رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه ۱۶

کودک شما حالا وارد سومین هفته از ۱۶ ماهگی‌اش شده است. در این مطلب می‌توانید با بخشی از زندگی و رفتار کودکتان در هفتهٔ سوم از ۱۶ ماهگی او آشنا شوید.

جایگزین‌هایی برای سرگرم شدن

کلیدها، مداد، ماتیک و روژ لب، تلفن و تقریباً همه چیز می‌تواند برای یک کودک نوپا جذاب باشد. نگاه کردن و دستکاری این اشیا برای کودک سرگرم‌کننده است و وقتی او شما را در حال استفاده از آنها می‌بیند، در واقع می‌خواهد همان کار را انجام دهد.

مشکل این است که شما احتمالاً نمی‌خواهید او وسایل شخصی شما را خراب کند و بسیاری از این اشیا، مثل ماتیک می‌تواند سمی باشند یا خطر خفگی ایجاد کنند. راهکار شما این است که وسایل بی‌خطری پیدا کنید که او بتواند برای برآوردن نیاز خود به تقلید کردن از آنها استفاده کند. مثلاً یک دسته‌کلید پلاستیکی، یک کیف کوچک با یک برس و شانه، یک کیف پول قدیمی می‌تواند برای زمانی طولانی او را سرگرم کند.

راه‌های زیادی برای مشغول نگه داشتن دست‌های کودک نو‌پا برای بیش از یک یا دو دقیقه وجود دارد. برای مثال، یک سبد لباس را با خرت و پرت‌هایی مانند ظروف و درپوش‌های پلاستیکی، روسری، کلاه، قاشق چوبی و دیگر ظرف‌های بزرگ پر کنید. او دوست دارد به اشیایی که به نظر می‌رسد هدفی دارند دست بزند و برای کشف نحوهٔ استفاده از آنها تلاش کند.

شروع مکالمات

اگر شما هم برای اینکه فرزندتان هنوز زیاد صحبت نمی‌کند، نگران هستید، بهتر است خیالتان راحت باشد، چون بسیاری از بچه‌ها، به ویژه پسرها تا اواسط سال دوم زندگی‌شان کم صحبت می‌کنند. با این حال، به احتمال زیاد کودک ۱۵ ماهه‌تان خیلی از حرف‌های شما را می‌فهمد. به صحبت کردن با فرزندتان و کتاب خواندن برای او ادامه دهید، اما سعی نکنید که او را وادار به صحبت کنید یا با تکرار زیاد تمرین دهید. کودک تا ۱۸ ماهگی اغلب لازم است حداقل ۱۵ کلمه را به زبان بیاورد.

همچنین یادتان باشد به توانایی شنیداری فرزندتان توجه کنید، زیرا شنوایی ضعیف می‌تواند تأخیرهای گفتاری ایجاد کند، پس هر گونه نگرانی خود را به پزشک کودک گزارش دهید. هرچه زودتر مشکل شنوایی درمان شود، نتیجه احتمالاً بهتر خواهد بود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط