چطور یک کلاس شنای خوب برای کودکتان پیدا کنید

چطور یک کلاس شنای خوب برای کودکتان پیدا کنید

شنا شکلی خوب و عالی از سرگرمی و ورزش است که اعتماد به نفس کودک شما را افزایش می‌دهد. علاوه بر آن، شنا یک مهارت حیاتی برای بقاست. یک برنامهٔ آموزشی خوب، صرفاً محدود به آموزش نحوۀ عبور از طول استخر نیست، بلکه به کودک شما می‌آموزد که چگونه در داخل و اطراف آب استخر، دریاچه، ساحل یا پارک آبی ایمن باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که قبل از ثبت‌نام او در کلاس شنا، کمی تحقیق کنید. در این مطلب با نکاتی در مورد کلاس شنا و آموزش شنای کودکان آشنا شوید.

کلاس و آموزش شنا برای بچه‌ها

بچه‌ها شنا را فقط در چند جلسه یاد نمی‌گیرند. این کار به زمان زیاد و تمرین فراوان نیاز دارد. اگر فرزندتان زیاد با آب سروکار نداشته است یا به شدت از آب می‌ترسد، می‌توانید ابتدا در کلاس شنای مادر و کودک ثبت‌نام کنید یا حداقل چند بار با هم در قسمت کم‌عمق استخر شنا کنید.

شما می‌توانید با سؤال کردن از پزشک، معلم پیش‌دبستانی، یا سایر والدینی که به آنها اعتماد دارید، یک کلاس شنای خوب پیدا کنید. بهتر است قبل از ثبت‌نام در کلاس، یک جلسهٔ آزمایشی به هر مرکز شنای معتبری بروید که از شما استقبال می‌کند. اگر نمی‌توانید در کلاس بنشینید، حداقل با مربی یا سرپرست استخر صحبت کنید و از او بخواهید تمرکز کلاس و فعالیت‌های آن را توضیح دهد.

کلاس شنا برای کودکان زیر پنج سال

کودک زیر پنج سال خیلی کوچک‌تر از آن است که به تنهایی در کلاس شنا شرکت کند. با این حال، او می‌تواند در کلاس‌هایی شرکت کند که روی احساس راحتی با آب و لذت بردن از آن تمرکز دارند. این کلاس‌ها به جای آموزش مهارت‌های واقعی شنا، روی جنبهٔ سرگرمی، یادگیری به شکل ایمن و احساس راحتی در آب تأکید دارند.

در برخی از کلاس‌های شنای مادر و کودک یا والدین و کودک، مربی به شما می‌آموزد که چگونه با کودک خود در آب رفتار کنید، چگونه با هم و به شکل ایمن وارد آب و از آن خارج شوید و چگونه محیط‌های ناامن برای شنا و سایر خطرات مربوط به آب را تشخیص دهید. مربی همچنین بازی‌هایی را به شما آموزش می‌دهد که می‌توانید با کودک خود در استخر بازی کنید.

کلاس شنا باید ساختارمند باشد و یک برنامهٔ منظم شامل زمان آموزش مهارت، زمان بازی و زمان ارائه اطلاعات داشته باشد. مربی باید به وضوح و به شکل عملی نشان دهد که از والدین چه می‌خواهد. مثلاً چگونه کودک را در آب نگه دارند و توضیح دهد که چرا این کار باید به آن صورت انجام شود. همچنین باید یک ناجی غریق یا غریق نجات همیشه در کلاس حاضر باشد.

از دیگر شرایط مناسب برای کلاس شنا گرم بودن آب استخر است که باعث می‌شود وارد شدن به آن برای کودک ترس و فشار بسیار کمتری در بر داشته باشد و برای شما بسیار راحت‌تر باشد. همچنین کم بودن تعداد بچه‌های کلاس، مثلاً حداکثر 10 جفت والد و فرزند، مهم است. به این ترتیب می‌توانید صدای معلم را بشنوید و فضای زیادی در استخر داشته باشید.

موضوع بسیار مهم دیگر این است که یک کلاس خوب باید به شما این حس را بدهد که فرزندتان وقتی بزرگ‌تر شود، ترسی از شرکت در کلاس‌های شنا نخواهد داشت. اما نباید این تصور به شما داده شود که فرزندتان اکنون یک شناگر است، چون ماه‌ها یا حتی سال‌ها آموزش رسمی لازم است تا بچه‌ها به شناگرانی قوی تبدیل شوند. هر کلاس خوبی، هم به شما و هم به فرزندتان می‌آموزد که بچه‌ها هرگز نباید بدون بزرگسالان نزدیک آب باشند.

در مورد مهارت شنا کردن کودک بدانید.

کلاس شنا برای کودکان بزرگ‌تر از پنج سال

اگر فکر می‌کنید فرزندتان برای آموزش شنا آماده است، مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

تعیین سطح در کلاس: بفهمید که کودکان چگونه در سطوح مختلف قرار می‌گیرند و در کلاس دقیقاً چه انتظاراتی از فرزند شما می‌رود. کودکان باید با بچه‌هایی در محدودهٔ سنی و سطح مهارت خود گروه‌بندی شوند و برای هر سطح باید یک سری مهارت خاص تعیین شود که تنها با تسط کامل بر آنها بتوانند به سطح بعدی بروند. به عنوان مثال، اگر این اولین کلاس کودک شماست، باید او را با مبتدیان دیگری که تقریباً همسن هستند، گروه‌بندی کنند.

اندازهٔ کلاس: اگر فرزند شما نیازهای ویژه‌ای دارد، در یادگیری به شکل گروهی مشکل دارد، یا در نزدیکی آب خیلی مضطرب است، او را در کلاس‌های خصوصی یا نیمه‌خصوصی ثبت‌نام کنید. اما به‌طورکلی، فکر خوبی است که فرزندتان کلاس گروهی را حداقل یک بار امتحان کند. کلاس‌های خصوصی نه تنها گران هستند، بلکه فرزند شما آشنایی با تمرین مهارت‌های اجتماعی ارزشمندی مانند همکاری با دیگران و یا رعایت نوبت دیگران را که کلاس‌های گروهی ارائه می‌دهند، از دست خواهد داد.

کارکنان: در یک کلاس گروهی، باید حداقل یک مربی به ازای هر 6 کودک پیش‌دبستانی یا هر 8 کودک دبستانی وجود داشته باشد. صرف‌نظر از اندازهٔ کلاس، نسبت کارکنان به دانش‌آموزان باید به اندازهٔ کافی کوچک باشد تا معلمان بتوانند علاوه بر فعالیت‌های گروهی به هر کودک آموزش‌های فردی بدهند. همچنین باید یک ناجی غریق به طور دائم حضور داشته باشد.

مدرک مربی: بپرسید مربیان چه آموزشی دیده‌اند و چه گواهینامه‌هایی دارند. به عنوان مثال، در برخی مراکز مربیان باید گواهینامهٔ نجات غریق یا مربی حفظ ایمنی در آب و همچنین گواهینامهٔ مربی تخصصی برای هر گروه سنی را داشته باشند. 

سازماندهی کلاس: بچه‌ها زمانی بهتر یاد می‌گیرند که بدانند باید انتظاری چه چیزی را داشته باشند، بنابراین هر کلاس باید یک برنامهٔ ثابت داشته باشد که بین زمان یادگیری مهارت‌ها و زمان بازی تعادل برقرار کند. کلاس باید مهارت‌های شنا را به ترتیب منطقی دنبال کند. به عنوان مثال، قبل از این‌که از کودکان خواسته شود سر خود را زیر آب ببرند، باید در حبس نفس مهارت پیدا کنند.

سبک آموزشی: مربی باید به وضوح، کاری را که از بچه‌ها می‌خواهد به شکل عملی نمایش دهد. او باید بداند که کودکان در سن‌های مختلف چه توانایی‌هایی دارند، اما به هر کودک اجازه دهد تا مهارت‌های جدید را با سرعت خاص خود یاد بگیرد. او باید سطح مهارت کودکان را ارزیابی کند و از آنها بخواهد فقط کارهایی را انجام دهند که قادر به انجام آن هستند؛ یک برنامهٔ آموزشی خوب روی موفقیت‌های کودکان تمرکز و سعی می‌کند از آنجا به بهبود مهارت آنها کمک کند. مطمئن شوید که لحن مربی همیشه مثبت و حمایتگر است. اگر بچه‌های کلاس ناراضی یا کلافه به نظر می‌رسند یا قادر به انجام کاری که از آنها خواسته می‌شود نیستند، یک پرچم قرمز بزرگ برای آن مربی است.

زمان استراحت و زمان شنا: ببینید هر کودک برای آموزش دیدن توسط مربی باید چقدر در نوبت بماند. حتی در کلاس‌های گروهی، زمان «انجام دادن» باید بیشتر از زمان انتظار باشد. در حینی که مربی در حال آموزش فردی به یک کودک است، بقیه باید به شکل ایمن مشغول تمرین مهارت‌های جدید خود باشند.

مدیریت کلاس: توجه کنید که مربی چگونه کلاس خود را مدیریت می‌کند و با رفتار نادرست چگونه برخورد می‌کند. بچه‌ها نباید اجازه داشته باشند به همدیگر آب بپاشند یا یکدیگر را در آب فرو ببرند یا دور استخر بدوند.

جمع‌بندی آخر

وقتی کلاس خوبی پیدا کردید که به نظرتان فرزندتان از آن لذت خواهد برد، ممکن است تعجب کنید که ببینید وقت پریدن در استخر فرزندتان گریه می‌‌کند و به شما می‌چسبد. بدانید که گریه و اضطراب در ابتدای آموزش شنا بسیار رایج است. مهم این هست که فرزند شما با چه سرعتی بر این ترس غلبه می‌کند یا نمی‌کند.

سعی کنید با کمک بفهمید که دقیقاً چه چیزی باعث ناراحتی فرزندتان شده است و آموزش را از آنجا شروع کنید. برای مثال، ممکن است کودک دیگری به شوخی به او گفته باشد که مارهایی در آب وجود دارد، یا ممکن است از رفتن آب به داخل چشمانش وحشت داشته باشد؛ ترس رایجی که یک عینک شنا به سرعت آن را برطرف می‌کند. اگر کودک شما بعد از چند جلسه در استخر همچنان می‌ترسد، فرصتی به او بدهید و وقتی بزرگ‌تر شد دوباره امتحان کنید. 

در مورد ایمنی حمام کودک بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط