چه ارتباطی بین خواب و رشد کودکان وجود دارد؟

چه ارتباطی بین خواب و رشد کودکان وجود دارد؟

چه ارتباطی بین خواب و رشد وجود دارد؟ خواب کافی به دلایل زیادی، از بازیابی انرژی گرفته تا برقراری اتصالات مغزی، برای کودکان خردسال مهم است و شواهد نشان می‌دهد که خواب رشد فیزیکی را نیز تشدید می‌کند. در این مطلب بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

علم رشد

رشد یک فرایند پیچیده است که برای شروع رویدادهای بیولوژیکی مختلف در خون، اندام‌ها، عضلات و استخوان‌ها نیازمند هورمون‌های مختلفی است. یکی از مهم‌ترین آنها هورمون رشد یا «هورمون رشد انسانی» است که توسط غدهٔ هیپوفیز ترشح می‌شود.

عوامل مختلفی از جمله تغذیه، استرس و ورزش در تولید آن تأثیر می‌گذارد. با این حال، در کودکان خردسال، فاکتور اصلی خواب است. هورمون رشد در طول روز ترشح می‌شود، اما شدیدترین بازه‌ٔ ترشح آن در بچه‌ها، کمی بعد از شروع خواب عمیق است.

مقدار نیاز کودکان به خواب

هر بچه‌ای متفاوت از دیگری است، به طوری که بعضی از بچه‌ها کمی بیشتر یا کمتر از بچه‌های هم سن خود به خواب نیاز دارند. اما به‌طورکلی، کودکان یک و دو ساله در یک دورهٔ ۲۴ ساعته به ۱۱ تا ۱۴ ساعت خواب که شامل چرت روزانه هم می‌شود و کودکان سه تا پنج ساله به ۱۰ تا ۱۳ ساعت، شامل چرت روز نیاز دارند. جدول زمانی خواب کودکان را ببینید.

بدون خواب کافی، مشکلات رشد -عمدتاً کندی رشد یا متوقف شدن رشد- بروز می‌کند. در بچه‌های مبتلا به برخی مشکلات فیزیکی خواب مانند آپنه انسدادی خواب، ممکن است تولید هورمون رشد نیز مختل شده باشند.

خوب خوابیدن کودک

بیشتر بچه‌ها بیش از آنچه والدین فکر می‌کنند به خواب نیاز دارند. علائمی که نشان می‌دهد کودک شما به اندازه‌ٔ کافی استراحت نمی‌کند شامل کج‌خلقی و بهانه‌گیری یا بی‌حالی در طول روز، خوابیدن در ماشین و سخت بیدار شدن از خواب است. اگر کودکتان قبل از خواب بیش‌فعال می‌شود یا هنگام رفتن به تخت خسته است، نشانه‌ٔ دیگری از نبود ثبات زمان خواب اوست. برای کمک به خواب کافی کودک موارد زیر را رعایت کنید:

  • برنامه‌ٔ زمانی ثابتی برای خواب روزانه‌ تنظیم کنید و به آن پایبند باشید.
  • مراسم روتین منظمی برای خواب شب داشته باشید، که به بدن کودکتان سیگنال رسیدن زمان خواب را می‌دهد. این روتین می‌تواند شامل حمام دادن او، خواندن یک داستان قبل از خواب، یا خواندن ترانهٔ ملایمی هنگام گذاشتن او در تخت باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که اتاق کودک شما تاریک، ساکت و بنابراین خواب‌آور است.
  • تلویزیون، بازی‌های ویدیویی و سایر ابزارهای الکترونیکی را خارج از اتاق کودکتان نگه دارید.
  • قبل از خواب، بازی‌های خشن یا خیلی پرهیجان انجام ندهید، زیرا این کار به جای آرامش‌بخش بودن، تحریک‌کننده است.
  • ساعت خواب و روتین پیش از خواب را در آخر هفته‌ها و تعطیلات حفظ کنید. تغییرات گهگاهی اختلالات طولانی‌مدت ایجاد نمی‌کند، اما ساعت خواب نامنظم می‌تواند منجر به عادات خواب بد و کمبود خواب شود.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط