رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه ۱۴

رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه ۱۴

در طول این هفته، ۱۴ ماهگی فرزند شما تمام خواهد شد و با شروع هفتهٔ دیگر او وارد پانزدهمین ماه زندگی‌اش می‌شود. در این مطلب می‌تواندی با بخشی از زندگی کودک در هفتهٔ چهارم از ماه ۱۴ تولدش آشنا شوید.

جدایی از شما

در ۱۴ ماهگی، بسیاری از کودکان نوپا اضطراب جدایی شدیدی دارند. کودک ممکن است وقتی او را ترک می‌کنید ناراحت شود، حتی اگر او را پیش دوستان یا اقوامی می‌گذارید که معمولاً آنها را می‌بیند و می‌شناسد. مقاومت در برابر شدت وابستگی او به شما دشوار است، اما او احتمالاً در آینده هرگز دیگر تا این شکلِ بی‌قید و شرط به شما تعلق خاطر نخواهد داشت.

از سوی دیگر، بچه‌ها در این سن می‌توانند بسیار بسیار وابسته و چسبیده به شما باشند و شاید حتی آرزو کنید که ای کاش فرزندتان کمی کمتر روی شما متمرکز بود. احتمالاً هم هیچ چیز بیشتر از گذاشتن فرزند گریانتان پیش دیگران، وقتی او فقط شما را می‌خواهد، برایتان احساس گناه نمی‌آورد. با این حال، باید بدانید که پنج دقیقه پس از رفتن شما، احتمالاً اشک‌های کودکتان خشک شده و او کاملاً خوشحال است.

بهتر است در طول این دورهٔ حساس تا حد امکان صبور باشید. مثل تمام مراحل طبیعی و نرمال دیگر، این مرحله هم می‌گذرد. اضطراب جدایی معمولاً بین ۱۰ تا ۱۸ ماهگی به اوج خود می‌رسد و سپس به تدریج ناپدید می‌شود.

معرفی بازی انفرادی به کودک

احتمالاً خیلی طول می‌کشد تا کودکتان یاد بگیرد که خودش را برای مدت زمانی طولانی سرگرم کند، البته برخی از بچه‌ها می‌توانند این کار را در همین سن هم انجام دهند. شما می‌توانید با تشویق گهگاه او به بازی کردن بدون دخالت مستقیم خودتان، فرایند یادگیری این مهارت را شروع کنید.

برای مثال به فرزندتان نشان دهید که چطور با یک اسباب‌بازی خاص بازی کند، سپس در آن چند دقیقه‌ای که با سرگرم آن می‌شود، از او دور شوید. این کار به او می‌آموزد که در همهٔ لحظات به تعامل یا راهنمایی شما نیاز ندارد.

وقتی بی‌قرار می‌شود یا از شما کمک می‌خواهد، برگردید و او را مجدداً درگیر بازی کنید یا فعالیت جدیدی را پیشنهاد کنید. گنجاندن مدت کوتاهی بازی انفرادی در برنامهٔ روزمره‌ٔ کودک به ایجاد و رشد اعتماد به نفس در او نیز کمک می‌کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط