آفتاب‌سوختگی کودکان: باید و نبایدها در درمان و تسکین آفتاب‌سوختگی

آفتاب‌سوختگی کودکان: باید و نبایدها در درمان و تسکین آفتاب‌سوختگی

آفتاب‌سوختگی چیست و چطور اتفاق می‌افتد؟ چه درمان‌هایی برای آفتاب‌سوختگی کودکان وجود دارد؟ در این مطلب با همه چیز در مورد آفتاب‌سوختگی کودکان آشنا شوید.

آفتاب‌سوختگی

آفتاب‌سوختگی واقعاً همان سوختن پوست است. پوست کودک شما بسیار نازک و بسیار حساس است، بنابراین به سرعت می‌تواند دچار سوختگی شود. آفتاب‌سوختگی ممکن است سوختگی درجه یک باشد که باعث قرمزی، ورم خفیف و درد می‌شود.

سوختگی درجه دو جدی‌تر است. این سوختگی دردناک‌تر است و ورم، قرمزی و تاول بیشتری دارد. سوختگی درجه یک معمولاً طی دو تا پنج روز بهبود می‌یابد. سوختگی درجه دو تا چند هفته می‌تواند باقی بماند.

همچنین اگر فرزندتان زمان زیادی را در آفتاب سپری کرده، ممکن است در معرض خطر گرمازدگی نیز قرار داشته باشد. اما اگر پوست کودکتان شروع به پوسته دادن کند، چه؟ نگران نشوید اگر پوست آفتاب‌سوخته شروع به پوسته‌پوسته شدن کرد. پوسته دادن بخشی طبیعی از فرایند بهبود است که معمولاً چند روز پس از وقوع آفتاب‌سوختگی شروع می‌شود.

آفتاب‌سوختگی به این معنی است که پوست در اثر اشعه‌ٔ فرابنفش (UV) آسیب دیده است و قرار گرفتن در معرض اشعه‌ٔ فرابنفش خورشید دلیل شماره‌ یک تمام انواع سرطان‌های پوستی است. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که آفتاب‌سوختگی‌های شدید در دوران کودکی باعث ملانوما در آینده می‌شود که کشنده‌ترین شکل سرطان پوست است.

از آنجا که پوست کودکان نسبت به پوست بزرگسالان حساس‌تر است، کودکان بیشتر مستعد آفتاب‌سوختگی و آسیب به پوست هستند. كودكان موبور، با پوست كم‌رنگ، کک‌ومک‌دار و رنگ چشم‌های سبز یا آبی ریسک بیشتری برای آسیب پوستی و سرطان در اثر قرارگیری در معرض آفتاب دارند، اما اشعهٔ فرابنفش برای همهٔ کودکان و بزرگسالان خطرناک است.

اگر کودک شما دچار آفتاب‌سوختگی شده است و کمتر از ۱۲ ماه دارد، حتی اگر آفتاب‌سوختگی خفیف به نظر می‌رسد با پزشکش تماس بگیرید. آفتاب‌سوختگی در کودک زیر یک سال می‌تواند جدی‌تر از آنچه به نظر می‌رسد باشد. پزشک در مورد علائم کودکتان سؤال خواهد کرد و احتمالاً از شما می‌خواهد که او را برای معاینه ببرید تا مطمئن شود که نیازی به درمان اورژانسی ندارد.

اگر فرزندتان یک ساله یا بزرگ‌تر است و پوستش کمی صورتی و تحریک شده است، احتمالاً نیازی به مراجعه به پزشک ندارید. فقط سعی کنید تا وقتی سوختگی بهبود یابد او را تا حد امکان راحت نگه دارید و باید و نبایدهای زیر را دنبال کنید.

بایدها در درمان و تسکین آفتاب‌سوختگی

مواردی که تحت عنوان بایدها لازم است رعایت کنید شامل موارد زیر است:

مایعات زیادی به کودک بدهید: اگر فرزندتان کودک زیر یک سال است، شیر مادر یا شیر خشک و در صورت بزرگ‌تر بودن او، آب و مایعات دیگر. این به پوست کمک می‌کند تا التیام یابد و مایعات از دست رفته به خاطر بودن در معرض خورشید را جایگزین ‌کند.

دستمال نم‌دار استفاده کنید: یک دستمال تمیز و نرم را در آب سرد خیس کنید و بچلانید و چند بار در روز آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی محل آفتاب‌سوخته قرار دهید و مطمئن شوید کودکتان به خاطر آن احساس سردی نمی‌کند.

حمام را امتحان کنید: حمام با آب ولرم و نه داغ را امتحان کنید. برای تسکین‌دهندگی بیشتر حمام، داخل وان کمی جوش شیرین بریزید. بعد از حمام پوست کودک خود را به حالت ضربه‌ای خشک کنید و حوله را روی پوستش نکشید.

از یک لوسیون مناسب استفاده کنید: برای رفع خارش از یک لوسیون مرطوب‌کننده‌ بر پایه‌ٔ آب و فاقد الکل یا ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید. اما اگر سوختگی شروع به پوسته دادن کرد، خارش می‌تواند شدیدتر شود.

مسکن‌ها را فقط بعد از تأیید پزشک استفاده کنید: اگر کودکتان درد دارد، می‌توانید برای کاهش درد، دز صحیح استامینوفن یا ایبوپروفن کودکان را طبق دستور پزشکش و با اطلاع او به کودک بدهید. همچنین هرگز به کودک خود آسپیرین ندهید. این دارو می‌تواند او را در معرض خطر عارضه‌ای گاهاً کشنده به نام سندرم ری قرار دهد.

لباس‌های گشاد نخی تن کودک کنید: به کودک خود لباس‌های گشاد و نخی بپوشانید که باعث تحریک پوست سوخته نخواهد شد.

کودک را از آفتاب دور نگه دارید: تا وقتی سوختگی کاملاً بهبود یابد کودک را از آفتاب دور نگه دارید. کودکی که از قبل آفتاب‌سوختگی دارد، به راحتی می‌تواند دچار سوختگی بدتری می‌شود.

نبایدها در درمان و تسکین آفتاب‌سوختگی

مواردی که تحت عنوان نبایدها لازم است رعایت کنید شامل موارد زیر است:

به پوست کودکتان محصولات مبتنی بر نفت مانند وازلین نزنید: این محصولات از خارج شدن گرما و عرق جلوگیری می‌کنند و می‌توانند سوختگی را بدتر کنند. همین مسئله در مورد کره و روغن‌ها نیز صدق می‌کند.

از اسپری‌های یا پمادهای حاوی بنزوکائین استفاده نکنید: بنزوکائین می‌تواند باعث تحریک پوست یا ایجاد یک واکنش آلرژیک شود.

هیچ تاولی را نترکانید: تاول‌ها برای محافظت از پوست زیرین فرزند شما شکل می‌گیرند و باز کردن آنها می‌تواند منجر به عفونت شود. در صورت ترکیدن تاول، یک پماد آنتی‌بیوتیک و پانسمان زخم غیرچسبنده به آن بزنید و پوست مرده را هم جدا نکنید.

زمان تماس با پزشک برای آفتاب‌سوختگی کودک

اگر حدس می‌زنید کودکتان آفتاب‌سوختگی دارد، سریعاً با پزشک تماس بگیرید. اما اگر كودکتان آفتاب‌سوختگی خفیف دارد و پوستش فقط كمی صورتی و تحریک شده است، نیازی به تماس با پزشک ندارید. همچنین ممکن است بلافاصله بعد از آوردن فرزندتان به داخل خانه متوجه آفتاب‌سوختگی نشوید. ظاهر شدن قرمزی و درد ناشی از سوختگی درجه یک خفیف می‌تواند چند ساعت طول بکشد. پس با پزشک تماس بگیرید اگر فرزندتان:

  • در ۲۴ ساعت اول شروع به تاول زدن کرد.
  • روی دست یا صورت خود ورم دارد.
  • علائم عفونت مثل چرک یا یا رگه‌های قرمز روی پوستش دارد.
  • تب دارد یا دچار لرز است.
  • سردرد دارد.
  • به نظر می‌رسد درد شدیدی دارد یا حالش خوب نیست.
  • استفراغ می‌کند، احساس سبكی در سر دارد یا غش کرد.

پیشگیری از آفتاب‌سوختگی کودکان

اما چگونه می‌توانید از آفتاب‌سوختگی فرزندتان جلوگیری کنید؟ کار سختی نیست، اما باید کوشا و مستمر باشید. کودک می‌تواند بعد از تنها ۱۰ الی ۱۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب، حتی در یک روز ابری یا خنک، دچار آفتاب‌سوختگی شود.

برای فعالیت در فضای باز به کودک خود لباس‌های آستین بلند، شلوار و کلاه بپوشانید و از ضدآفتاب استفاده کنید. او را تا حد ممکن در سایه نگه دارید، هرچند سایه فقط محافظتی جزئی در برابر آفتاب سوختگی فراهم می‌کند.

خورشید بین ۱۰ صبح تا چهار بعدازظهر خطرناک‌تر از هر زمان دیگری است، اما پوست در تمام ساعات نور روز، در تمام طول سال و حتی هنگام ابری بودن آسمان در معرض اشعه‌ٔ UV قرار دارد.

ضدآفتاب را روی تمام قسمت‌های بدون پوشش پوست بزنید. کرم ضدآفتابی با SPF حداقل ۱۵ انتخاب کنید و آن را با گشاده‌دستی و سخاوتمندی و حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن به پوست بزنید تا فرصت جذب شدن داشته باشد. ضدآفتاب را هر دو ساعت یک بار و اگر کودکتان زیاد عرق می‌کند یا در آب بوده است، به دفعات بیشتر روی پوستش بزنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط