مسخره کردن و مسخره شدن در میان کودکان دو ساله

مسخره کردن و مسخره شدن در میان کودکان دو ساله

دست انداختن و تمسخر یکی از واقعیت‌های زندگی یا حداقل واقعیت‌های زندگی پیش از بزرگسالی است که در هر حال روی خواهد داد. با این حال، خوشبختانه کودک دو ساله‌ٔ شما به ندرت آن را از روی بدخواهی و شرارت انجام می‌دهد. اما مسخره کردن کودکان چه دلایلی دارد و چگونه آدر مورد آن باید با کودکان دو ساله برخورد کرد؟ در این مطلب با علل و راهکارهایی برای برخورد با مسخره کردن بچه‌ها آشنا شوید.

چرا کودکان دو ساله دیگران را مسخره می‌کنند

دست انداختن و تمسخر در واقع نشانهٔ یک پیشرفت شناختی مهم در کودکان دو ساله است. بچه‌های دو ساله شروع به آزمودن حد و مرزهای محیط خود می‌کنند تا ببینند که والدینشان با چه چیزهایی کنار می‌آیند. پس کودک شما وقتی عمداً کاری را می‌کند که می‌داند نباید انجام دهد، مثل خوردن یک شکلات اضافه یا شوت کردن توپ داخل خانه ممکن است مستقیماً به چشم‌های شما نگاه کند. به شکل مشابهی، او یاد می‌گیرد که چگونه با مسخره کردن شما را تحریک کند.

فرزند شما ممکن است به جای اینکه کسی را با تمسخر ویژگی‌های خاصش هدف قرار دهد، فقط «کله‌پوک»، «خنگ» یا «احمق» صدا کند. همچنین یک کودک دو ساله‌ٔ بالغ‌تر ممکن است از مسخره کردن برای تعریف گروه‌های اجتماعی استفاده کند و مثلاً به دیگری بگوید: «تو نمی‌تونی با ما بازی کنی!» و همان‌طور که بیشتر کودکان می‌فهمند، قرار گرفتن در هر دو سوی طیف مسخره کردن، چه مسخره‌کننده باشد چه مسخره‌شوند، به یک اندازه ناراحت‌کننده است.

وقتی کودک دو ساله مسخره می‌شود چه کنید

اگرچه شما نمی‌توانید کار زیادی برای جلوگیری از آزار و تمسخر فرزندتان توسط بچه‌های دیگر انجام دهید، می‌توانید به او یاد بدهید که چگونه با نیش و کنایه‌های آزاردهنده مقابله کند. توصیه‌های زیر به شما کمک خواهد کرد:

با او همدردی کنید: پیش کودک دو ساله‌ٔ خود تصدیق کنید که می‌دانید مسخره شدن ناراحت‌کننده است. گاهی ممکن است گفتن این به کودکتان که می‌تواند بچه‌های دیگری برای بازی کردن پیدا کند، کمکی را نکند که گفتن این که می‌دانید ناراحت است. گاهی بچه‌ها می‌خواهند فقط با آنها همدردی کنید. پس از آن می‌توانید با هم مورد راه‌هایی برای مقابله با این مشکل صحبت کنید.

به او یاد بدهید کمک بگیرد: این موضوع که یک نفر نگذارد مسخره شدن توسط دیگران او را اذیت کند بلوغ زیادی می‌خواهد، بنابراین از کودک دو ساله‌ٔ خود انتظار خویشتن‌داری نداشته باشید. اگر او واقعاً از مسخره شدن ناراحت شده و مخصوصاً اگر این اتفاق ادامه‌دار است، با مربی مهد یا والدین آن کودکی که این کار را انجام داده، درباره‌ٔ این مسئله صحبت کنید.

خلاف آنچه می‌گویید رفتار نکنید: شاید طعنه و تمسخرهایی که این‌قدر کودک شما را ناراحت می‌کند نه از طرف همبازی‌هایش، بلکه از طرف شماست و شما حتی ممکن است متوجه این موضوع نشوید. دست انداختن او به شکل دوستانه و مهرآمیز روشی عالی برای پرورش حس شوخ‌طبعی است، اما اجازه دهید کودکتان راهنمای شما باشد، یعنی اگر واکنش خوبی نشان نداد، شاید به آن موضوع خاص حساس باشد. بنابراین با او در مورد موضوعی که با آن مشکل دارد، مانند یادگیری استفاده از توالت شوخی نکنید، زیرا فقط باعث شرمساری او خواهد شد.

هرگز خشن نباشید: هیچ نوع لقب دادن و اسم گذاشتنی، حتی اگر از روی محبت باشد یا پوزخند زدن مجاز نیست. شاید مهم‌ترین قانون این است که کودک دو ساله‌ٔ خود را جلوی دیگران مسخره نکنید. صدا زدن او با عنوان «خر کوچولوی من» یا «چاقالو» در مقابل دوستانش می‌تواند حتی به یک بچه‌ٔ دو ساله احساس خواری و خفت بدهد. با رعایت یک سری حد و مرزها در مورد دست انداختن، به کودک خود نشان می‌دهید که چگونه طوری شوخی کند که به احساسات مردم آسیب نرساند. بچه‌ها همیشه به شما نگاه می‌کنند!

وقتی کودک دو ساله کسی را مسخره می‌کند چه کنید

توقف مسخره کردن یک رمز ندارد که سریع مشکل را حل کند اما راهکارهای زیر می‌تواند به شما در کنترل این موقعیت کمک زیادی کند:

واکنش شدیدی نشان ندهید: اگرچه ممكن است از شنیدن کلمات تمسخرآمیز از لب‌های کوچک کودک دو ساله‌تان ناراحت شوید، اما به یاد داشته باشید كه در این سن مسخره کردن به ندرت از روی بدجنسی است. بچه‌ها خیلی به همه چیز توجه می‌کنند و معمولاً در مورد هر چیزی که ببینند خیلی صریح صحبت می‌کنند. این به ویژه در مورد بچه‌های حدوداً سه ساله که به تفاوت‌ها در ظاهر یا رفتار اشخاص توجه دقیقی می‌کنند صدق می‌کند. طعنه و تمسخر همچنین می‌تواند برای کودک شما راهی برای به کنترل درآوردن یک موقعیت باشد. به عنوان مثال، فرزندتان ممکن است همبازی‌اش را مسخره کند تا او به جای اینکه در نوبتش روی سرسره لیز بخورد، با گریه فرار کند. به این ترتیب فرزندتان می‌تواند زودتر از او سوار سرسره شود. به همین سادگی! همچنین کودک در این سن ممکن است به سادگی از رفتار یک خواهر یا برادر بزرگ‌تر تقلید کند یا شما را آزمایش کند تا ببینید چه نوع واکنشی از شما می‌گیرد.

روی حس همدردی تأکید کنید: علت تمسخرهای کودک هرچه که باشد، صحبت کردن درمورد اثرات رفتارش به او کمک می‌کند خود را جای دیگری بگذارد. اما این توانایی یک شبه به دست نمی‌آید. پس به کودک یادآوری کنید که خودش هم ناراحت می‌شد اگر کسی به او می‌گفت که صدای خنده‌اش خیلی بلند یا قدش خیلی کوتاه است. تأکید کنید که چگونگی ظاهر یک فرد نشان نمی‌دهد که او چگونه آدمی است و مطمئن شوید که خودتان از اظهارنظر منفی در مورد ظاهر دیگران پرهیز می‌کنید. کودکتان تمام‌وقت در حال شنیدن از شماست!

رقابتی را که ریشه‌ٔ مسخره کردن است کاهش دهید: اگر فرزندتان خواهر خود را مسخره می‌کند، لزوماً به معنای آن نیست که او از خواهرش عصبانی یا ناراحت است، بلکه شاید فقط مقدار بیشتری از توجه شما را می‌خواهد. برای بازداشتن او از تمسخر، مطمئن شوید که کودک دو ساله‌ٔ شما زمان اختصاصی زیادی را با شما می‌گذراند. به جای کنار گذاشتن کودک، سعی کنید با کمک گرفتن از او در مراقبت از خواهرش، به او احساس مهم بودن بدهید. به کودک یادآوری کنید که او یک بچهٔ بزرگ است و بازی‌هایی بلد است که می‌تواند به خواهرش یاد بدهد. در مورد چیزهایی که او در کودکی دوست داشت، مثل بازی دالی موشه یا خواندن یک ترانه‌ٔ خنده‌دار صحبت کنید و تشویقش کنید که خواهرش را به همان شکل سرگرم کند. اینکه بتواند خواهرش را بخنداند باعث می‌شود احساس مفید و مهم بودن کند و احساس مهم و مفید نبودن احتمالاً همان چیزی است که در وهله‌ٔ اول او را به مسخره کردن واداشته است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط