هفت سالگی: تسلط روی حرف زدن

کودک شما حالا هفت ساله است. در این مطلب با بخشی از زندگی یک کودک در ماه اول هفت سالگی‌اش مثل تسلط در صحبت کردن آشنا شوید.

تسلط در صحبت کردن

به طور معمول، واژگان، تلفظ و دستور زبان کودک در این سن در سطوحی نزدیک به بزرگسال است. واژگان و درک مطلب در طول سال‌های آینده به رشد و گسترش خود ادامه خواهد داد؛ در واقع تا خود دبیرستان. اما بیشتر موارد اصطلاحاً نوک زبانی حرف زدن و تلفظ‌های اشتباه رایج تا هفت سالگی برطرف می‌شوند. کودکتان در هفت سالگی می‌تواند:

  • هنگام صحبت از واژگان متنوع و گسترده‌ای استفاده می‌کند.
  • اکنون دایرهٔ واژگانش تا ۲۰ هزار کلمه است.
  • تا ۲۰۰ کلمه را می‌خواند.
  • کلمات متضاد را درک می‌کند، یعنی براق در مقابل کدر و ابری در مقابل آفتابی.
  • الگوهای کلمات مرتبط، مثل گوسفند و بره، یا گاو و گوساله را مطابقت می‌دهد.
  • اطلاعاتی را که با صدای بلند می‌خواند به بیان دیگر می‌گوید، یعنی آنها را تفسیر و تشریح می‌کند.
  • امسال خواندن و نوشتن کلمات بیشتر، ساختن جملات مناسب روی کاغذ و استفاده از علائم نگارشی صحیح را یاد می‌گیرد.

نکتهٔ والدین: خرید با کودک

کودک شما حالا آماده است که یار کمکی‌تان در خرید مواد غذایی باشد. او قادر به خواندن اقلام فهرست خرید است، می‌تواند آنها را در قفسه‌ها پیدا کند و می‌تواند کیسه‌های سبک‌تر خرید را حمل کند. برای تبدیل خرید به بازی از او بخواهید که برچسب‌های روی مواد را بخواند یا به شما بگوید کدام یک از دو محصول مشابه گران‌تر است.

با تعیین محدودیت‌هایی در مورد تنقلاتی که می‌خرید، به او کمک کنید یاد بگیرد که نمی‌تواند هر چیزی را که می‌خواهد داشته باشد. به عنوان مثال بگویید: «تو می‌تونی بیسکویت یا بستنی رو انتخاب کنی، اما من امروز چیزی رو که تو فهرست خریدم نیست نمی‌خرم». تسلیم شدن به تکرار «می‌خوام! می‌خوام!» کودکتان فقط باعث تشویق این عادت در خریدهای بعدی می‌شود.

اگر تصمیم دارید به میل فرزندتان برای خرید چیزی عمل کنید، روشن کنید که چرا دارید این کار را انجام می‌دهید و اینکه این یک استثنای خاص است. مثلاً: «بله، می‌تونی اون کلوچه ها رو برداری، چون هفته گذشته وقتی بهت نه گفتم اذیت نکردی و من واقعاً بهت افتخار کردم».

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط