کودک از چه سنی می‌تواند کشمش و میوه‌های خشک‌شده بخورد؟

کودک از چه سنی می‌تواند کشمش و میوه‌های خشک‌شده بخورد؟

وقتی کودکان شیرخوار برای خوردن غذاهای انگشتی یا همان فینگرفودها آمادگی لازم را پیدا کنند، معمولاً برای خوردن کشمش و میوه‌های خشک‌شده نیز آماده هستند. در این مطلب می‌توانید با زمان و سن مناسب کودکان برای شروع خوردن کشمش و دیگر میوه‌های خشک، نکاتی هنگام خوردن کشمش و میوه‌های خشک‌شده و رعایت بهداشت دهان و دندان کودک بعد از خوردن این خوراکی‌ها آشنا شوید.

سن و زمان مناسب خوردن کشمش و میوه‌های خشک‌شده

زمانی که کودکتان سعی می‌کند قاشق غذای شما را از دستتان بگیرد یا به سمت بشقاب غذایتان خیز بر‌دارد، معمولاً آمادهٔ خوردن غذاهای انگشتی شده است و معمولاً می‌توانند از همان زمانی که برای خوردن غذاهای انگشتی آماده شده‌اند یعنی بین هشت تا ۹ ماهگی، خوردن کشمش، مویز، تکه‌های ریز خرماهایی که پوستشان از آنها جدا نمی‌شود تا در گلوی کودک گیر کند و دیگر میوه‌های خشک‌شده مثل توت خشک را نیز شروع کنند. اما از نظر برخی پزشکان و همواره برای کاهش خطر احتمال خفگی، مصرف دیرتر این میوه‌ها عاقلانه‌تر است، بنابراین شما نیز بهتر است نظر پزشک کودکتان را نیز در این مورد جویا شوید.

نکاتی هنگام خوردن کشمش و میوه‌های خشک‌شده

وقتی کودکان شیرخوار خوردن میوه‌های خشک را شروع می‌کنند، بهتر است مطمئن شوید که این موارد را رعایت می‌کنید تا خوردن آنها برای کودک ایمن باشد:

  • کشمش‌ها را از هم جدا کنید تا کودکتان آنها را یکی‌یکی بخورد.
  • مثل هر غذای دیگری برای جلوگیری از خفگی مراقب خوردن کودک باشید.
  • کودک هنگام خوردن این خوراکی‌ها مثل دیگر غذاها حتماً باید در حالت نشسته باشد.
  • وقتی خودتان در حال رانندگی هستید اجازه ندهید کودک چیزی بخورد، زیرا نمی‌توانید دقت مورد نیاز را داشته باشید.
  • تکه‌های بزرگ‌تر میوه‌های خشک‌شدهٔ دیگر مثل خرما، زردآلو و آلو را نیز به اندازهٔ یک کشمش ریز کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان کودک

از دندان‌های کودکتان در مقابل پوسیدگی محافظت کنید. میوه‌های خشک‌شده نیاز به جویدن زیاد دارند، شیرین هستند و معمولاً به دندان‌ها می‌چسبند و محیط رشد باکتری‌ها را فراهم می‌کنند. باکتری‌های تجمع‌کرده نیز اسیدهایی تولید می‌کنند که به مرور زمان مینای دندان را از بین می‌برد و باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. پس بهتر است بعد از خوردن کشمش و دیگر میوه‌های خشک‌شده دندان‌های کودکتان را مسواک بزنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط