چطور به کودکتان یاد بدهید تقلب نکند؟

چطور به کودکتان یاد بدهید تقلب نکند؟

بیشتر بچه‌های دو تا چهار ساله چندان به فکر تقلب کردن نیستند. آنها به دنبال سرگرمی و خوش‌گذرانی هستند، فقط همین. وقتی هم که تقلب می‌کنند، احتمالاً به این دلیل است که واقعاً قواعد بازی را نمی‌فهمند، یعنی کسی که با آنها بازی می‌کند بیش از حد روی بردن تمرکز دارد یا خود بازی طوری است که هدف آن بیشتر پیروز شدن است تا لذت بردن از آن. بچه‌های زیر پنج سال نیز ممکن است ناخواسته تقلب کنند، چون آنها هنوز در حال یادگیری چگونگی جدا کردن واقعیت از خیال هستند و ممکن است فکر کنند که با تقلب کردن می‌توانند کاری کنند که برنده شدن اتفاق بیفتد. در این مطلب با تدابیری برای اینکه تقلب را در کودکان به حداقل ممکن برسانید و شاید بتوانید کلاً از آن جلوگیری کنید آشنا شوید.

روی وجه سرگرم‌کننده بودن بازی تأکید کنید

تأکید کنید که انجام این بازی چقدر سرگرم‌کننده است. این باید کاری ساده باشد، زیرا بچه‌های خردسال به طور طبیعی بازی را به عنوان روشی برای تفریح و امتحان کردن مهارت‌های جدید، مانند تاس انداختن و چرخاندن فرفره‌ٔ چوبی می‌بینند. به‌طورکلی، مادامی که شما به جنبه‌های رقابتی توجه نکنید، آنها هم توجهی به آن نخواهند داشت.

فشار برای بردن را کم کنید

به جای تأکید روی نتیجه‌ٔ بازی، روی کاری که فرزندتان در حال حاضر دارد انجام می‌دهد تمرکز کنید. این باعث می‌شود فشار برای پیروزی را از روی کودک برداشته شود و بنابراین نیاز به تقلب حذف می‌شود. او را با استفاده از عباراتی مانند «چه حرکت خوبی» و «تاس خوبی آوردی» درگیر و دلگرم به بازی نگه دارید.

بازی‌های مشارکتی انجام دهید

بازی‌هایی که در آنها تمرکز روی همکاری با یکدیگر است نه برد و باخت انجام دهید. مثلاً بازی های چندنفره و اشتراکی که در آن هیچ‌کس بازنده نشود. اگر برای بازی فقط دو نفر هستید، بازی توپ و قاشق را امتحان کنید که در آن هر کدام از شما یک قاشق دارد و با هم سعی می‌کنید توپی را کف اتاق بچرخانید و آن را فقط با قاشق لمس می‌کنید.

اگر خود بازی مشارکتی نیست، پیشنهاد کنید که شرکت‌کنندگان به جای بازی جداگانه، تیم‌هایی را تشکیل دهند یا اگر بچه‌های کافی برای تشکیل تیم ندارید، با تشویق بازیکنان به اینکه حرکاتی را به یکدیگر پیشنهاد دهند، روحیهٔ کار تیمی را در آنها تقویت کنید. اگر بچه‌های بزرگ‌تر اعتراض کردند که «این تقلب است»، توضیح دهید که تا زمانی که همه قبل از شروع بازی در مورد قوانین جدید به توافق برسند، تقلب نیست؛ بلکه عادلانه کردن بازی است.

واکنش بیش از حد نشان ندهید

اگر هم مچ فرزندتان را در حین تقلب گرفتید، واکنش بیش از حدی نشان ندهید و او را متقلب و جرزن ننامید. با آرامش به او بگویید کاری که انجام می‌دهد عادلانه نیست و باید از قوانین بازی پیروی کند. در واقع، تکرار قوانین ممکن است مفید باشد. شما می‌خواهید که او در خود وجدان اخلاقی ایجاد کند، نه اینکه فکر کند او آدم بدی است.

صداقت و اعتماد را معرفی کنید

اگر تقلب از قبل برای فرزند شما عادت شده است، با هم داستان‌هایی راجع به صداقت و اعتماد بخوانید، مانند داستان «چوپان دروغگو». در مورد این که چرا دروغگویی و تقلب اشتباه است و وقتی این کارها را می‌کند دیگران چه احساسی پیدا می‌کنند، صحبت کنید و روش‌هایی پیدا کنید تا به فرزندتان کمک کنید در سایر زمینه‌های زندگی خود احساس شایستگی و لیاقت کند. به عنوان مثال، توانایی او در ریختن شیر در لیوانش یا مهارت‌های نقاشی او را تحسین کنید. هرچه او اعتماد به نفس كلی بیشتری داشته باشد، كمتر احساس می‌كند كه برای کسب عزت نفس به پیروزی و در صورت لزوم تقلب کردن نیاز دارد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط