نقاط عطف رشد برخی ناشناخته‌‌ها در کودک

نقاط عطف رشد برخی ناشناخته‌‌ها در کودک

سیر رشد، طی کردن مراحل آن و رسیدن کودکان شیرخوار به نقاط عطف در زندگی‌شان برای والدین و حتی اطرافیانشان موضوعی دلچسب و دوست‌داشتنی است. این موضوع که کودک شما در چه سنی می‌تواند بنشیند، راه برود یا حرف بزند، برای شناخت والدین و توجه آنها به این نقاط عطف لازم است. اما نقاط عطف مهم و جالب دیگری هم وجود دارد که چیز زیادی در موردشان گفته نمی‌شود یا کمتر گفته می‌شود. در این مطلب می‌توانید با این نقاط عطفی که دانستنشان می‌تواند شایستهٔ توجه و شناخت بیشتری باشد آشنا شوید.

دید سه‌بعدی

دو تا چهار ماهگی زمان رشد دید سه‌بعدی در کودک است. کودکتان قبلاً فقط دو بعد را می‌دید، اما اکنون می‌تواند همه چیز را سه‌‌بعدی ببیند. قشر مغز کودک در طول این چند ماه به اندازه‌ای رشد کرده است که بتواند داده‌های ورودی هر دو چشم را با هم ترکیب کند و همه چیز را به همان شکل که هست ببیند.

اولین لبخند واقعی

کودکان لبخند زدن را از دو تا سه ماهگی شروع می‌کنند و از چهار تا پنج ماهگی و به دلیل رشد سریع قشر مغز، این لبخند ممکن است در پاسخ به اتفاقات ناهمخوان یا غافلگیرکننده به خنده تبدیل شود. بد نیست حالا که کسی هست تا به شکلک‌های بی‌مزه و تقلید صداهای قدیمی و ابتدایی شما بخندد، تا می‌توانید او را بخندانید.

دانستن و شناختن نامش

در سن پنج تا هشت ماهگی کودک اسمش را می‌داند، هرچند هنوز نمی‌تواند آن را به زبان بیاورد. اگر اسمش را صدا بزنید، خواهید دید که به سوی شما برمی‌گردد. بهتر است این لحظات را هر طور که دوست دارید ثبت کنید.

بازی با اندام‌ تناسلی خود

در سن یک تا دو سالگی‌ بسیاری از کودکان کشف کرده‌اند که لمس اندام جنسی‌شان احساس خوبی به آنها می‌دهد. در این سن این کار لذت زیادی دارد. این یک اتفاق کاملاً طبیعی و نرمال است، پس بهتر است نگرانش نباشید و او را از این کار منع نکنید.

سوار شدن روی تاب

در سن چهار تا پنج سالگی کودک بالاخره یاد می‌گیرد که روی تاب چطور پاهایش را تکان دهد تا حرکت تاب ادامه پیدا کند و متوقف نشود. حالا شاید برای چند دقیقه بتوانید بنشینید و نگاهش کنید تا خودش بدون کمک شما تاب بخورد.

کنترل دوطرفهٔ بدن

در هفت تا هشت سالگی دو طرف مغز کودک کنترل بدنی کافی را در هر دو طرف ایجاد کرده‌اند تا کودک بتواند یک کاغذ را در یک دستش بگیرد و با دست دیگرش روی آن چیزی بنویسد. اگر دوست دارید می‌توانید اولین تکه کاغذی که رویش چیزی نوشت یا کشید را برای دیدن لبخند و شوقش در سال‌های بعدی زندگی‌اش نگه دارید.

نشان دادن شرم، حجب و حیا

میل به حفظ حریم خصوصی معمولاً در سن هشت تا ۹ سالگی ظاهر می‌شود. حتی کودکی که تاکنون زیر بار لباس پوشیدن نمی‌رفت، اکنون ممکن است ناگهان خجالت بکشد و خود را با چیزی بپوشاند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط