رشد کودک در هفتهٔ اول ماه ۲۱

کودک شما در این هفته وارد ماه ۲۱ بعد از تولدش شده است و در این مطلب می‌توانید با بخشی از مهارت‌ها و رفتار کودکتان در هفتهٔ اول ماه ۲۱ زندگی‌اش آشنا شوید.

همراهان کوچک

فرزندتان در این سن عاشق کمک کردن در هر کاری است. «من انجام داد» و «بده خودم» دو مورد از جمله‌های تکراری و مورد علاقهٔ کودک نوپای شماست. با همراه کردنش در کارهای خیلی خیلی کوچک و گنجاندن فرزندتان در کارهای ساده‌ٔ خانه، می‌توانید از این میل ذاتی کودک بهره ببرید.

هرچند بسیاری از کارها فراتر از توان اوست، اما می‌تواند در کنار شما به انجام کارهای ساده، مانند گذاشتن قاشق‌های کثیف در ماشین ظرف‌شویی، جمع کردن مواد غذایی‌ای که خودش ریخته است، آب دادن به گل و گیاهان یا قرار دادن دستمال سفره روی میز ناهارخوری کمک کند. شرکت در فعالیت‌های خانگی باعث می‌شود کودکتان احساس مهم بودن بکند و خود را یکی از اعضای مؤثر تیم خانواده ببیند.

کودکان نوپا بین کارها و بازی تمایز و تفاوتی قائل نمی‌شوند، در واقع آنها فقط دوست دارند کاری را انجام دهند. این روحیه را در همین سن تشویق کنید تا شاید فرزندتان در آینده همیشه کمک کوچک خوبی در خانه باشد. حتماً کار او را به طور مشخص و با ذکر جزئیات تشویق و تأیید کنید، خواه کار به درستی انجام شده باشد و خواه غلط. به عنوان مثال بگویید: «وای، ممنون که همهٔ دستمال سفره‌ها رو توی بشقاب‌ها گذاشتی!»

کاهش نه گفتن کودک

نه گفتن و مخالفت بچه‌ها در این سن نیز یک مسئلهٔ طبیعی و شایع است. برای کاهش مخالفت کودکان بهتر است سعی کنید از کودکتان سؤال‌هایی که جوایش «آره» یا «نه» است نپرسید، مگر اینکه مشکلی با شنیدن مداوم جواب «نه» نداشته باشید.

یکی از کارهایی که می‌توانید بکنید این است که سعی کنید موضوع را به شکلی انتخاب کنید که برایش جنبهٔ بازی داشته باشد. مثلاً اگر دوست ندارد صبح‌ها لباس بپوشد، از او بپرسید که: «می‌خوای تو اول لباس بپوشی یا من؟» و به احتمال زیاد، با این بازی او راحت‌تر لباسش را خواهد پوشید.

آموزش مسواک زدن به کودک

شما هم احتمالاً دائماً می‌شنوید که مسواک زدن دندان‌های کودک نوپا چقدر مهم است، اما در واقع انجام این کار بزرگ خودش داستان دیگری است. چند نکتهٔ برای ساده‌تر کردن این کار به شما معرفی می‌کنیم:

  • خواندن شعری در مورد مسواک زدن را امتحان کنید و همزمان دندان‌هایتان را مسواک بزنید تا کودک بتواند از شما تقلید کند؛ تقلید کردن یکی از فعالیت‌های محبوب کودک نوپاست.
  • بخش خالی کردن دهانتان از آب را اغراق‌آمیز جلوه دهید. بسیاری از کودکان نوپا زمانی که به این کار تسلط پیدا می‌کنند عاشق انجام آن هستند. نشان دهید که چگونه یک جرعه آب را غرغره و سپس بیرون بریزید و بعد اجازه دهید او هر چند بار که می‌خواهد تمرین کند.
  • بگذارید کودک روی یک چهارپایه بایستد، طوری که بتواند انعکاس خود را در آینه ببینید. سپس درحالی‌که دندان‌هایش را مسواک می‌زنید آنها را با هم بشمارید.
  • یک مسواک برقی یا موزیکال ممکن است کودک بی‌میل را به مسواک زدن وسوسه کند، اما فقط برای شروع، چون یک مسواک کوچک و نرم همیشه گزینهٔ بهتری است.

دو بار در روز، صبح‌ها و بعد از شام، سطوح داخلی و خارجی دندان‌های کودک خود را با ملایمت مسواک بکشید. از لایه‌ٔ نازکی خمیردندان کودک دو ساله و حاوی فلوراید استفاده کنید. فلوراید از طریق تقویت مینای دندان و افزایش مقاومت آن به اسیدها و باکتری‌های مضر مانع از پوسیدگی دندان می‌شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط