جدول زمانی آثار هنری کودکتان را بر اساس سن بدانید

جدول زمانی آثار هنری کودکتان را بر اساس سن بدانید

اگر شما هم بچه دارید و هم مدادرنگی یا دیگر وسایل نقاشی، احتمالاً سراسر یخچالتان پوشیده از آثار هنری بچه‌هاست. آثار خلاقانه‌ٔ کودکان منحصربه‌فرد و مختص خود آنهاست. با این حال، رشد و تکامل هنری کودک از دو تا ۱۲ سالگی از یک الگوی معمول پیروی می‌کند. یادگیری این‌که در هر مرحله چه چیزی مهم است، به شما کمک می‌کند بفهمید چه چیزهایی را باید برای نوه‌های خود نگه دارید و روند پیشرفت کلی هنرمند کوچولوی شما چگونه است؟ در این با سن کودک برای ایجاد آثار هنری آشنا شوید.

نقاش دو ساله

در دو سالگی، بیشتر کودکان برای اولین بار مدادشمعی را روی کاغذ می‌گذارند. پس از حدود شش ماه خط‌خطی‌های به ظاهر تصادفی، کودکان اغلب شروع به نام‌گذاری این خط‌خطی‌ها می‌کنند. مثلاً می‌گویند: «این یه گربه‌س».

هنرمند سه و چهار ساله

کودکان سه و چهار ساله شروع به کشیدن افراد می‌کنند؛ یعنی یک سر گرد که دو خط راست به عنوان پا از پایین آن بیرون می‌آید. از نگاه کودک، این نقاشی‌ها نمایانگر افراد واقعی زندگی اوست. یکی از این افراد که شبیه جنین قورباغه است به وضوح مادر اوست و شکل دیگر که دقیقاً مشابه همان اولی‌ست، پدرش است.

نقاش پنج و شش ساله

هنرمندان پنج و شش ساله افرادی را ترسیم می‌کنند که سر، بدن، دست و پاهایی با طرح کاملاً مشخص دارند. آنها همچنین ممکن است با دقت روی دندان‌ها، موها، لباس و سایر جزئیات کار کنند. وقتی الگویی برای ترسیم شخص یا شیئی تعیین کردند، آن را با کمی تغییر تکرار می‌کنند. همچنین در این مرحله کودکان شروع به استفاده از یک خط مبنا در نقاشی‌های خود می‌کنند. تصاویر دیگر در صفحه شناور نیستند، بلکه در نزدیکی خط پایین صفحه قرار گرفته‌اند.

هنرمند هفت تا ۱۲ ساله

بین هفت تا ۱۲ سالگی، بچه‌ها یاد می‌گیرند که طرح‌ها و نقاشی‌های خود را اصلاح کنند. برای مثال، آثار آنها افراد را در حین عمل و حرکت نشان می‌دهد و همچنین تصاویر سه‌بعدی را ترسیم می‌کنند.

در هر یک از این مراحل، کودکان ممکن است کارهای خود را مکرراً کپی کنند. این نشان‌دهندهٔ کمبود خلاقیت نیست، فقط تقویت مهارت‌های جدید است. از این سرریز ذوق هنری تا وقتی دوام دارد لذت ببرید.

هنر بعد از ۱۲ سالگی

پس از ۱۲ سالگی، بچه‌ها منتقدهای بهتری هستند و تمایل بیشتری برای انتقاد از کارهای خود دارند، و فقط آنهایی که بیشترین تمایل هنری را دارند به این کار ادامه می‌دهند. پس برخی از نقاشی‌ها و پروژه‌های هنری فرزندتان را همان‌طور که خلق شده‌اند نگه دارید و منتظر نمانید تا با افزایش عمرشان روی یخچال زرد شوند.

مراقبت و نگهداری آثار هنری کودکان

از کودک خود بخواهید هر صحنه را توصیف کند تا بتوانید آن را برچسب‌گذاری کنید و تاریخ بزنید، اما نگذارید این آثار هنری در یک جعبه روی هم تلنبار شود. از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال:

  • نقاشی یا ترسیم را روی یک بشقاب یا لیوان چاپ کنید.
  • به دیگری یک مکان افتخاری و دائمی روی دیوار بدهید.
  • برخی از نقاشی‌ها را به عنوان کاغذ کادو برای هدایای خانوادگی استفاده کنید.
  • چند تا از آنها را برای روی میزتان قاب کنید.
  • از آنها کتاب درست کنید یا از آثار سه‌بعدی عکس بگیرید و آنها را در یک فایل یا آلبوم عکس ذخیره کنید.

اگرچه فقط شما می‌توانید تصمیم بگیرید که چه چیزی ارزش حفظ کردن برای بزرگسالی کودک و نوه‌هایتان را دارد، اما ممکن است برای شما و فرزندتان جالب باشد که در آینده چند اثر از هر مرحله از رشد این مهارت‌ها را داشته باشید. حتی اگر معلوم شود فرزند شما بهمن محصص بعدی نیست، هر دوی شما تماشای روند پیشرفت از خط‌خطی به یک مکعب قابل لمس را دوست خواهید داشت.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط