رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه ۱۴

رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه ۱۴

کودکتان در این هفته وارد دومین هفته از ماه ۱۴ زندگی‌اش می‌شود. در این مطلب می‌توانید با بخشی از زندگی یک کودک در هفتۀ دوم از ۱۴ ماهگی آشنا شوید.

گردبادی به نام کودک نوپا

یک کودک ۱۴ ماهه بسیار پر جنب‌و‌جوش و فعال است. او حالا احتمالاً فکر می‌کند خیلی سرگرم‌کننده است که همه چیز را هل دهد، پرتاب کند و از جایش پایین بیندازد. او قصد خرابکاری ندارد بلکه، تمام دنیا را به عنوان یک آزمایش علمی بزرگ می‌بیند. در واقع، او قبل انجام هر کدام این کارها از خودش می‌پرسد: «اگر این کار را بکنم، چه اتفاقی می‌افتد؟ و این کار؟ و این یکی؟» و برایش هیجان‌انگیز است که بتواند کاری را دوباره و دوباره عملی کند، حالا خواه باز کردن تمام رول کاغذ توالت باشد و خواه پایین انداختن کتاب‌ها از قفسۀ کتاب؛ پس شاید نام گردباد برای این کوچولوهای کاشف چندان هم بی‌دلیل نباشد!

همچنین بازی‌هایی که شامل قرار دادن اشیا در ظروف و دوباره بیرون انداختن آنها می‌شوند، احتمالاً برایش جذاب هستند. شما می‌توانید لگوها، کاسه‌ها، قابلمه‌ها و ظروف پلاستیکی را که داخل یکدیگر جا می‌گیرند و می‌توانند برای تولید صداهای مختلف به همدیگر زده شوند برای بازی کردنش و همان‌قدر که خودتان محدود کرده‌اید در دسترسش قرار دهید. او از شنیدن صداهای بلند خوشحال و هیجان زده خواهد شد. اسباب‌بازی‌هایی که روی هم چیده می‌شوند، داخل هم قرار می‌گیرند و جا می‌شوند یا بیرون می‌جهند نیز تا ماه‌ها کودک را مجذوب خود خواهند کرد.

پرتاب غذا توسط کودک

گاهی پرتاب غذا از ظرف کودک روی زمین یا میز می‌تواند به معنای این باشد که کودکتان سیر شده است. اما اگر دیدید که غذای چندانی نخورده است، اول آوردن یک غذای متفاوت دیگر را هم امتحان کنید و اگر آن غذا نیز دور انداخته شود، احتمالاً دیگر گرسنه نیست و بهتر است او را از صندلی‌اش بلند کنید.

نکاتی برای سفر با کودک

اگر می‌خواهید با کودکتان در این سن مسافرت بروید بهتر است بدانید که برای سفر کردن با کودکی یک کودک لازم است تا ابتدا مطمُن شوید که آمادگی لازم را دارید و همچنین چه به جای نزدیکی بروید و چه به مقصدی خیلی دور، حتماً یک ساک بزرگ از وسایل مورد نیاز کودک برای هر احتمالی را همراهتان ببرید.

برای مثال، مقدار زیادی تنقلات سالم، سرلاک کودک، شیر، تعدادی بطری آب تمیز، تعداد زیادی پوشک و دستمال مرطوب، یک ژاکت و لباس‌هایی برای هوای سرد، چند دست لباس اضافی برای نشت ادرار و مدفوع از پوشک، اشیای آرامش‌بخش کودک مثل خرس عروسکی‌ محبوبش، پتوی محبوبش و چند وسیلۀ سرگرمی مانند کتاب‌های مقوایی‌اش یا اسباب‌بازی‌های کوچک و عروسک‌های انگشتی را همراهتان داشته باشید.

اگر قرار است با هواپیما سفر کنید، برای پیشگیری از تأخیر، ساعت پروازی را انتخاب کنید که در اوایل روز باشد. هنگام بلند شدن و فرود آمدن هواپیما هم به فرزند خود چیزی برای خوردن یا نوشیدن بدهید تا تشویق به بلعیدن شود؛ این کار به کاهش فشار دردناک در گوش‌ها کمک می‌کند. مکیدن شیشه‌شیر، سینۀ مادر یا یک لیوان نی‌دار کودک نیز می‌تواند مفید باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط