رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه ۱۷

رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه ۱۷

کودک شما حالا وارد دومین هفته از ۱۷ ماهگی خود شده است. در این مطلب می‌توانید با بخشی از زندگی یک کودک در دومین هفتهٔ ۱۷ ماهگی‌اش آشنا شوید.

آموزش و تربیت

شاید شما هم این روزها به این فکر باشید که چه موقع باید به فرزندتان برای یک رفتار بد و خاص توضیح بدهید. کودک نوپای شما کم‌کم فهمی از مفاهیم «خوب و بد» به دست می‌آورد و بیشتر رفتارهای شیطنت‌آمیز او از روی نافرمانی عمدی نیست. بلکه، فقط دارد محدودیت‌های خود را می‌سنجد تا بهتر بفهمد که این محدودیت‌ها دقیقاً چیستند.

گاهی اوقات موضوع فقط کنجکاوی است. به عنوان مثال، او از خودش می‌پرسد: «مامان گفته با کشوی قاشق‌ها بازی نکنم، واقعاً جدی گفته؟» یا «من اجازه ندارم هویج‌ها رو از روی بشقاب پرت کنم، اما کلم و لیوان شیر رو چطور؟» درست است، کودک شیرین شما به این چیزها فکر می‌کند!

اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که در حین راهنمایی و هدایت رفتار او آرام و خونسرد باشید، اما وقتی هم کاری انجام می‌دهد که مورد تأییدتان نیست، آن را نادیده نگیرید. اگر انتظارات شما از فرزندتان روشن و ثابت باشد، احساس امنیت بیشتری خواهد داشت و مطیع‌تر، خوشحال و شادتر خواهد بود.

مراسم روتین قبل از خواب

اگر برنامه‌ٔ روتینی برای پیش از خواب دارید که فرزندتان بتواند روی آن حساب کند، راحت‌تر به خواب خواهد رفت. یک برنامه‌ٔ روتین خواب خوب به اندازه‌ای طول می‌کشد که کودک را آرام و آماده‌ٔ خواب کند، اما نباید آن‌قدر طولانی یا پیچیده باشد که اجرای آن برای شما پرزحمت باشد یا تکرار آن توسط پرستار بچه یا یک مراقبت غیرممکن باشد؛ ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مدت زمان مناسبی است.

برای اجرای مراسم معمول خواب، هر شب بخش‌های کم‌‌وبیش ثابتی را با ترتیب تقریباً ثابتی انجام دهید. برای مثال، حمام یا نظافت سریع دست و صورت، پوشیدن لباس خواب، مسواک زدن دندان‌ها، خواندن یک یا دو کتاب، بوسه و بغل و کار تمام است. گزینه‌های دیگر شامل گفتن «شب به‌خیر» به چند عروسک یا اشیای خانه یا خواندن لالایی برای کودک است. حالت ایده‌آل این است که شما روال روتینی پیدا کنید که برای کودک و خود شما مناسب و خوشایند باشد و به آن پایبند بمانید. اما از فعالیت و بازی پرسروصدا یا خشن قبل از خواب خودداری کنید، چون هدف ما باید این باشد که کودک را آرام کنید، نه برانگیخته و پرانرژی که نتواند بخوابد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط