لباس‌های محافظ، سرپناه و سایبان و کرم‌های ضدآفتاب بهترین دفاع در برابر قرارگیری بیش از حد در معرض آفتاب است، حالا خواه شما و بچه‌ها به ساحل رفته باشید و خواه توی حیاط خانه نشسته باشید. آفتاب از ساعت ۱۰ صبح تا چهار بعدازظهر شدیدتر از هر ساعتی است، بنابراین بهتر است فعالیت‌های داخلی را برای آن زمان برنامه‌ریزی کنید یا ناحیه‌ای سایه‌دار پیدا کنید.

به عنوان مثال، برای اینکه کودکتان را به محافظت در برابر آفتاب علاقه‌مند کنید، آن را به یک بازی تبدیل کنید. مثلاً برای کودکتان یک کلاه با لبهٔ پهن بخرید و بگویید این کلاه مخصوص پارک رفتن است. به مرور کودکتان آن را همیشه زیر آفتاب می‌پوشد. همچنین می‌توانید برای او یک عینک آفتابی مخصوص بامزه تهیه کنید و اسمش را بگذارید «عینک پیاده‌روی» که در پیاده‌روی‌های روزانه‌ از آن استفاده کند.

کودکان زیر شش ماه را به طور کامل از آفتاب دور نگه دارید. لباس آستین‌بلند، شلوار، کلاه‌های لبه‌دار و یک سایبان آفتاب‌گیر بزرگ روی کالسکه به شما در این کار کمک خواهد کرد. برای کودکان بزرگ‌تر از شش ماه نیز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. یک برند بدون رنگ و رایحه را انتخاب کنید و کمی از آن را روی پوست کودک خود آزمایش کنید تا مطمئن شوید حساسیتی ایجاد نمی‌کند.

در مورد سن مناسب استفاده از ضدآفتاب برای کودکان بیشتر بدانید.

انتخاب ضدآفتاب کودک

ضدآفتابی با اس‌پی‌اف حداقل ۱۵ انتخاب کنید. روی جعبه را برای عبارت «طیف گسترده» را که به معنی محافظت در برابر هر دو اشعه‌ٔ UVA و UVB است بررسی کنید. اشعه‌ٔ UVB احتمال بیشتری برای ایجاد آفتاب‌سوختگی دارد، اما اشعه‌ٔ UVA آسیب پایدارتری ایجاد می‌کند.

اشعه‌ٔ UVA به قسمت عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کند و باعث پیری و چین و چروک می‌شود. به دنبال ضدآفتابی با رتبه‌بندی «ستاره‌ای» روی ظرف حاوی محصول باشید. محصول دارای یک ستاره کمترین میزان محافظت در برابر اشعه‌ٔ UVA را دارد، درحالی‌که چهار ستاره بالاترین سطح محافظت را دارد.

با انجام این تست، اطلاعات خود را در مورد ضدآفتاب کودکان به‌روز کنید.

نحوهٔ زدن ضدآفتاب روی پوست کودک

ضدآفتاب را ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن روی پوست کودکان قرار دهید و هر دو ساعت یک بار آن را دوباره تمدید کنید. اگر بچه‌ها در حال شنا هستند، به محض خارج شدن از آب، پس از خشک کردن با حوله، ضدآفتاب را دوباره استفاده کنید، حتی اگر کمتر از دو ساعت از اعمال قبلی آن گذشته باشد و حتی اگر کرم ضدآفتاب کودکتان ضدآب باشد.

تمام نواحی در معرض دید پوست بچه‌هایتان، از جمله نوک گوش‌ها، پشت گردن و روی پاها را ضدآفتاب بزنید. برای جلوگیری از ورود لوسیون به چشم فرزندتان در روزهای داغ و پرعرق، از یک استیک ضدآفتاب، یعنی ضدآفتابی در بسته‌بندی مشابه مام زیربغل یا پماد زینک اکسید استفاده کنید.

محافظت از چشم کودک در برابر آفتاب

چشم‌ها نیز برای کاهش خطر آب مروارید و سایر مشکلات چشمی در آینده، به محافظت در برابر اشعهٔ فرابنفش نیاز دارند. برای داشتن کامل‌ترین محافظت از عینک آفتابی که از قوس طبیعی صورت تبعیت می‌کند و به اصطلاح روی صورت می‌خوابد استفاده کنید و عینکی را انتخاب کنید که ۹۹ تا ۱۰۰ درصد از اشعه‌های UVA و UVB را مسدود می‌کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط