رشد کودک در هفتهٔ اول ماه ۱۵

رشد کودک در هفتهٔ اول ماه ۱۵

۱۴ ماهگی کودک شما تمام شده است و او با شروع این هفته وارد پانزدهمین ماه زندگی‌اش خواهد شد. در این مطلب نیز می‌توانید با بخشی از هفتهٔ اول زندگی یک کودک ۱۵ ماهه آشنا شوید.

وزن کودک نوپا

آیا کودک شما وزن سالمی دارد؟ نگرانی در مورد نداشتن وزن کافی بچه‌ها اغلب به این دلیل پیش می‌آید که به نظر می‌رسد کودکان نوپا نسبتاً کم غذا می‌خورند. اگر کودک نوپای شما خیلی فعال باشد، ممکن است کالری دریافتی‌اش کمتر از کالری مصرفی‌اش باشد. او همچنین ممکن است در صورت ابتلا به یک بیماری ساده وزن کم کند. در این سن، کمبود وزن به ندرت نشانهٔ یک بیماری نهفتهٔ جدی است، اما اگر در مورد آن نگران هستید، فکر خوبی است که در یکی از ویزیت‌های معمول پزشک کودک، موضوع را با او مطرح کنید.

از طرف دیگر ولی ممکن است بیشتر نگران باشید که وزن فرزندتان بالاست. اگر کودک نوپای شما تپل به نظر می‌رسد، به یاد داشته باشید که او همچنان شبیه یک کودک است و وقتی بلندتر می‌شود و راه رفتن و دویدن بیشتر را شروع می‌کند، لاغر خواهد شد.

برای کمک به کودکتان در داشتن عادت‌های غذایی سالم، به جای تنقلات و میان‌وعده‌های شیرین، انواع مواد غذایی سالم را به او بدهید و فرصت‌های زیادی برای بازی فعالانه‌ فراهم کنید. خوردن میوه و نوشیدن آب به جای نوشیدن آب‌میوه را تشویق کنید. هر گونه نگرانی در مورد رشد کودک را با پزشکش مطرح کنید تا او با بررسی وزن و قدی کودکتان اطمینان حاصل کند که او در محدوده‌ٔ سالمی است.

هر بار کودکتان کاری را که به او گفته‌اید انجام می‌دهد، از او تشکر کنید. تکرار، کلید حل مشکل است. وقتی شما در مقابل او چیزی را به دفعات کافی می‌گویید یا انجام می‌دهید، او پیام را می‌گیرد و آن کار را انجام می‌دهد.

اگر پزشک معتقد باشد که وزن کودکتان زیاد است، شاید توصیه کند شیر کم‌چربی را جایگزین شیر کامل کنید. اجازه ندهید فرزندتان تمام روز با یک شیشه‌شیر یا لیوان نی‌دار حاوی شیر یا آب‌میوه در خانه بچرخد. اگر به کودکتان آب‌میوه می‌دهید، آن را به ۱۱۰ تا ۱۷۰ میلی‌لیتر در روز محدود کنید. همچنین می‌توانید این مقدار را با رقیق کردن آن با آب افزایش دهید.

هر گاه ممکن است، به جای غذا خوردن با قاشق، به کودک نوپای خود غذای انگشتی بدهید. هنگامی که با دست خودش غذا می‌خورد، می‌آموزد که چه زمانی گرسنه و چه زمانی سیر شده است. اما مصرف مواد غذایی سالم را برای او محدود نکنید، مگر اینکه به توصیهٔ پزشک باشد، زیرا ممکن است از مواد مغذی مورد نیاز بدن در حال رشدش محروم شود.

شیردهی بعد از یک سالگی

اگر کودک نوپای شما هنوز شیر مادر می‌خورد، این اتفاق را تبریک می‌گوییم. امکان تداوم شیردهی پس از سال اول برای همهٔ مادران وجود ندارد، گرچه مزایای زیادی را به ارمغان می‌آورد. اگرچه حالا فرزندتان بیشتر مواد غذایی مورد نیازش را از غذای کمکی دریافت می‌کند، اما شیر مادر، کالری، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و خواص ایمنی‌بخش ارزشمندی برای کودک دارد. مطالعات حتی نشان داده‌اند کودکان نوپایی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند اغلب کمتر مریض می‌شوند.

برخلاف باور عمومی، شیردهی پس از ۱۲ ماهگی باعث وابستگی بیش از حد بچه‌ها به مادر نمی‌شود. شیردهی پیوندی قوی بین مادر و کودک ایجاد می‌کند و حمایت عاطفی‌ حاصل از آن به افزایش استقلال و اعتماد به نفس کودک کمک می‌کند.

این کار مشکلاتی نیز به دنبال دارد، از جمله اظهار نظرهای مختلف اطرافیان، اما لازم است که شما طبق روش تربیتی خودتان عمل کنید و اهمیتی به این گونه نظرات ندهید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط