داروهای ضدشپش برای درمان شپش سر کودک

شپش سر یک اتفاق آزاردهنده است که گاهی برای کودکان و حتی بزرگسالان پیش می‌آید. اما شپش سر ترس و خجالت ندارد، بلکه درمان دارد و قرار نیست تا ابد ادامه یابد. پس لازم است بدون نگرانی و با آگاهی درست دستورالعمل‌های کلی استفاده از داروی ضدشپش یا شپش‌کش را بدانید. در این مطلب می‌توانید با این داروها و نحوهٔ استفاده از آنها آشنا شوید.

داروی ضدشپش مو

پزشکان اغلب برای از بین بردن شپش سر اغلب از داروی ضدشپش مبتنی بر پیرترین یا داروی مبتنی بر پرمترین استفاده می‌شود، اما در ایران درمان شپش فقط به ترکیب پرمترین محدود می‌شود که شما می‌توانید این داروها را بدون نسخه هم در بیشتر داروخانه‌ها پیدا کنید.

این دارو ممکن است در قالب کرم نرم‌کنندهٔ مو، شامپو، موس یا چیز دیگری باشد. وقتی یکی از این محصولات را انتخاب کردید، به اندازهٔ کافی برای هر کسی که در خانواده‌تان به آن نیاز دارد، از آن بخرید. اگر مویی که می‌خواهید درمان کنید بلندتر از روی شانه‌هاست، ممکن است برای تکمیل اولین دور درمان به بیش از یک شیشه از آن نیاز داشته باشید. برچسب‌های روی داروها را نگاه کنید تا بفهمید به چه مقدار دارو نیاز دارید.

مراحل استفاده از داروی شپش

ترکیبات محصول را بررسی کنید تا ببینید آیا مادهٔ موثرهٔ آن شامل پرمترین است یا پیرترین و پیپرونیل بوتوکساید و سپس با توجه به مراحل زیر عمل کنید:

  • برشور داخل دارو و روی جعبه را بخوانید، چون ممکن است لازم باشد قبل از استفاده آن را تکان دهید یا دستورالعمل‌های خاص دیگری را دنبال کنید.
  • بهتر است به حمام یا دستشویی بروید و زدن دارو به موهای کودک را آنجا شروع کنید.
  • یک حوله‌ٔ کهنه را دور شانه‌های فرزندتان بیندازید یا لباسی به او بپوشانید که خیس یا لکه شدنش اهمیتی نداشته باشد.
  • از فرزندتان بخواهید حوله‌ای را روی صورت خود نگه دارد تا شامپو وارد چشمانش نشود.
  • اگر روی دست‌های خود زخم‌های باز یا خراشی دارید، هنگام اعمال دارو دستکش پلاستیکی دستتان کنید.
  • داروهای ضدشپش مبتنی بر پرمترین را روی موهای مرطوب کودک بزنید.
  • موها را با یک شامپوی بدون نرم‌کننده بشویید و با حوله خشک کنید، طوری که موها هنوز مرطوب باشد اما آب از آنها نچکد.
  • قبل از آن هم هیچ نوع کرم صاف‌کننده یا نرم‌کنندهٔ مو استفاده نکنید، زیرا این موارد می‌تواند اثربخشی دارو را کاهش دهد.
  • دارو را به تمام موها از ریشه تا نوک آنها بمالید، به شکلی که پوست سر و تمام موها کاملاً اشباع شود.
  • به خط مو در پشت گردن و پشت گوش‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • اگر شپش‌‌ها را دیدید نگران نشوید، چون ممکن است در طول این کار ببینید که شپش‌ها از موهای کودکتان می‌افتند.
  • دارو را برای مدت ۱۰ دقیقه روی سر کودک بگذارید. شروع ۱۰ دقیقه را از بعد از اتمام فرایند اعمال دارو به تمام سر حساب کنید.
  • موها را با توجه به دستورالعمل آن محصول خاص و بدون معطلی آبکشی کنید یا بشویید.

اما محصول خریداری‌شدهٔ شما مبتنی بر پيرترين و پیپرونیل بوتوکساید است؛ که البته در ایران معمولاً درمان شپش فقط به ترکیب پرمترین محدود می‌شود، اما در صورت استفاده از ترکیبات مبتنی بر پيرترين، باز هم همین مراحل را فقط با توجه به خشک بودن موهای کودک انجام دهید، یعنی دارو را فقط روی موهای خشک کودکتان استفاده کنید.

نکات مهم در استفاده از داروهای ضدشپش

برخی نکات و توصیه‌های مهم در رابطه با استفاده از داروهای شپش‌کش وجود دارد که لازم است آنها را بدانید:

  • هیچ نوع داروی ضدشپشی را بیشتر از دفعات توصیه‌شده در دستورالعمل دارو استفاده نکنید.
  • همزمان از چند نوع داروی ضدشپش مختلف استفاده نکنید.
  • وقتی که ماده‌ٔ ضدشپش روی موهای فرزندتان است، چیزی مانند حوله یا کیسهٔ پلاستیکی به دور سرش نپیچید.
  • هرگز از داروهای ضدشپش بر روی مژه، ابروها یا هر جایی که نزدیک چشم است استفاده نکنید.
  • دارو را روی پوستی که زخم باز یا خراش دارد استفاده نکنید.
  • دارو را برای کودکان زیر دو ماه استفاده نکنید.
  • لباس‌های خود و فرزندتان را بعد از اتمام کار عوض کنید و لباس‌های قبلی را در ماشین لباس‌شویی بیندازید.
  • اگر باردار هستید، شیردهی می‌کنید یا به گل داودی حساسیت دارید، قبل از استفاده از این محصولات، از پزشک خود سؤال‌های لازم را بپرسید و برای بی‌خطر بودن آن مشورت کنید.

شانه زدن موها پس از استفادهٔ داروی ضدشپش

کارشناسان می‌گویند شانه زدن برای بیرون کشیدن شپش‌ها بعد از استفاده از دارو غیرضروری است، اما بسیاری از والدین در هر حال این کار را یک بار انجام می‌دهند. یادتان باشد که اگر موهای کودک را به این منظور شانه می‌کنید، شانهٔ مخصوص شپش سر کودک شما یک شانهٔ پلاستیکی نباشد. افراد باتجربه این نوع شانه‌ها را بی‌مصرف می‌دانند و توصیه می‌کنند که یک شانهٔ ضدشپش فلزی خوب تهیه کنید.

اگر می‌خواهید موهای فرزندتان را بعد از اعمال داروی ضدشپش شانه کنید، می‌توانید راهنمای ما در مورد شانه کردن شپش‌ها از سر را بخوانید.

تشخیص اثر داروی ضدشپش

معمولاً مدتی زمان می‌برد تا داروهای ضدشپش یا شپش‌کش کار خود را انجام دهند. برای فهمیدن نتیجه، می‌توانید یک شانه‌زنی ضدشپش را هشت تا ۱۲ ساعت پس از اولین اعمال دارو امتحان کنید. اگر چند شپش زنده باقی مانده است، اما به نظر می‌رسد که آنها کندتر حرکت می‌کنند، احتمالاً دارو مؤثر بوده است. انتظار می‌رود که داروی ضدشپش ۷۰ تا ۸۰ درصد از رشک‌ها را بکشد، اما آنها را از سر خارج نخواهد کرد و لازم است شما با یک یا چند بار شانه‌زنی مناسب، آنها را از سر کودک بیرون بیاورید.

اما اگر به نظر می‌رسد شپش‌ها به همان اندازه‌ٔ قبل فعال هستند، با پزشک کودک خود مشورت کنید. اگر شما دارو را به درستی اعمال کردید و تا روز بعد هیچ تأثیری نداشت، ممکن است شپش‌ها به محصول مورد استفاده شما مقاوم باشند. پزشک می‌تواند مشخص کند که آیا آن را به درستی استفاده کرده‌اید و آیا باید آن را یک نوبت دیگر امتحان کنید یا خیر.

اگر به نظر می‌رسد که اولین نوبت اعمال دارو شپش‌ها را کند کرده است، به شانه زدن هر روزه یا یک روز درمیان موها ادامه دهید. دستورالعمل بیشتر محصولات ضدشپش توصیه می‌کند که دارو را دوباره در حدود ۱۰ روز پس از اولین استفاده اعمال کنید، اما کارشناسان طب اطفال می‌گویند که ۹ روز، زمان بهینه برای تکرار اعمال این داروهاست.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط