هفتهٔ اول ماه دوم بعد از زایمان

هفتهٔ اول ماه دوم بعد از زایمان

با شروع این هفته، شما وارد دومین ماه بعد از زایمانتان شده‌اید. کودکتان نیز دوران نوزادی را پشت سر گذاشته و حالا دیگر یک کودک شیرخوار محسوب خواهد شد. در این مطلب می‌توانید با احساسات و زندگی مادر در هفتهٔ اول از ماه دوم بعد از زایمان و چگونگی رشد کودک در هفتهٔ اول از ماه دوم تولدش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

حتی اگر به خاطر مادر شدن شادترین فرد روی زمین هستید، طبیعی است که گاهی احساس ناامیدی آزاردهنده‌ای هم داشته باشید. شما ۹ ماه را صرف خیال‌پرداری دربارهٔ اینکه کودکتان چه شکلی خواهد شد کرده‌اید و واقعیت ممکن است دقیقاً آنچه شما انتظار داشتید نباشد. والدین نوزادی که با یک عارضه متولد شده است، بیشتر مستعد این احساسات هستند اما والدین کودکان سالم نیز این احساسات را دارند. بنابراین اگر شادی شما آمیخته با کمی افسوس است، احساس گناه نکنید. به خودتان فرصت دهید که محرمانه و برای خودتان کمی غصه بخورید و سپس موهبت‌هایی را که دارید به خودتان یادآوری کنید.

همچنین یادتان نرود که سومین مراقبت پزشکی بعد از زایمان شما بین روز ۳۰ تا ۴۲ بعد از زایمان است. شاید بهتر باشد آن را جایی یادداشت کنید تا در این شلوغی‌ها فراموشش نکنید.

رشد و زندگی کودک

کودک از تماشای صورت شما لذت می‌برد و حتی ممکن است برخی از حرکات و اشارات صورت شما را تقلید کند. زبانتان را بیرون بیاورید تا ببینید واکنش او چیست. به زودی کودک شما غرغره کردن، قان و قون، خرخر کردن و همهمهٔ نوزادی را شروع خواهد کرد. حتماً به قان و قون و غرغر او پاسخ متقابل بدهید و همچنین با او چهره به چهره و رودررو صحبت کنید. از بچگانه صحبت کردن خجالت نکشید. کودکان به طور ویژه برای این شکل برقراری ارتباط با صداهای بلند و کشش زیاد صدا کوک شده‌اند که واقعاً می‌تواند ساختار و عملکرد زبان را به آنها یاد بدهد. هنگامی که باید کارهای خانه را انجام دهید یا برای کاری بیرون بروید، سعی کنید او را در یک آغوشی بگذارید تا احساس شادی و امنیت کند، چون کودکتان دوست دارد به شما نزدیک باشد.

همچنین یکی از اتفاقات زندگی کودک در طول این هفته‌ها، زدن واکسن‌های ضروری کودکان است. واکسن‌ها برای محافظت در برابر بیماری‌های جدی ساخته شده‌اند و کارشناسان آنها را مهم‌ترین بخش از مراقبت‌های سلامت کودک تلقی می‌کنند. واکسن‌ها حاوی نسخه‌ٔ ضعیف‌ یا کشته‌شده از ویروس یا باکتری منشاء بیماری هستند. پس از اینکه یک کودک واکسینه می‌شود، سیستم ایمنی بدن او پادتن‌های آن ویروس یا باکتری را می‌سازد تا هنگام قرار گرفتن در معرض آن، از او در برابر آن بیماری محافظت کند. بهتر است در مورد واکسن‌های توصیه‌شده برای کودکان و زمان تزریق آنها اطلاعات کافی کسب کنید و همهٔ این واکسن‌ها را طبق یک برنامهٔ زمانی تعیین‌شده تزریق کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید