کودک از چه سنی می‌تواند غذاهای تند بخورد؟

کودک از چه سنی می‌تواند غذاهای تند بخورد؟

کودکان هم درست مثل بزرگسالان دوست دارند غذاهایی را بخورند که طعم خوبی دارد. بنابراین از همان زمانی که کودک خوردن غذاهای انگشتی را شروع کرد، شما می‌توانید او را با طعم چاشنی‌ها و بسیاری از ادویه‌‌های دیگر همراه کنید، هرچند اگر عادت به خوردن غذاهای تند دارید، کودکتان از زمان شیردهی با این طعم‌ها آشناست. در این مطلب می‌توانید با زمان و سن مناسب خوردن غذاهای تند و واکنش‌های احتمالی کودکان شیرخوار به این نوع غذاها آشنا شوید.

سن و زمان خوردن غذاهای تند برای کودک

کودکان شیرخوار بعد از شروع خوردن غذاهای انگشتی یا فینگرفودها می‌توانند با غذاهای تند هم آشنا شوند. در ابتدا بهتر است با ادویه‌های ملایم مثل دارچین و جوز هندی شروع کنید، اما نمک یا شکر را به غذاها اضافه نکنید.

اگر در حین شیردهی غذاهای تند خورده‌اید، احتمالاً ذائقه و تحمل کودکتان نسبت به غذاهای تند را تقویت کرده‌اید، زیرا طعم‌ها و مواد کمیاب از طریق شیر مادر به کودک انتقال پیدا می‌کنند. اما برای گنجاندن ادویهٔ کاری، فلفل تند یا دیگر طعم‌های قوی در برنامهٔ غذایی کودک حداقل تا یک سالگی او صبر کنید، زیرا کودکان زیر یک سال تازه به غذاهای اولیه عادت کرده‌اند و مستعد واکنش به غذا یا آلرژی هستند. اما یادتان باشد غذاهای تند برای کودکان مبتلا به ریفلاکس معده مناسب نیست.

دقت به واکنش کودک نسبت به غذاهای تند

با شروع خوردن غذاهای تند، بهتر است دقت کنید که کودک چه واکنشی به غذاهای جدید نشان می‌دهد. اگر او به غذاهای جدید حساس است، مدتی از غذاهای کم‌مزه‌تر به او بدهید. هرچند غذاهای تند به ندرت آلرژی غذایی ایجاد می‌کند اما می‌تواند باعث تحریک دستگاه گوارش و ریفلاکس معده به مری شود.

همچنین هنگامی که غذاهای دارای طعمی قوی را برای اولین بار به کودک می‌دهید، مقادیر کمی هم از غذاهایی که می‌دانید کودک می‌تواند راحت‌تر تحمل کند و در برنامهٔ معمول غذایی‌اش هست به او بدهید. با این کار، اگر معدهٔ کودک ناراحت شود می‌توانید علت آن را بفهمید و در آینده دیگر آن را به کودکتان ندهید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط