رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه ۲۰

کودک ۲۰ ماههٔ شما حالا وارد هفتهٔ سوم از این ماه زندگی‌اش شده است و در این مطلب می‌توانید با بخشی از رفتار و رشد کودکتان در هفتهٔ سوم ماه ۲۰ زندگی‌اش آشنا شوید.

خواب شب کودک نوپا

اگر فرزندتان نخواهد بخوابد، حتی خواب‌آورترین برنامه‌های روتین پیش از خواب شب نیز بی‌فایده خواهد بود. کودک شما در این روزها ممکن است به طور ناگهانی از خوابیدن امتناع کند، زیرا حالا بهتر می‌تواند دنیا و چیزهایی را که بدون او اتفاق می‌افتد تجسم کند.

او ممکن است پیش خودش متقاعد شود که او تنهای تنها در تختش دراز کشیده است و به او گفته شده که باید بخوابد، درحالی‌که مامان و بابا بیدارند و به آنها خوش می‌گذرد. این اتفاق، به ویژه برای کودکی که می‌تواند صدای تلویزیون یا صحبت کردن افراد را بشنود، بسیار کلافه‌کننده است.

برای تقویت این مفهوم که شب برای خوابیدن است، می‌توانید فعالیت‌های روزانه را با نزدیک شدن به زمان خواب شب به تدریج کم کنید. همچنین در مورد آنچه در پیش روست برایش صحبت کنید. مثلاً بگویید: «الان وقت مسواک زدنه، بعد دو تا داستان می‌خونیم و چراغ‌ها رو خاموش می‌کنیم.» از کش دادن و طولانی کردن برنامهٔ روتین شبانه بپرهیزید و محدودیت‌هایی تعیین کنید و به آنها پایبند بمانید.

استدلال و تربیت

استدلال و دلیل آوردن، یک روش تربیتی است که هرگز برای کودکان نوپا جواب نمی‌دهد. یک کودک نوپای خردسال، حتی در بهترین شرایط ممکن هم نمی‌تواند عقلانی فکر کند. بنابراین، توسل به منطق یا ارائهٔ توضیحات دور و دراز نمی‌تواند شما را در این راه به هدفتان برساند. برعکس، طولانی بودن حرف‌ها و توضیحات شما احتمالاً فرزندتان را بیشتر عصبانی و خشمگین می‌کند. پس بهتر است که قانون و مقررات خودتان را با اصطلاحات ساده اعلام و سریع از آن عبور کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط