اجزای صندلی ماشین کودک چه شکلی است و چه کاربردی دارد؟

اجزای صندلی ماشین کودک چه شکلی است و چه کاربردی دارد؟

اغلب والدین می‌دانند که صندلی‌ ایمنی خودرو مخصوص کودک مهم و یک وسیلهٔ نجات‌دهنده‌ است اما اغلب از پدها، تسمه‌ها و سگک‌ها به شکل نادرست استفاده می‌شود یا اصلاً استفاده نمی‌شود و این توانایی صندلی را در محافظت از کودک به طور جدی مختل می‌کند. در این مطلب با آناتومی و اجزای چهار مدل از‌ صندلی‌های ایمنی مخصوص خودرو کودک، یعنی مدلی که فقط رو به عقب اتومبیل قرار می‌گیرند، صندلی‌های تبدیل‌پذیر که می‌توان آنها را از رو به عقب به سپس رو به جلو تغییر داد، صندلی‌های ترکیبی که رو به جلو هستند و سپس به بالابر تبدیل می‌شوند و صندلی‌های بالابر که وقتی فرزندتان به اندازه‌ٔ کافی بزرگ شد که بتواند به شکل ایمن کمربند ایمنی خودرو را ببندد، ارتفاع او را بیشتر می‌کنند، همچنین اجزای متعدد انواع متفاوت صندلی ایمنی ماشین کودک و نحوهٔ‌ عملکرد آنها برای داشتن حداکثر ایمنی آشنا شوید.

۱. صندلی ایمنی ماشین کودک

صندلی ایمنی اتومبیل باید طوری نصب شود که کودک رو به عقب وسیله‌ٔ نقلیه قرار بگیرد. وضعیت رو به عقب ایمن‌ترین حالت است و هنگام تصادف بیشترین پشتیبانی را از سر، گردن و ستون فقرات کودک به عمل می‌آورد. کارشناسان ایمنی کودک توصیه می‌كنند كه بچه‌ها را حداقل تا دو سالگی یا تا وقتی به حداکثر محدودیت قدی یا وزنی می‌رسند، در وضعیت رو به عقب نگه دارید.

صندلی ماشین مخصوص کودک

برچسب‌های صندلی ایمنی کودک مهم هستند، بنابراین آنها را نکنید. این برچسب‌ها حاوی اطلاعاتی در مورد محدودیت‌های وزن و قد صندلی، وجود تأییدیه‌هایی که نشان می‌دهد می‌توانید آن را در هواپیما استفاده کنید یا نه، مکان و زمان ساخت آن و تاریخ انقضای صندلی هستند. بله، درست است، صندلی‌های اتومبیل کودک هم منقضی می‌شوند. پس شما به برچسب ها نیاز خواهید داشت، به خصوص اگر صندلی ایمنی کودک شما به علت یک نقص ناگهان از بازار جمع شوند. آفتاب‌گیر صندلی در عکس بالا باز شده است تا نشان دهد می‌توانید آن را برای مسدود کردن مسیر نور زیاد یا هنگام خواب کودک باز کنید.

صندلی ایمنی ماشین کودک: اسکلت

صندلی‌های ایمنی از یک پلاستیک متراکم ساخته شده‌اند که می‌تواند در برابر ضربه مقاومت کند اما در تصادف خرد نمی‌شود. بعد از حدود شش سال، ممکن است پلاستیک دیگر از استحکام کافی برخوردار نباشد و این صندلی باید بازنشسته شود. پس تاریخ انقضای روی برچسب محصول را نگاه کنید.

اسکلت صندلی خودرو کودک

در داخل صندلی، زیر روکش آن، پدهایی را می‌بینید که از یک فوم سفت، انعطاف‌پذیر و ضربه‌گیر ساخته شده‌اند تا هم کودک را راحت نگه دارند و هم هنگام تصادف، ضربه را جذب کنند. دستورالعمل‌های صندلی کودک خود را در مورد بالا یا پایین بودن دسته هنگام استفاده دنبال کنید. هر صندلی متفاوت است و بعضی از آنها برای استفاده با دسته‌ٔ «بالا» طراحی شده‌اند تا انرژی ناشی از تصادف را جذب کنند.

صندلی ایمنی ماشین کودک: پایه

پایه‌ٔ صندلی‌ ایمنی‌ای که به طور صحیح نصب شده باشد، هنگامی که در صندلی عقب قرار گیرد، نمی‌تواند بیش از ۲/۵ سانتی‌متر در هر کدام از جهت‌ها حرکت کند. صندلی ایمنی به داخل پایه سر می‌خورد و در جای خود قفل می‌شود. هرچند برخی از صندلی‌های ایمنی را می‌توان بدون پایه استفاده کرد ولی راهنمای نصب صندلی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید این کار بی‌خطر است.

پایه صندلی خودرو کودک

شما می‌توانید پایه را با کمربند ایمنی اتومبیل خود و یا سیستم لچ که مخفف انگلیسی عبارت «چفت و بست‌های تحتانی برای کودکان» است نصب کنید. به موجب قانون، سخت‌افزار لچ به تمام وسایل نقلیه‌ٔ ساخته‌شده از سال ۲۰۰۲ اضافه شده است. شما چفت‌های پایین را در سمت چپ و راست پایین پایه‌ٔ صندلی ایمنی پیدا خواهید کرد. استفاده از قلاب‌های درست وسیله‌ٔ نقلیه مهم است. استفاده از چیز دیگری غیر از قلاب صحیح می‌تواند برای کودک شما خطرناک باشد. پس برای اطمینان از نصب ایمن پایه‌ٔ صندلی، اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل‌های مربوط به صندلی ایمنی و خودروی خود را می‌خوانید.

صندلی ایمنی ماشین کودک: صندلی و پایه با روکش

روکش و پدها از پارچه‌ای ساخته شده است که قابل شست‌وشو و مقاوم در برابر شعله است. هنگام شستن آنها از آب گرم و صابون ملایم استفاده کنید. مواد شیمیایی قوی مانند سفیدکننده می‌تواند مقاومت پارچه‌ در برابر شعله را از بین ببرد.

صندلی ایمنی کودک: صندلی و پایه، با روکش

صندلی ایمنی ماشین کودک: تسمه‌ٔ مهار و سگک‌

کودک شما تا زمانی که برای نشستن روی صندلی بالابر آماده نباشد، در یک صندلی ایمنی دارای مهار پنج ‌نقطه‌ای خواهد نشست. مهار پنج ‌نقطه‌ای تسمه‌هایی دارد که روی شانه‌ها و لگن قرار می‌گیرد و به سگک روی تسمه‌ٔ فاق متصل می‌شود. پس از بستن سگک، تسمه‌های مهار باید به اندازه‌ای روی بدن کودک محکم شده باشد که وقتی می‌خواهید قسمتی از تسمه را بین انگشت شست و انگشت دیگر خود نگه دارید، تسمه از زیر انگشتان شما بیرون بلغزد که به این کار «تست نیشگون» می‌گویند. برای کودکی که رو به عقب اتومبیل قرار می‌گیرد، تسمه‌های مهار باید در قسمت روی شانه‌های کودک یا زیر شانه‌ها به صندلی ایمنی متصل شوند.

صندلی خودرو کودک: تسمه‌ مهار و سگک‌

گیرهٔ قفسه‌سینه، تسمه‌ها را در جای خود نگه می‌دارد و باید هم‌سطح زیر بغل فرزند شما باشد. قرار دادن گیره‌ٔ سینه در جای نادرست یکی از رایج‌ترین اشتباهات مربوط به صندلی ایمنی اتومبیل است.

صندلی ایمنی ماشین کودک: پد

برخی از صندلی‌های ایمنی کودک پد ساپورت داخلی دارند که به صندلی متصل نیست، اما متصل نبودن به معنای اختیاری بودن آن نیست. این پد یا بالشتک کمک می‌کند تا سر و دست‌های کودک شما در موقعیت صحیح قرار گیرند که حداکثر ضربه‌گیری و ایمنی را فراهم می‌کند. استفاده از پد را وقتی فرزندتان به وزن توصیه‌شده‌ٔ شرکت سازنده رسید، متوقف کنید.

صندلی ایمنی کودک: پد

صندلی ایمنی ماشین کودک: صندلی و پایه

اگر از صندلی جلوی اتومبیل به سمت عقب بچرخید، صندلی ایمنی کودک را به شکل بالا می‌بینید. در مدل بالا، کشیدن دسته‌ٔ قرمز صندلی را از پایه‌ٔ آن جدا می‌کند. شما صندلی را جدا می‌کنید تا بتوانید هنگام ترک وسیلهٔ نقلیه، کودک خود را در صندلی‌اش به بیرون حمل کنید.

صندلی خودرو کودک: صندلی و پایه

یک صندلی رو به عقب، نیمه‌خمیده، یعنی با زاویه‌ٔ ۳۰ تا ۴۵ درجه است تا مجرای هوای کودک باز بماند. بیشتر صندلی‌های ایمنی یک نشانگر داخلی دارند تا نشان دهند چه زمانی در زاویه‌ٔ مناسب نصب شده‌اند.

۲. صندلی ایمنی ماشین کودک قابل تبدیل یا تبدیل‌پذیر

صندلی‌های تبدیل‌پذیر می‌توانند در دو حالت رو به عقب و رو به جلو استفاده شوند و به همین دلیل اسم آنها تبدیل‌پذیر یا قابل تبدیل است و در صورت استفاده به صورت رو به عقب برای نوزادان ایمن هستند. اکیداً توصیه می‌شود که کودک خود را تا هر زمان که امکان دارد در حالت رو به عقب نگه دارید، یعنی حداقل تا وقتی دو ساله می‌شود، یا تا زمانی که به حداکثر محدودیت قد و وزن برای حالت رو به عقب برای آن صندلی خاص می‌رسد.

صندلی خودرو کودک تبدیل ‌پذیر

بعد از آن می‌توانید وضعیت صندلی را به سمت رو به جلو تغییر دهید. قبل از انتقال به صندلی بالابر، باید کودک خود را تا هر زمان که امکان دارد در یک صندلی رو به جلو و دارای تسمه‌ٔ مهار نگه دارید. فرزند شما می‌تواند چندین سال به این شکل سوار اتومبیل شود.

صندلی ایمنی ماشین کودک تبدیل‌پذیر: اسکلت

سوراخ‌های اسکلت صندلی به شما این امکان را می‌دهد که با رشد کودک، تسمه‌های مهار را در جای بالاتری قرار دهید. بسیاری از صندلی‌های تبدیل‌پذیر سوراخ‌های بسیار پایینی دارند تا حتی به کوچک‌ترین کودکان نیز امکان استفاده از آنها را بدهند. صندلی‌ها می‌توانند خم شوند و بسیاری از آنها فوم‌های متراکم ضربه‌گیر دارند.

صندلی خودرو کودک تبدیل‌پذیر: اسکلت

صندلی ایمنی ماشین کودک تبدیل‌پذیر: تسمهٔ مهار و سگک

بیشتر صندلی‌های ایمنی دارای مهار پنج نقطه‌ای هستند که بندهای آن روی شانه‌ها، لگن و فاق کودک است. در صورت استفاده‌ٔ صحیح، این مهار باعث می‌شود که در یک تصادف شدید کودک خیلی سریع به سمت جلو پرتاب نشود.

صندلی خودرو کودک تبدیل‌ پذیر: تسمه مهار و سگک

برای کودکی که رو به جلوی اتومبیل قرار داده می‌شود، مطمئن شوید که محل خروج تسمه‌ها از صندلی ایمنی از روی شانه‌های کودک یا بالاتر از آنها است. مهار باید به اندازه کافی محکم بسته شود تا در تست نیشگون قبول شود.

صندلی ایمنی ماشین کودک تبدیل‌پذیر: نمای جانبی

برخلاف صندلی‌هایی که پایه‌ٔ جداگانه دارند، صندلی‌های تبدیل‌پذیر یک تکه‌ هستند که می‌تواند باعث سنگین بودن آنها شود. برچسب محصول شامل اطلاعات مهمی در مورد محدودیت وزن و زاویه‌ٔ صحیح نصب صندلی، بسته به اینکه در حالت رو به جلو استفاده شود یا رو به عقب، است.

صندلی ایمنی تبدیل‌پذیر: نمای جانبی

صندلی ایمنی ماشین کودک تبدیل‌پذیر: پدهای قابل جدا شدن

برخی از مدل‌ها شامل پدهایی برای استفاده‌ٔ نوزادان است. این پدها تداخلی با تسمه‌های مهار ندارند و می‌توانند صندلی را برای کودک شما، مخصوصاً در سفرهای طولانی راحت‌تر کنند. این پدها برای عملکرد ایمن صندلی ضروری نیستند و می‌توانند برداشته شوند.

صندلی ایمنی تبدیل‌پذیر: پدهای قابل جدا شدن

صندلی ایمنی ماشین کودک تبدیل‌پذیر: نمای عقب

در این نما از صندلی اتومبیل می‌توانید قطعاتی را مشاهده کنید که برای اتصال ایمن صندلی به اتومبیل استفاده می‌شود. می‌توانید صندلی را با کمربند ایمنی وسیله‌ٔ نقلیه یا با سیستم لچ، یعنی چفت و بست‌های تحتانی برای کودکان نصب کنید.

اگر از کمربند ایمنی وسیله‌ٔ نقلیه استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که کمربند را قفل می‌کنید. در مدل بالا، قفل‌ها برای موقعیت‌های رو به عقب و رو به جلو به رنگ قرمز و آبی کدگذاری شده‌اند. تصمیم بگیرید که آیا از سیستم لچ استفاده می‌کنید یا از کمربند ایمنی خودرو به همراه قلاب فوقانی اتومبیل. همزمان از هر دو استفاده نکنید، مگر اینکه هم تولیدکننده‌ٔ خودرو و هم تولیدکننده‌ٔ صندلی ایمنی بگویند اشکالی ندارد.

صندلی ایمنی تبدیل‌پذیر: نمای عقب

تسمه‌ٔ قلاب که در بالای صندلی قرار دارد پشت صندلی ایمنی رو به جلو را به چفت صندلی اتومبیل متصل می‌کند. چفت‌های تحتانی پایهٔ صندلی را به دیگر چفت‌ها متصل می‌کنند. کتابچه‌ٔ راهنمای خودرو به شما نشان می‌دهد که آنها دقیقاً کجا هستند. یک صندلی ایمنی درست نصب‌شده بیش از ۲/۵ سانتی‌متر به چپ و راست یا جلو به عقب حرکت نمی‌کند.

۳. صندلی‌ ایمنی ترکیبی ماشین کودک: صندلی ایمنی ماشین کودک به علاوهٔ صندلی بالابر

هنگامی که کودک شما برای صندلی رو به عقب بزرگ شده باشد، آماده است تا در وضعیت رو به جلو قرار گیرد، یا به یک صندلی تبدیل‌پذیر یا صندلی ترکیبی دوحالته با مهار پنج نقطه‌ای، مانند آنچه در تصویر بالا می‌بینید منتقل شود. بعداً، هنگامی که کودک شما از نظر قدی یا وزنی برای استفاده از تسمه‌ٔ مهار بزرگ می‌شود، صندلی ترکیبی به صندلی بالابر تبدیل می‌شود که از کمربند دامن و شانه‌ٔ خودرو، یعنی کمربند سه‌ نقطه‌ای استفاده می‌کند. بسته به مدل صندلی، کودک شما می‌تواند تا وقتی به وزن ۴۵ کیلوگرم می‌رسد از این صندلی استفاده کند.

صندلی‌ ایمنی ترکیبی

صندلی ایمنی ترکیبی ماشین کودک: نمای جانبی

همانند سایر صندلی‌های ایمنی کودک، این برچسب حاوی اطلاعات مهمی در مورد محدودیت وزن، نصب صحیح و تاریخ ساخت است.

صندلی ایمنی ترکیبی: نمای جانبی

صندلی ایمنی ترکیبی ماشین کودک: اسکلت

در بعضی از صندلی‌ها، قسمت پشتی سر قابل تنظیم است تا کودک در حال رشد شما را در خود جای دهد. فوم متراکم روی صندلی به جذب شوک ناشی از ضربه کمک می‌کند.

صندلی ترکیبی: اسکلت

صندلی ایمنی ترکیبی ماشین کودک: تسمه‌ٔ مهار و سگک‌

مهار پنج نقطه‌ای این نوع صندلی‌ها مشابه سایر صندلی‌های ایمتی عمل می‌کند. مطمئن شوید که به اندازه‌ٔ کافی محکم است و گیره‌ٔ روی سینه را هم‌سطح زیر بغل نگه دارید.

صندلی ترکیبی: تسمه‌ٔ مهار و سگک‌

ژاکت‌های حجیم و پالتوهای پف‌دار می‌توانند برداشت نادرستی از محکم بسته شدن تسمهٔ مهار به شما بدهند. لباس‌های رویی حجم‌دار کودک خود را دربیاورید، او را در صندلی ببندید و مطمئن شوید که تسمه‌های مهار به درستی سفت شده‌اند، سپس پالتو را روی او بیندازید. یا به جایش می‌توانید کت سبکی به او بپوشانید و ماشین را به اندازهٔ کافی گرم کنید تا راحت باشد.

صندلی ایمنی ترکیبی ماشین کودک: نمای پشت

صندلی‌های ترکیبی مشابه صندلی‌های تبدیل‌پذیری هستند که در موقعیت رو به جلو استفاده می‌شوند. می‌توانید صندلی ایمنی را با کمربند ایمنی وسیله‌ٔ نقلیه یا با سیستم لچ نصب کنید.

صندلی ایمنی ترکیبی: نمای پشت

اگر از سیستم لچ استفاده می‌کنید، به محض این که فرزندتان به وزن خاصی رسید، مثلاً ۱۸ یا ۲۱ کیلوگرم، باید صندلی را با کمربند ایمنی اتومبیل نصب کنید. راهنمای وسیلهٔ نقلیه شما این محدودیت وزن را مشخص می‌کند.

۴. صندلی بالابر خودرو کودک با پشتی بلند

وقتی کودکتان از محدودیت‌های وزنی و قدی برای صندلی روبه جلو با مهار پنج‌ نقطه‌ای عبور کرده باشد، آماده‌ٔ صندلی بالابر است. صندلی بالابر او را بلند کنید و در موقعیت استفاده از کمربند سه نقطه‌ای اتومبیل قرار می‌دهد.

صندلی بالابر با پشتی مرتفع

برخی از صندلی‌های بالابر که بالابر بدون پشتی نامیده می‌شوند، فقط ارتفاع کودک را روی صندلی وسیله‌ٔ نقلیه بیشتر می‌کنند. این صندلی‌ها فقط باید در صورتی استفاده شوند که وسیله‌ٔ نقلیه‌ٔ شما دارای تکیه‌گاه سر است یا پشتی صندلی‌ اتومبیل تا بالای گوش فرزندتان یا بالاتر از آن ارتفاع دارد. در غیر این صورت، کودک شما به یک بالابر دارای پشتی مرتفع، مانند مدلی که در تصویر بالا می‌بینید نیاز دارد.

صندلی بالابر خودرو کودک با پشتی بلند: نمای جانبی

برخی از صندلی‌های بالابر دارای پشتی مرتفع مانند مدل بالا می‌توانند به بالابر بدون پشتی تبدیل شوند که کودکتان می‌تواند تا وزن ۴۵ کیلوگرم و قد ۱۴۵ سانتی‌متر استفاده کند.

بالابر دارای پشتی مرتفع: نمای جانبی

صندلی بالابر خودرو کودک با پشتی بلند: اسکلت

دسته‌ٔ صندلی فقط برای راحتی نیست. دسته‌ها با نگه داشتن کمربند رودامنی روی لگن کودک، صندلی را ایمن‌تر می‌کنند. قسمت جالیوانی می‌تواند میان‌وعده‌ها یا اسباب‌بازی‌ها را در خود جا دهد.

بالابر دارای پشتی مرتفع: اسکلت

صندلی بالابر خودرو کودک با پشتی بلند: دستهٔ صندلی

یکی از کاربردهای دسته‌ٔ صندلی برای بچه‌ها راحت است. قسمت جالیوانی می‌تواند میان‌وعده‌ها یا اسباب‌بازی‌ها را در خود جا دهد.

صندلی ایمنی ترکیبی: دسته صندلی

صندلی بالابر خودرو کودک با پشتی بلند: گیرهٔ نگهدارندهٔ کمربند

گاید یا گیره‌ٔ نگهدارنده‌ٔ کمربند صندلی بالابر، کمربند ایمنی اتومبیل را در جای درست روی شانه‌ها و لگن کودک قرار می‌دهد.

بالابر دارای پشتی مرتفع: گاید کمربند

با دوستانتان به اشتراک بگذارید