درک کودکتان از آداب غذا خوردن در هر سن چقدر است؟

درک کودکتان از آداب غذا خوردن در هر سن چقدر است؟

تماشای غذا خوردن یک کودک دو ساله گاهی می‌تواند منجر به سوءهاضمهٔ شما شود. شیر از دهانش می‌ریزد، پاستا هورت کشیده می‌شود، لوبیاها تف و نان روی میز و زمین پخش می‌شود. کودکان خردسال فقط می‌خواهند غذا را وارد بدن خود کنند. آنها نمی‌فهمند که چرا این‌قدر به آنها ایراد می‌گیرید که از دستمال یا قاشق خودشان استفاده کنند. پس چگونه می‌توان آداب غذا خوردن را آموزش داد؟ در این مطلب با درک کودکان از آداب غذا خوردن در سن‌های مختلف و راهکارهای آموزش آداب غذا خوردن به کودکان آشنا شوید.

درک کودکان از آداب غذا خوردن در سن‌های مختلف چقدر است؟

کودک شما در هر سن درک متفاوتی از آموختن و یادگیری دارد که به مرور رشد می‌کند و کامل می‌شود. درک کودکان از آداب غذا خوردن در سن‌های مختلف به شکل زیر اتفاق می‌افتد:

تا دو سالگی

تا دو سالگی، بسیاری از بچه‌ها می‌توانند:

  • چند دقیقه آرام پشت میز بنشینید.
  • با تحریک والدین، صورت خود را با استفاده از دستمال پاک کنند.
  • به شکل مرتب یا شلخته از چنگال یا قاشق برای خوردن غذای خود استفاده کنند.

تا چهار سالگی

تا چهار سالگی، بسیاری از بچه‌ها می‌توانند:

  • هنگام غذا خوردن از پاشیدن غذا یا نوشیدنی خودداری کنند.
  • با یادآوری والدین، با دهان بسته بجوند.
  • با یادآوری والدین، از صحبت کردن در حین جویدن خودداری کنند.
  • از یک دستمال برای پاک کردن دهانشان استفاده و از قاشق یا چنگال درست استفاده کنند.
  • به شکل مرتب و بدون ریختن از لیوان یا فنجان بنوشند.
  • برای بلند شدن از سر میز اجازه بخواهند.
  • تحمل این را داشته باشند که مقداری از هر غذای سروشده روی میز در بشقابشان قرار داده شود و به آن ایراد نگیرند یا کمتر اعتراض کنند؛ اگرچه ممکن است همه‌ٔ آن را نخورند.

تا شش سالگی

علاوه بر موارد بالا، بسیاری از کودکان تا شش سالگی می‌توانند:

  • وقتی مهمانی برای صرف شام می‌آید مؤدبانه سر میز بنشینند.

تا هشت سالگی

علاوه بر موارد بالا، تا هشت سالگی بسیاری از بچه‌ها دیگر می‌توانند:

به تمیز کردن میز کمک کنند.

  • اگر غذا را دوست داشتند از آشپز تعریف کنند.
  • از عیب‌جویی و ایراد گرفتن از غذایی که به آنها داده شده است، خودداری کنند.

راهکارهای آموختن نحوهٔ غذا خوردن به کودک چیست؟

نکتهٔ اول این‌که والدین بهتر است انتظار بیش از حد و خیلی زودتر از موعدی نداشته باشند، چون غیرمنطقی است که انتظار داشته باشید یک کودک دو ساله همیشه به خاطر داشته باشد که مثلاً از یک چنگال برای برداشتن تکه‌ای از یک سیب‌زمینی استفاده کند، اما حتی در این سن نیز می‌توانید آموزش او را با اصول پایهٔ زیر شروع کنید:

نحوه‌ٔ استفاده از قاشق و چنگال را به کودک نشان دهید

با کودکان نوپا و دو تا چهار سالهٔ خودتان پشت میز بنشینید و نحوه‌ٔ استفاده از قاشق و چنگال را به آنها نشان دهید. آنها در این سن می‌توانند یاد بگیرند که غذا را پرت نکنند و ساکت بنشینند، اما هنوز هم کثیف‌کاری وجود خواهد داشت و شما باید صبور باشید.

احساس کودکتان را توضیح دهید

توجه داشته باشید که بدرفتاری کردن کودکان نوپا در سر میز ممکن است نشانه‌ٔ سیر بودن آنها باشد. بسیاری از والدین از بچه‌های واقعاً خردسالی که غذا را پرتاب می‌کنند ناراحت می‌شوند اما از لحاظ رشدی، آنها در واقع با این کار سعی می‌کنند بگویند: «غذا خوردنم تموم شد». در چنین موقعیتی شما می‌توانید پاسخ دهید «سیر شدی، نه؟ الان بهت کمک می‌کنم از صندلی بیای پایین». این به تدریج به آنها می‌آموزد که به جای دادن سیگنال‌های غیرکلامی و نادرست، پایان غذای خود را به شما اطلاع دهند. کودکان پیش‌دبستانی باید بتوانند مدت طولانی‌تری پشت میز بمانند و وقتی کودک به شش سالگی رسید، باید بتواند موقعیت خود را در یک مهمانی شام حفظ کند.

همیشه تمرین کنید

تقریباً تمام مربیان و والدین آگاه معتقدند برای یاد دادن آداب غذا خوردن به بچه‌ها یک نکتهٔ اساسی وجود دارد؛ تمرین! پس بارها و بارها به کودک خود نشان دهید که چگونه چنگال را نگه دارد، چگونه از یک لیوان یا فنجان به شکل مرتب و آراسته بنوشد و غذا را با دهان بسته بجود.

زیربشقابی مخصوص کودک بخرید

شما همچنین می‌توانید پد زیربشقابی مخصوص بچه‌ها را بخرید یا درست کنید که محل قرار دادن بشقاب، قاشق و چنگال و لیوان روی آن علامت زده شده است.

بازی درست کنید

برای یادآوری و تقویت درس‌های آموزش غذا خوردن آماده باشید. این آموزش‌ها هرچه بازیگوشانه‌تر باشد بهتر باشد. به عنوان مثال، یادآوری‌های یک‌کلمه‌ای با صورتی بشاش و خنده‌رو از سمت شما که می‌گوید: «چنگال؟» یا چالش‌های بازی‌گونه‌ای مثل گفتن «خوب، کی دستمال سفره داره؟» بهتر از چپ‌چپ نگاه کردن به بچه‌ها، چشم‌غره رفتن و کلاً غر زدن است.

الگوی خوبی باشید

به خاطر داشته باشید که کودکتان هر کاری را که شما انجام دهید آینه‌وار تقلید می‌کند، بنابراین به آداب غذا خوردن خود توجه داشته باشید.

در نهایت، هدف کاهش عوامل حواس‌پرتی است تا همه بتوانند روی غذا و حس خوب غذا خوردن در کنار هم با تمام افراد حاضر سر میز تمرکز کنند.

    با دوستانتان به اشتراک بگذارید

    مقاله مرتبط