شش سال و هشت ماه: اختلال ‌کم‌توجهی بیش‌فعالی

این هفته آخرین هفته از شش سال و هشت ماهگی کودک شماست و از هفتهٔ بعدی او شش سال و ۹ ماهه خواهد بود. در این مطلب با بخشی از زنگی یک کودک شش سال و هشت ماهه آشنا خواهید شد.

اختلال ‌کم‌توجهی-بیش‌فعالی

اگر کودکی دارید یا کودکی را می‌شناسید که در توجه کردن و آرام نشستن مشکل دارد، که قبل از اینکه فکر کند عمل می‌کند و هرچه را به ذهنش می‌رسد به زبان می‌آورد، ممکن است کنجکاو باشید که آیا ممکن است به اختلال ‌کم‌توجهی-بیش‌فعالی یا ADHD مبتلا باشد؟

این احتلال در بچه‌های مبتلا معمولاً بین شش تا ۱۲ سالگی تشخیص داده می‌شود، یعنی زمانی که مثلاً معلمان متوجه رفتارهای مشکوک آنها می‌شوند. علاوه بر توجه نکردن و فعالیت افراطی این کودکان، بچه‌های مبتلا به ‌کم‌توجهی-بیش‌فعالی ممکن است عزت نفس پایین، مشکل در کنار آمدن با دیگران، مهارت‌های مطالعه‌ٔ ضعیف و مشکلاتی در مهارت‌های شامل هماهنگی چشم و دست مانند دوچرخه‌سواری یا بستن کفش داشته باشند.

پسرها بیشتر از دخترها مبتلا به اختلال ‌کم‌توجهی-بیش‌فعالی تشخیص داده می‌شوند، اما تصور می‌شود دلیلش این باشد که آنها چون بیش‌فعالی بیشتری دارند، بنابراین این مورد در آنها مشهودتر است. دختران مبتلا به این اختلال اغلب بی‌توجه و سر به هوا هستند. آنها ممکن است خیال‌پردازی کنند، اما از آنجا که وول نمی‌خورند و به‌طورکلی رفتار مناسب‌تری دارند، ممکن است اختلال ‌کم‌توجهی-بیش‌فعالی آنها دیده نشود.

اگر نگرانید، با یک پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. ابتدا لازم است هر دلیل فیزیکی محتمل برای این رفتارها رد شود. سپس پزشک می‌تواند شما را برای ارزیابی به یک متخصص مغز و اعصاب، روان‌شناس یا روان‌پزشک ارجاع دهد. این متخصص باید تاریخچه‌ای طولانی از رفتارهای کودک در مدرسه و خانه بگبرد و از معیارهای تدوین‌شده توسط انجمن‌های معتبر روان‌پزشکی دنیا برای تشخیص استفاده کند.

نکتهٔ والدین: شمردن

شمردن را به عنوان یک روش تربیتی به کار ببرید. به عنوان مثال، اگر فرزندتان به کاری که از او خواسته شد پاسخی نداد، با صدایی شاد و آرام بگویید: «بیا ببینم می‌تونی این کار رو قبل از این که من تا ۱۰ بشمرم انجام بدی». شش‌ ساله‌ها موجوداتی رقابتی هستند. با حفظ کنترل و خونسردی خود و تبدیل موقعیت به یک بازی، به کودک خود اجازه می‌دهید آبرو و غرورش را حفظ و خود را جمع و جور کند تا در چالشی که تعیین کرده‌اید پیروز شود.

در مورد تربیت کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط