سه سال و ۹ ماه: مسخره‌بازی

فرزند سه سال و ۹ ماهه‌ٔ شما حالا وارد ماه ۱۰ از سه سالگی‌اش شده است. در ابن مطلب با شروع زندگی یک کودک سه سال و ۹ ماهه آشنا شوید.

مسخره‌بازی

در دنیا صدایی هم شادتر از قهقهه‌ٔ بلند کودکان وجود دارد؟ و اگر این شمایید که خنده‌ٔ بچه‌ها را برانگیخته‌اید باید خیلی خوشحال باشید، چون این یک سعادتمندی واقعی در این زندگی است.

بچه‌های خردسال عاشق شوخی و طنز بصری هستند و لازم نیست کار خاصی بکنید تا بتوانید آنها را به قهقهه بیندازید، فقط کافی است دلقک درون خود را آزاد بگذارید و کمی اصطلاحاً خنگ‌بازی درآورید و تا از خنده‌هایش جان بگیرید.

به عنوان مثال، بلوز خود را برعکس بپوشید، جوراب‌ها را روی دست‌هایتان بپوشید و دستکش‌ها را پایتان کنید. شاید الان احساس حماقت کنید اما اگر اجرایشان کنید، خواهید دید که فرزندتان از آن لذت خواهد برد. صحنه‌های غیرمنتظره، چیزهایی که برعکس یا در اندازه‌ٔ اشتباه یا سر و ته هستند، همیشه باعث خنده‌های بلند کودکان می‌شوند.

شما همچنین می‌توانید از این علاقه به مسخرگی به نفع خود استفاده کنید. یکی از موارد این که، این کار روش جالبی برای واداشتن فرزندتان به انجام کارهایی است که ترجیح می‌دهد انجام ندهد. به عنوان مثال، جمع کردن اسباب‌بازی‌ها راحت‌ و شیرین‌تر است اگر او شما را در حالی ببیند که وانمود می‌کنید دستتان خرطوم یک فیل است و با آن اسباب‌بازی‌ها در سطل‌هایشان می‌اندازید یا با صدای کوآک‌کوآک یک اردک کفش‌هایتان را بپوشید. وانمود کردن به اینکه یک کیسهٔ خرید سبک برای بلند کردن خیلی سنگین است هم یک روش برای واداشتن یک کودک خرسال کُند به حرکت کردن است، چون او خواهد آمد و با بلند کردن آن برای شما نقش قهرمان را بازی می‌کند. همچنین هنگامی که به نظر می‌رسد یک جنگ قدرت بین شما و او در حال وقوع و شکل‌گیری است، دلقک‌بازی درآوردن اغلب تنش را از بین خواهد برد.

مسخره‌بازی‌ها و خنداندن کودک می‌تواند نوعی راهکار برای آموزش نیز باشد. به عنوان مثال، کلمات کتاب محبوبش را جابه‌جا بگویید، چیزها را اشتباه بشمارید یا بگویید آسمان سبز است. او از خنده ریسه خواهد رفت، اشتباه شما را اصلاح می‌کند و بالاخره روزی متوجه خواهد شد که این خنده‌ها چقدر برایش مفید بوده است!

نکتهٔ والدین: نظم و ترتیب

وقتی با یک کودک بازیگوش و پرانرژی زندگی می‌کنید، منظم بودن می‌تواند یک چالش بزرگ باشد. این درست است که هر چیزی جای خودش را دارد، اما فقط تا وقتی که یک کودک خردسال سه ساله از آن اتاق رد می‌شود.

مطمئن‌ترین راه برای دیوانه شدنتان این است که وسواس نظم و ترتیب کامل و بی‌نقص داشته باشید. به این ترتیب، شما تمام وقت و انرژی خود را صرف جمع کردن چیزهایی که می‌ریزد خواهید کرد و بعد می‌بینید که همه‌ چیز ظرف چند دقیقه دوباره به هم ریخته است.

فرزند شما به تدریج و خیلی کم‌کم یاد می‌گیرد اسباب‌بازی‌ها یا کتاب‌ها را بلافاصله پس از استفاده از آن سر جایشان بگذارد و لباس‌ها را روی هم پرت نکند اما گاهی و شاید این اتفاق تا قبل از رفتن به دوره‌ٔ پیش‌دبستانی یا حتی فارغ‌التحصیلی از دبیرستان هم نیفتد! پس مثل همیشه صبور باشید تا همه چیز برایتان خیلی سخت نشود.

در مورد تربیت کودکان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط