هفتهٔ اول ماه دوازدهم بعد از زایمان

در این هفته شما وارد ماه دوازدهم پس از زایمان خود شده‌اید. در این مطلب نیز می‌توانید با بخشی از وضعیت هفتگی زندگی و افکار مادر و رشد کودک در هفتهٔ اول از ماه دوازدهم تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

اختلاف نظر دربارهٔ تربیت کودکان یک موضوع و کشمکش همیشگی است. درست زمانی که شما و همسرتان در مورد اصول اولیهٔ تربیت کودک به توافق رسیده‌اید، یک موضوع جدید و بحث‌برانگیز پیدا می‌شود و شما مدام فکر می‌کنید که چگونه باید کودک تقریباً نوپای خود را تربیت کنید و به او نظم و انضباط بیاموزید.

به یاد داشته باشید که شما و همسرتان شیوه‌ها و تجربیات مختلفی در مورد فرزندپروری دارید و این چیز خوبی است و اهمیت دارد که به دیدگاه یکدیگر احترام بگذارید و آن را درک کنید. عقاید محکم همسرتان در مورد چگونگی آموزش رفتار به کودکتان به معنای این است که به این موضوع اهمیت می‌دهد و می‌خواهد در این فرایند سهیم باشد و ایده‌های او به همان اندازهٔ نظرات شما شایستهٔ توجه است.

اگر واقعاً در مورد یک روش یا قانون خاص با هم اختلاف نظر دارید، بهتر است به جای انتقاد و تضعیف روش یکدیگر یا در سکوت خودخوری کردن، با صراحت در مورد آن صحبت کنید. نگرانی‌های خود را دقیق و واضح توضیح دهید و از انتقاد از نظرات همسرتان پرهیز کنید. به او نشان دهید که شما می‌دانید رسیدن به توافق مهم است و برای اینکه تربیت و تأدیب کودک مؤثر باشد، باید بی‌تناقض و یکپارچه باشد.

ممکن است کمی تحقیق مشترک در مورد موضوعات تربیتی که در مورد آن اختلاف دارید، مشاوره با یک متخصص یا خواندن کتاب‌هایی در مورد جوانب مثبت و منفی شیوه‌ها و تکنیک‌های خاص به شما کمک کند. همچنین به یاد داشته باشید که شیوه‌های تربیتی و فرزندپروری از زمانی که شما کودک بودید تغییر کرده‌اند و ممکن است شیوه‌های مؤثرتری وجود داشته باشد که شما از آنها آگاه نیستید، پس مطالعه را فراموش نکنید.

رشد و زندگی کودک

طی این هفته‌ها احتمالاً چیزهایی که کودک می‌گوید، بیشتر شبیه کلمات واقعی شده‌اند و آهنگ جملات نامفهوم او ممکن است یادآور جملات واقعی باشد. هرچه مغز کودک تکامل می‌یابد، توانایی او برای صحبت کردن و استدلال نیز رشد می‌کند. شما می‌توانید علاقهٔ کودک به زبان و درک او از ارتباط دوطرفه را با گوش کردن مشتاقانه به صحبت‌هایش و پاسخ دادن به او تقویت کنید. برای بهبود مهارت‌های حافظه، بازی‌هایی مانند دالی موشه را انجام دهید.

اطلاعاتی در مورد آموزش دستشویی رفتن کودکان به دست آورید، هرچند در این سن هنوز لازم نیست به فکر آموزش دستشویی رفتن کودکتان باشید و احتمالاً بهترین کار این است که تا وقتی کودک در فاصلهٔ بین ۱۸ و ۲۴ ماهگی است صبر کنید. بسیاری از کارشناسان و پزشکان می‌گویند که در زمان بین ۱۸ و ۲۴ ماهگی، بیشتر کودکان از لحاظ رشد برای آموزش توالت رفتن آماده هستند. علاوه بر این، بسیاری از والدین این آموزش را تا زمانی که فرزندشان دو سال و نیم یا سه ساله می‌شود، یعنی زمانی که کنترل مثانه در طول روز قابل اعتمادتر شده است، شروع نمی‌کنند.

اما چگونه می‌توان فهمید که کودکی آمادهٔ آموزش دستشویی رفتن است؟ این آمادگی دو جنبه دارد؛ جنبهٔ فیزیکی و عاطفی. فرزند شما باید هم از لحاظ فیزیکی از فشار روده و مثانهٔ خود آگاه باشد و هم از نظر عاطفی آمادهٔ آموزش موفقیت‌آمیز دستشویی رفتن باشد. برخی نشانه‌هایی که حاکی از آمادگی فیزیکی کودک هستند عبارتند از:

  • حرکات رودهٔ نسبتاً منظم و قابل پیش‌بینی
  • توانایی نگه داشتن ادرار خود برای حداقل دو ساعت
  • توانایی تخلیهٔ کامل مثانه هنگام ادرار کردن
  • توانایی در کمک به شما در پایین و بالا کشیدن شلوار خود
  • توانایی در نشستن روی دستشویی یا لگن و بلند شدن
  • درک کلمات شما مربوط به دستشویی رفتنش
  • توانایی انجام دستورالعمل‌های سادهٔ شما

از نظر آمادگی عاطفی، کودک شما باید نشان دهد که از پوشک داشتن خود آگاه است. او ممکن است در گوشه‌ای چمباتمه بزند یا حتی با کلمات و حرکات به شما بگوید که پوشک را کثیف کرده است. با وجود این پیش‌نیازها، تعداد بسیار کمی از کودکان ۱۱ ماهه آمادهٔ یادگیری این مهارت مهم هستند، پس صبور باشید و به کودکتان هرگز فشار نیاورید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید