زگیل در کودکان

زگیل در کودکان

کودکان نیز می‌توانند دچار زگیل شوند و اگرچه زگیل در کودکان زیر دو سال بسیار غیرمعمول است، اما اگر برآمدگی کوچکی روی انگشت کودکتان وجود دارد، این امکان وجود دارد که زگیل باشد. در این مطلب می‌توانید با عارضهٔ زگیل در کودکان آشنا شوید.

انواع زگیل

انواع متعددی از زگیل وجود دارد که شامل موارد زیر است:

زگیل‌های معمولی: می‌توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند اما اغلب روی دست‌ها و به ویژه در اطراف ناخن‌ها یا در جایی که پوست بریده شده، بیرون می‌آیند. این برآمدگی‌های دانه‌ای می‌توانند همرنگ پوست کودک باشند، اما ممکن است روشن‌تر یا تیره‌تر نیز باشند. این زگیل‌ها اغلب حاوی یک یا چند نقطهٔ کوچک سیاه هستند و به همین دلیل است که گاهی اوقات به نام زگیل‌های تخم‌دار شناخته می‌شوند.

زگیل‌های مسطح: که کوچک‌تر و نرم‌تر هستند نیز می‌توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند، اما در کودکان اغلب روی صورت به وجود می‌آیند.

زگیل‌های ﮐﻒِ ﭘﺎﯾﯽ: یا پلانتار که در کف پاها ظاهر می‌شوند و می‌توانند خیلی دردناک باشند.

دلایل و عوامل بروز زگیل

زگیل‌ها توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند؛ اگر دقیق‌تر بگوییم توسط ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV که انواع متفاوت دارد. زگیل‌ها خیلی واگیردار نیستند، اما اگر کودک شما مستعد باشد، می‌تواند این ویروس را از طریق تماس مستقیم با یک کودک مبتلا یا از تماس با شیئی که آن کودک لمس کرده است مانند یک حوله مبتلا شود. با این حال، اگر کودکتان یک زگیل دربیاورد، لزوماً به این معنا نیست که او مستعد ابتلا به آن است. همچنین زگیل‌ها می‌توانند در بدن فرزندتان پخش شوند، به ویژه اگر کودک پوست آسیب دیده دارد و مثلاً پوست کناره‌های ناخن‌هایش ریش‌ریش شده است.

درمان زگیل کودک

بیشتر زگیل‌ها طی چند ماه بدون هیچ درمانی از بین خواهند رفت، اگرچه برای برخی از آنها ممکن است دو یا سه سال هم طول بکشد. اگر در مورد زگیل کودک خود نگران هستید، از پزشکتان بخواهید نگاهی به آن بیندازد. اگر پزشک احساس کند که نباید زگیل را بگذارید که خودبه‌خود بهبود یابد و به حال خود رها کنید، مثلاً اگر در اثر مالیده شدن به چیزی تحریک می‌شود، ممکن است توصیه به درمان زگیل کند.

بعضی از والدین و پژوهشگران با استفاده از نوار چسب موفق به درمان زگیل شده‌اند. در واقع، در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۲ برای این مورد انجام شد، نوارچسب در از بین بردن زگیل موفق‌تر از کرایوتراپی یا همان انجماد با نیتروژن مایع بود. اگر می‌خواهید روش درمان با نوار چسب را امتحان کنید، یک قطعه نوار چسب را برای حدود شش روز روی زگیل بزنید. اگر ظاهر نوار چسب روی بدن کودک را دوست ندارید می‌توانید آن را با یک باند بپوشانید. پس از آن نوار چسب را بردارید، زگیل را بخیسانید و سپس آن را با ملایمت با یک سوهان ناخن نو و تمیز خراش دهید. زگیل را یک شب بدون نوار چسب بگذارید و صبح روز بعد دوباره نوار چسب را بزنید و بگذارید شش روز دیگر روی زگیل بماند. این کار را تا زمانی که زگیل ناپدید می‌شود، یعنی حداکثر تا دو ماه تکرار کنید.

زمان مراجعه به پزشک برای زگیل

هر زمان که به نظرتان رسید زگیلی روی پوست کودکتان وجود دارد، ابتدا به پزشک کودک مراجعه کنید. همچنین در صورت مشاهدهٔ هر کدام از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر زگیل خیلی سریع در حال رشد و بزرگ شدن است.
  • اگر باعث احساس درد کودک شده است.
  • اگر رنگ زگیل تغییر کرد.
  • اگر زگیل عفونی شد که علائم عفونت شامل داشتن رگه‌های قرمز، ترشح یا تب بی‌دلیل است.
  • اگر کودک در دهانش زگیل دارد.
  • اگر كودک در مقعد یا اندام‌های تناسلی‌اش زگیل دارد که ممکن است زگیل تناسلی باشد.

زگیل‌های تناسلی گاهی اوقات در زمان زایمان به کودک منتقل می‌شود و ممكن است چندین سال طول بكشد تا ظاهر شوند اما وجود این زگيل احتمال وقوع یک سوءاستفادهٔ جنسی از کودک را نیز افزایش می‌دهد. زگیل تناسلی گاهی اوقات در بزرگسالی به سرطان دهانهٔ رحم یا سرطان آلت تناسلی مردانه منجر می‌شود. پس به این مورد اهمیت خاصی بدهید. ولی غیر از این مورد، تمام انواع دیگر زگیل گرچه واگیردار هستند اما کاملاً بی‌خطر هستند.

پیشگیری از ابتلا کودک به زگیل

شما قادر نخواهید بود که فرزندتان را از قرارگیری در معرض ویروس پاپیلوم انسانی محافظت کنید، بنابراین اگر او مستعد زگیل باشد، کار زیادی نیست که بتوانید برای جلوگیری از آن انجام دهید. کارشناسان نمی‌دانند چه چیزی یک شخص را مستعد زگیل می‌کند. بنابراین بعد از دست زدن به زگیل کودک و سوهان ناخنی که برای کودک استفاده کرده‌اید، حتماً دست‌های خود را بشویید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط