رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه ۲۳

کودک ۲۳ ماههٔ شما حالا وارد دومین هفته از این ماه زندگی‌اش شده است. در این مطلب می‌توانید با بخشی از زندگی و رفتار کودک در هفتهٔ دوم از ماه ۲۳ بعد از تولدش آشنا شوید.

خواسته‌های ناتمام کودک

قطع کردن کار یا صحبت‌های شما روشی است که فرزندتان برای جلب توجه شما به کار می‌گیرد و هرچند آزاردهنده است، اما باید اعتراف کنیم که مؤثرترین کاری خواهد بود که او بلد است تا حواستان را پرت و معطوف به خودش کند.

کودک نوپا اغلب وقتی کار یا صحبتی را قطع می‌کند که والدینش به نظر او برای مدتی طولانی، مثلاً در طول مکالمات تلفنی یا در حین کار با کامپیوتر ناپدید شده‌اند. سعی کنید با محدود کردن این نوع فعالیت‌ها کنار فرزند خود باقی بمانید، مگر اینکه او خوابیده باشد یا غرق در بازی باشد. وقتی مشغول کاری هستید، با نوازش موهایش و نگاه کردن و لبخند زدن به او نیز تماستان را حفظ کنید.

گفتن عبارت: «فقط یه دقیقه صبر کن» هم به ندرت مؤثر است، زیرا کودک شما در این سن درک اندکی از اینکه «یک دقیقه» چقدر طول می‌کشد دارد. قبل از این گونه کارها یک بررسی سریع انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که او به چیزی بیش از توجه شما نیاز ندارد، برای مثال او به پوشک تمیز نیاز ندارد.

همچنین یادتان باشد خیلی هم فوراً تسلیم نشوید. این کار فقط به فرزندتان می‌آموزد که پریدن میان صحبت دیگران از لحاظ اجتماعی رفتاری قابل قبول و مؤثر است، یعنی در واقع توازن بین رفتارتان با کودک برقرار کنید اما همزمان انتظارات واقع بینانه‌ای هم داشته باشید. به عنوان مثال، یک گفت‌وگوی تلفنی دو‌دقیقه‌ای ایرادی ندارد اما گفت‌وگوی نیم‌ساعته برای یک کودک نو پا بیش از حد تحملش است.

لباس‌های کوچک کودک

با آن همه لباسی که حالا برای فرزندتان کوچک شده است چه می‌کنید؟ مطمئناً اگر قصد دارید خانوادهٔ خود را بزرگ‌تر کنید، می‌خواهید برخی از آنها را نگه دارید. لباس‌های کوچک‌شده را در چمدان یا ساک‌هایی با برچسب‌های حاوی اندازه و فصل استفاده لباس بگذارید تا بعداً آنها را راحت پیدا کنید.

اما اگر قصد باردار شدن مجدد ندارید، در مورد دادن لباس به اطرافیانی که کودکی کوچک‌تر از شما دارند یا در انتظار تولد کودکشان هستند فکر کنید. البته اگر مطمئنید آنها از این کار ناراحت نمی‌شوند، چون برخی از افراد این پیشنهاد را نمی‌پسندند. اما بهترین انتخاب این است که این لباس‌های قدیمی را به یک خیریه یا افراد نیازمند اهدا کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط