رشد کودک در هفتهٔ اول ماه ۲۳

کودکتان با شروع این هفته وارد ماه ۲۳ از زندگی‌ خود شده است و شما در این مطلب می‌توانید با بخشی از زندگی و رفتار یک کودک در هفتهٔ اول از ۲۳ ماهگی‌اش آشنا شوید.

تلاش‌ها و موفقیت‌های کودک

در این سن دیگر فرزندتان کم‌کم تصور و ایدهٔ مشخصی در مورد هر کاری که می‌خواهد انجام دهد دارد و وقتی برنامه‌های کودک خود را تغییر می‌دهید، احتمالاً ناراحت می‌شود. این روزها حتماً خواهید دید که او وقتی در انجام کاری موفق شده، خوشحال است و وقتی موفق نشده، کلافه است و اینها همه بخشی از استقلال رو به رشد اوست.

ستودن و تشویق تمام تلاش‌های کودک و نه فقط دستاوردهایش می‌تواند به او کمک کند تا با ناکامی‌ها مواجهه شود. برای مثال، اگر تقلا می‌کند کاری را انجام دهد و چون نمی‌تواند در آستانهٔ گریه کردن است، شما می‌توانید به او بگویید: «می‌دونم پوشیدن این کفش سخته و تو واقعاً خیلی تلاش کردی، حالا من می‌تونم کمکت کنم؟» یا: « یه کم عصبانی به نظر می‌رسی، می‌تونم کمکی بکنم؟» همچنین خیلی خوب است که فعالیت‌های کمی سخت‌تر را با فعالیت‌هایی آسان‌تر که احساس غرور کودک را افزایش می‌دهد، مثل جمع کردن لگوهای درشت یا کمک به شما در آب دادن به گلدان‌ها و گیاهان همراه کنید.

همچنین سعی کنید اگر کودکتان فقط کمی کلافه شده است برای نجاتش عجله نکنید. شتاب برای انجام آن کار به جای او می‌تواند وابستگی کودک را افزایش و اعتماد به نفس او را کاهش دهد. کار پیش روی شما این است که بین میل طبیعی خود برای کمک به فرزندتان و حفاظت از او با نیاز او برای به انجام رساندن کارهای جدید توازن برقرار کنید.

پیشگیری از کله‌شقی کودک

به لطف اراده و عقاید راسخ فرزندتان، به نظر می‌رسد که جدال و کشمکش بر سر قدرت در زندگی شما این روزها همه جا وجود دارد، حتی در هر گوشه‌ای و بر سر ساده‌ترین درخواست‌ها! اما چگونه می‌توانید از این کشمکش‌ها پیشگیری کنید یا دست‌کم آنها را مدیریت کنید؟

راه‌حل بیشتر مشکلات رفتاری در مورد کودکان، پرت کردن حواس آنهاست. از آنجا که بازه‌ٔ توجه کودک شما در این سن احتمالاً فقط ۱۰ دقیقه یا کمتر است، هدایت او به سوی کاری دیگری یا شوخی کردن در بن‌بست پیش‌آمده می‌تواند باعث شود او خواسته‌های لجوجانه خود را فراموش کند و به کار یا چیز دیگری با حداقل پتانسیل کشمکش مشغول شود. گاهی اوقات برداشتن فرزندتان با بازی و خنده و رفتن به اتاق دیگری حتی بهتر از آن خارج شدن از خانه است و حال و هوایش را عوض می‌کند.

همچنین یک کودک نوپای خیلی کله‌شق ممکن است با کاری که برای پرت کردن حواسش پیشنهاد کرده‌اید همراه شود، اما بعداً مسئله اصلی را به یاد آورد و دوباره از همان‌جا شروع کند. با این حال هم، این حقه می‌تواند برای شما کمی زمان بخرد تا خود را آرام کنید و در مورد چگونگی حل مسئله فکر کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط