شش سال و سه ماه: بازی جوانمردانه

شش سال و سه ماه: بازی جوانمردانه

کودک شش سال و سه ماههٔ شما در حال گذراندن رزوهای باقی‌ماندهٔ ماه چهارم از شش سالگی‌اش است. در این مطلب با بخشی از زندگی کودک شش سال و سه ماهه‌تان آشنا شوید.

بازی جوانمردانه

در این مرحله، فرزند شما هنوز در حال یادگیری درست و غلط و معنای بازی جوانمردانه است. این وظیفه‌ٔ شماست که به او کمک کنید تا یک برنده‌ٔ بزرگوار و یک بازنده‌ٔ باوقار باشد.

با انجام بازی‌هایی که شانس خوبی در بردن آنها دارد شروع کنید، یعنی آن بازی‌هایی که بیشتر به شانس تکیه دارند تا تکنیک و استراتژی. اگر او در پیروز شدن تمرین داشته باشد، کمی اعتماد به نفس پیدا می‌کند. اگر تقلب کرد یا به خاطر اینکه در حال باخت بود، با عصبانیت بازی را رها کرد، با او درباره‌ٔ تبعات رفتارش صحبت کنید. به عنوان مثال بگویید: «وقتی از قوانین پیروی نکنی یا وقتی بازنده‌ٔ بداخلاقی باشی، مردم نمی‌خوان باهات بازی کنن» یا «اگه تقلب کنی من بازی نمی‌کنم. تقلب منصفانه نیست». از فرزندتان بپرسید چه احساسی داشت وقتی برنده شد اما می‌دانست که صادقانه بازی نکرده و آیا بردش احساس خوبی داشته است؟

به دنبال بازی‌ها و فعالیت‌هایی باشید که فقط رقابتی نیستند. بازی‌ها و ورزش‌ها نباید برای بچه‌های شش ساله استرس‌زا باشند، بلکه باید سرگرم‌کننده باشند.

مطالب آموزش ارزش‌های زندگی به بچه‌ها را ببینید.

نکتهٔ والدین: توافق در مورد فرزندپروری

این گریزناپذیر است که شما و همسرتان در مورد همه‌ٔ مسائل فرزندپروری توافق کامل نداشته باشید. به هر حال، شما دو انسان متفاوت هستید که خودتان در دو خانواده‌ٔ مختلف پرورش یافته‌اید. تربیت بچه‌ها به معنای سازش پشت سازش است، بنابراین سعی کنید به همسرتان در مورد چیزهای کوچک کمی فضای مانور بدهید.

به‌طورکلی، هنگام بروز هر نوع مسئله‌ٔ تربیتی، والدی که در آن لحظه و موقعیت حضور داشته باید تصمیم‌گیرنده باشد. منصفانه نیست والدی که در آن لحظه حضور نداشته است ناگهان از در وارد شود و نحوه‌ٔ برخورد والد دیگر با مشکل را تضعیف کند.

هنگامی که اختلافات بزرگی وجود دارد که قطعاً وجود خواهد داشت، در موردشان دور از دید و صدارس فرزندتان مذاکره کنید. مهم است که پدر و مادر در مورد موضوعات مهم مانند ساعت خواب شب و قوانین اساسی خانه توافق داشته باشند. اما این هم مهم است به جای اینکه یکی از آنها در لحظه‌ٔ آخر کوتاه بیاید یا در مقابل فرزندشان با هم جروبحث کنند، جبهه‌ٔ متحدی از خود نمایش دهند. 

۱۰ نکته برای هماهنگی با همسرتان در مورد فرزندپروری را بدانید و در مورد تربیت کودکان بیشتر بخوانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط