سه سال و پنج ماه: پسرفت و تغییر

فرزند شما حالا در ماه ششم سه سالگی‌اش قرار دارد. در این مطلب با بخشی از روزهای سه سال و پنج ماهگی کودکتان آشنا شوید.

کمی تغییر و پسرفت

بچه بودن وظایف سختی‌ به همراه دارد و وقتی در دنیای آشنایی که کودک روی آن حساب باز کرده است، تغییر بزرگی رخ می‌دهد، مثل شروع پیش‌دبستانی یا جدایی والدین ممکن است پسرفت کند. پسرفت یعنی کودک از مهارتی که قبلاً به دست آورده بود چند قدم به عقب برمی‌دارد. به عنوان مثال، کودک ممکن است دوباره شروع به خیس کردن شلوارش کند، اصرار کند که شما با قاشق به او غذا دهید یا به حرف زدن بچگانه برگردد.

این اتفاق هرچند ممکن است آزاردهنده باشد، اما غیرمعمول نیست. این روش فرزند شما برای گفتن این است که «من تحت فشارم و به مراقبت توأم با عشق بیشتری نیاز دارم». برای او، رفتار کردن مثل یک کودک یادآور دوره‌ای آسوده‌تر و امن‌تر از زندگی است، یعنی وقتی کسی به او موارد تربیتی را یاد نمی‌داد یا او را مجبور به جمع کردن اسباب‌بازی‌هایش نمی‌کرد.

سعی کنید به رفتار بچگانه‌ واکنشی خیلی منفی‌ نشان ندهید و به فرزندتان فشار نیاورید تا مثل یک «دختر بزرگ» رفتار کند. او متوجه نفع این کار نخواهد شد و فقط انتظارات و خواسته‌های بیشتری در آن می‌بیند. به جایش، وقتی رفتار بالغ‌تری از فرزندتان مشاهده می‌کنید، به او جایزه بدهید یا از او تمجید کنید و آماده باشید که برای مدتی توجه بیشتری به او نشان دهید. گاهی اوقات بچه‌ها نیاز دارند که مخازن عاطفی خود را با آغوش و نوازش‌های اضافی پر کنند. همچنین در نظر بگیرید که شاید لازم است انتظارات خود را کاهش دهید و تا زمانی که او دوباره آماده‌ٔ انجام این کارها به شکل مستقل شود، در لباس پوشیدن یا تمیز کردن، بیشتر به او کمک کنید.

همچنین یادتان باشد بیشتر پسرفت‌ها پس از اینکه متوجه علت ایجادکننده‌ٔ آنها شدید خودبه‌خود حل و برطرف می‌شوند، اما اگر فرزند شما از نظر جسمی پسرفت داشت، یعنی قدرت بدنی یا هماهنگی حرکتی‌ای را که قبلاً داشت از دست داد، با پزشک او مشورت کنید. این مورد کمتر متداول است و می‌تواند یک دلیل پزشکی داشته باشد.

نکتهٔ والدین: یادگاری‌های کوچک

سالی که در آن هستید سالی شاد و خوشمزه برای ثبت تمام سخنان بامزه، کلمات اختراعی و سؤالات روشنگرانه‌ای است که فرزندتان می‌گوید. آنها یک روز برای او نیز ارزشمند خواهند شد. یک ورق کاغذ روی یخچال بچسبانید تا بتوانید این در و گهرها را روی آن بنویسید، یا یک دفترچه‌ٔ مخصوص را برای این کار دم دست نگه دارید. از پرستار بچه بخواهید آنچه را که در طول روز از فرزندتان می‌شنود بنویسد تا فراموششان نکند و در نتیجه شما نیز آنها را بشنوید.

در مورد آموزش هنر و کودکان بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط