رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه ۲۱

با تمام شدن این هفته، ۲۱ ماهگی کودک شما هم پایان می‌یابد و او وارد ماه ۲۲ زندگی‌اش خواهد شد. در این مطلب می‌توانید با بخشی از رشد و رفتار کودکتان در هفتهٔ چهارم ماه ۲۲ بعد از تولدش آشنا شوید.

ترک پستانک و شیشه‌شیر

استفاده از پستانک و شیشه‌شیر اغلب در سال دوم زندگی کودک ادامه می‌یابد. درست است که در صورت استفاده‌ٔ متوسط، آسیبی به کودک نمی‌رسد، اما اگر او همیشه یکی از آنها را در دهانش دارد شاید زمان کم کردن این عادت یا ترک کامل آن رسیده باشد.

اگر می‌خواهید پستانک خوردن کودکتان را کاهش دهید، می‌توانید سعی کنید استفاده از پستانک را به زمان چرت روزانه و خواب شب او محدود کنید و از کودکتان وقتی قادر به گذراندن وقتش بدون پستانک است تعریف کنید.

اگر کودکتان هنوز از شیشه‌شیر استفاده می‌کند، می‌توانید با محدود و عوض کردن محتویات شیشه با آب شروع کنید و شیر و آب‌میوه را فقط در لیوان به او بدهید. همچنین اجازه‌ٔ خوردن با شیشه‌شیر را فقط پشت میز یا هنگام نشستن در صندلی پایه‌بلند غذاخوری‌اش بدهید، تا در نتیجه کودکتان آن را در تمام طول روز با خود این‌طرف و آن‌طرف نبرد یا برای به خواب رفتن به آن وابسته نشود. استفاده از جایگزین‌های آرامش‌بخش مثل یک پتوی نرم و سبک یا یک عروسک را تشویق کنید.

همچنین مهم است که شیشه‌شیر زمان خواب شب کودک را که کنار گذاشتنش سخت‌تر است هم ترک شود، زیرا شیری که تمام شب روی دندان‌ها می‌ماند باعث پوسیدگی جدی دندان بچه‌ها می‌شود. اگر می‌خواهید شیشه‌شیر شبانه را فعلاً نگه دارید، تا زمانی که حاوی آب باشد ایرادی ندارد. به این شکل که شما می‌توانید به سادگی هنگام خواب به فرزندتان یک شیشه آب بدهید یا اینکه فرایند انتقال را با جایگزینی آب به جای مقداری از شیر آسان‌تر کنید و کم‌کم مقدار آب را به صورت خیلی تدریجی هر بار کمی بیشتر کنید.

تجربه کردن حس سرخوردگی

اینکه فرزندتان از شکسته بودن بیسکویتش وحشت‌زده شود، هرچند ممکن است برای شما کلافه‌کننده باشد اما طبیعی و نرمال است. او در حال ایجاد عقاید راسخ و محکمی در مورد چیزهای مختلف است و این نشانهٔ خوبی است. وقتی یک کودک نوپا چیزی را کشف می‌کند، مثلاً اینکه بیسکویت‌ها این شکلی هستند، دیگر دوست ندارد تغییری در آن‌ ایجاد شود، به ویژه اگر موضوع تغییر چیز آرامش‌بخش و آشنایی مثل میان‌وعدهٔ مورد علاقه‌اش باشد.

سعی کنید لذت ببرید صبور باشید، چون او کم‌کم یاد می‌گیرد تا ناکامی‌ها و تغییرات زندگی روزمره را راحت بپذیرد و همه چیز خیلی زود شبیه دنیای بزرگسالان خواهد شد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط