نکاتی مهم در مورد میان‌وعده‌ها و وعده‌های غذایی برای کودکان دو تا چهار ساله

نکاتی مهم در مورد میان‌وعده‌ها و وعده‌های غذایی برای کودکان دو تا چهار ساله

با معرفی انواع غذاها و میان‌وعده‌های سالم، به کودک خود یاد بدهید که غذاهای خوشمزه و مقوی را دوست داشته باشد. در این مطلب با نکاتی و راهکارهایی برای تهیهٔ میان‌وعده‌ها و وعده‌های غذایی سالم در رژیم غذایی کودکان دو تا چهار ساله آشنا شوید.

از خود کودک کمک بگیرید

از کنجکاوی کودک خود بهره ببرید و از او در اختراع غذاهای خلاقانه کمک بگیرید. با فرزندتان به خرید بروید و بگذارید هر میوه یا سبزیجات تازه‌ای که چشمش را می‌گیرد، انتخاب کند. احتمال اینکه بچه‌ها چیزی را که خودشان انتخاب کرده‌اند بخورند و دوست داشته باشند، بیشتر است.

پرس‌های کوچکی سرو کنید

مقدار مورد نیاز روزانه‌ٔ کودک دو تا چهار سالهٔ شما به سن، وزن و سطح فعالیت او ارتباط دارد. بیشتر کودکان دو تا چهار ساله روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ کالری می‌خورند. اندازه‌ٔ سالم برای یک کودک در این سن‌ها، یک چهارم تا نصف یک پرس برای بزرگسالان است. نیازی هم به شمارش کالری‌های دریافتی او نیست، فقط به خاطر داشته باشید که پرس‌های غذای او را متناسب با این اندازه تنظیم کنید.

سراغ کم‌چربی یا بدون چربی‌ها بروید

نسخه‌های بدون چربی و کم‌چربی غذاهای محبوب مانند ماست، پنیر و شیر را معرفی کنید. میزان چربی مصرفی کودک دو تا چهار سالهٔ خود را به تدریج کاهش دهید، طوری که تا چهار یا پنج سالگی حدود یک سوم از کل کالری دریافتی‌اش را تشکیل دهد. از غذاهایی که دارای چربی اشباع زیادی هستند نیز پرهیز کنید و در عوض غذاهای متنوعی با چربی‌های مفید را به او بدهید.

خردشان کنید

بچه‌ها تا زمانی که به چهار سالگی برسند، نمی‌توانند غذا را خیلی خوب بجوند. میان‌وعده‌های کودک دو تا چهار سالهٔ خود را در اندازه‌های لقمه‌ای خرد کنید. اگر سبزیجات سرو می‌کنید، ابتدا آنها را بپزید تا نرم شوند، سپس خردشان کنید تا خوردنشان آسان شود. غذاهایی که ممکن است باعث ایجاد خفگی در کودکان خردسال شوند شامل بادام‌زمینی، دانه‌ٔ انگور درسته، گوجه گیلاسی، هویج، تخمه‌‌ها، توده‌ای از کرهٔ بادام‌زمینی، کرفس و گیلاس با هسته است.

انعطاف‌پذیر باشید

برای بچه‌های این سن غیرمعمول نیست که نظرشان در مورد غذای محبوبشان ناگهان و به طور کامل تغییر کند. فرزند شما ممکن است غذای ثابتی را چند روز پشت سر هم بخواهد، سپس ناگهان تصمیم بگیرد که دیگر آن غذا را دوست ندارد. این می‌تواند کلافه‌کننده باشد، اما سعی کنید موضوع را بزرگ نکنید.

گزینه‌های سالم دیگری دم‌دست داشته باشید. اگر چیزی را پیشنهاد می‌کنید که قبلاً امتحان نکرده است، فقط کمی از آن را به او بدهید و آن را کنار یک غذای آشنا سرو کنید و اصرار نکنید که او یک پرس کامل از چیزی را که به آن عادت ندارد بخورد.

با هم آشپزی کنید

اگر فرزندتان به تهیه‌ٔ یک وعده‌ٔ غذایی کمک کند، احتمال بیشتری وجود دارد که بخواهد آن را بخورد. در آشپزخانه وظایفی متناسب با سنش مانند همراهی در شستن سبزیجات، اندازه‌گیری و افزودن ترکیبات غذا را با نظارت خودتان به او واگذار کنید. آشپزی با هم و مشارکت در تمیزکاری پس از آن، روش خوبی برای تقویت احساسات خوشایند در مورد غذاست.

غذا و میان‌وعده‌های ساده درست کنید

حتی اگر عاشق آشپزی هستید، فرصت پیدا کردن برای این کار وقتی یک یا چند بچه‌ٔ کوچک دارید سخت است. خوشبختانه، شما می‌توانید در عرض چند دقیقه غذاهای مغذی تهیه کنید که کودکتان دوست داشته باشد. سندویچ نان و پنیر و گوجه یا نان و تخم‌مرغ برای میان‌وعده بسیار مناسب هستند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط