سه سال و ۱۱ ماه: تشخیص حروف اسم خود

پایان این هفته جشن تولد چهار سالگی کودک شماست و مادرشو پیشاپیش چهار سالگی کودکتان را تبریک می‌گوید. در این مطلب با بخشی از روزهای پایانی سه سالگی کودک آشنا شوید.

تشخیص حروف اسم خود

فرزندتان در این سن هم ممکن است بداند که اسم خود را چگونه بنویسد و هم ممکن است نداند. اما شما در صورت تمایل می‌توانید آن را زمینه‌سازی کنید. مثلاً بگذارید اسمش را در جاهای زیادی ببیند. اغلب بچه‌های سه ساله حروف یا فقط حرف اول نام خود را می‌شناسند. آنها هنوز نمی‌توانند بخوانند، اما این نوع تشخیص نمادها مهارت اصلی دوره‌ٔ آمادگی برای یادگیری خواندن است.

اگر اشیای خانه با اسم فرزندتان تزئین شده باشد، هر وقت آن را می‌‌بیند، به هیجان می‌آید. برای مثال، می‌توانید پازل‌هایی را با حروف نام او بخرید یا یک پوستر یا مقوا حاوی اسمش را روی در اتاقش بزنید. این چیزها درکی از احساس مالکیت و احساس فردیت نیز به او می‌دهد.

همچنین شما می‌توانید از فرزندتان بخواهید کم‌کم چیزهایی را که با همان حرف اول اسمش شروع می‌شود در محیط اطرافش پیدا کند. مثلاً، آرین می‌تواند آسمان‌، آب‌ و آتش را پیدا کند و سارا می‌تواند ستاره‌، سکه‌ و سنگ‌ را پیدا کند.

نکتهٔ والدین: کودک تیزهوش و تست هوش

حالا فرزندتان احتمالاً با توانایی‌های جدید خود برای حل کردن پازل‌ها و شناسایی شکل‌ها و رنگ‌ها، مدام شما را شگفت‌زده می‌کند. این سال شامل برداشتن گام‌های بسیار بلندی در زمینه‌ٔ کار با لگوهای آموزشی است. اما اگر احساس کنید فرزند شما فقط باهوش نیست، بلکه آن‌قدر پیشرفته است که حتماً نابغه است، چه باید بکنید؟ آیا باید از او تست هوش بگیرید؟

جواب این است که هنوز برای این کار خیلی زود است. نتایج تست‌ هوش‌های قبل از پنج سالگی چندان معتبر نیستند و به هر حال کار زیادی وجود ندارد که بتوانید با نتیجه آن از آن انجام دهید، چون یک بچه‌ٔ سه سالهٔ تیزهوش هم اساساً به همان نوع انگیزش و غنی‌سازی حسی مورد نیاز هم‌سن‌های دیگرش احتیاج دارد، یعنی تجربیات جدید، بازی آزاد، قرار گرفتن در معرض داده‌های زبانی زیاد و طیف وسیعی از اشیا برای بازی کردن! پس تست هوش را رها کنید و با کودکتان بازی کنید و شادی را یادش بدهید.

در مورد کشف استعداد کودکتان و کودکان تیزهوش بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط