رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه چهارم تولد

رشد کودک در هفتهٔ دوم ماه چهارم تولد

تمام کودکان منحصربه‌فردند و مراحل رشد را با سرعت خاص خود طی می‌کنند. اما با اینکه لازم است بدانید و به یاد داشته باشید که رشد و نمو فرزند شما منحصر به خودش است، اگر دربارهٔ هر گونه نگرانی و سؤالی که در مورد رشد کودک خود دارید با پزشک کودکتان صحبت کنید بهتر می‌توانید از درست بودن همه چیز مطمئن شوید. در این مطلب می‌توانید با رشد و نمو کودکتان در هفتهٔ دوم از چهارمین ماه تولدش آشنا شوید.

هماهنگی بازوها، دست‌ و پاها

کودکتان حالا دیگر می‌تواند دست‌های خود را تکان دهد و پاهایش را بالا و پایین ببرد و از آنجا که مفصل‌های ران و زانو انعطاف‌پذیرتر می‌شوند، ضربات پای او نیز قوی‌تر خواهند شد. شما می‌توانید او را چند لحظه در حالت ایستاده نگه دارید، طوری که پاهایش روی زمین باشند تا فشار پاهایش را احساس کنید.

او همچنین می‌تواند دست‌هایش را روی هم بگذارد و انگشتانش را باز و بسته کند. برای تقویت هماهنگی چشم و دست، یک اسباب‌بازی را جلویش نگه دارید تا برای رسیدن به آن تلاش کند و بدانید که ضربه زدن به یک اسباب‌بازی یک نقطهٔ عطف در رشد کودکان است.

حساسیت به لمس

شیرخواران دوست دارند لمس شوند و در واقع، لمس شدن نقش مهمی در رشد و شکوفایی آنها دارد. تماس پوستی و لمس کردن نه تنها به ایجاد پیوند عاطفی بین شما و کودکتان کمک می‌کند، بلکه در هنگام ناراحت بودن کودک، او را آرام می‌کند و در مواقع کج‌خلقی تسکین می‌دهد. پس لازم است حس لامسهٔ کودک خود را پرورش دهید.

برای این کار مواد و اشیای مختلف مانند خز، پشم و یک حوله‌ در اختیار او قرار دهید و یادتان باشد که کودکتان احتمالاً در این سن هر چیزی را به دستش می‌رسد به دهان می‌برد، پس اشیا را با دقت انتخاب کنید و او را با چیزی که بتواند در دهانش بگذارد و باعث خفگی‌اش شود تنها رها نکنید. شما همچنین می‌توانید کتاب‌های مقوایی و سه‌بعدی بخرید که کتاب خواندن را برای او به صورت یک تجربهٔ توأم با لمس کردن درمی‌آورد.

ماساژ دادن

یک ماساژ ملایم، حمل شدن روی پشت شما یا بوسیده شدن بینی‌ کودک نیز روش بسیار مؤثری برای آرام کردن یا جلب توجه او به چیزی است. این کار ممکن است او را هشیارتر کند و حتی بازهٔ زمانی تمرکز و توجه او به یک موضوع را طولانی‌تر کند.

برای ماساژ سادهٔ کودکتان می‌توانید یک سطح گرم و صاف مثل زمین پیدا کنید و کودک را روی آن قرار دهید. سپس یک پتو روی فرش یا زمین بیندازید. بعد کمی روغن بچه یا روغن گیاهی‌ که پزشک کودک بی‌ضرر بودنش را تأیید کرده است کف دست خود بریزید و دست‌هایتان را به هم بمالید تا آنها و روغن را گرم کنید. در حین انجام ماساژ به چشم‌های کودکتان نگاه کنید و برایش آواز بخوانید یا با او صحبت کنید.

به پاسخ‌های کودکتان نیز توجه کنید و اگر به نظر می‌رسد که از ماساژ لذت نمی‌برد، فشار کمتر یا بیشتر دست را امتحان کنید یا کلاً ماساژ را قطع کنید. همچنین نیازی به دانستن ضربه‌ها و تکنیک‌های خاص ماساژ نیست، بلکه همهٔ آنچه یک نوزاد یا کودک شیرخوار به آن نیاز دارد لمس و تماس ملایم شماست. اما در کودکان مبتلا به ریفلاکس معده لازم است قبل از انجام ماساژ با پزشک کودکتان مشورت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط