پای پرانتزی در کودکان از ۱۲ تا ۲۴ ماهگی

پای پرانتزی در کودکان ۱۲ تا ۲۴ ماهه چه علائمی دارد و آیا باید در مورد پرانتزی بودن پای کودکان با پزشک صحبت کرد؟ در این مطلب با علائم پرانتزی بودن پای کودکان و شیوهٔ اصلاح آن آشنا شوید.

آیا ممکن است پای کودکتان پرانتزی باشد؟

کاملاً ‌طبیعی است که پاهای یک کودک قوس‌دار و پرانتزی به نظر برسد؛ یعنی اگر به حالتی بایستد که انگشتان پایش رو به جلو و مچ پاهایش چسبیده به هم باشد، زانوهایش با یکدیگر تماس پیدا نخواهند کرد. پاهای کودکان به دلیل وضعیت قرارگیری‌شان در رحم، پرانتزی می‌شوند.

ممکن است وقتی کودک شروع به ایستادن و راه رفتن می‌کند قوس پاهایش آشکارتر شود اما معمولاً پاهای این کودکان به تدریج راست می‌شوند. تا سه سالگی پای بیشتر کودکان دیگر پرانتزی نیست و پای بیشتر کودکان تا هفت یا هشت سالگی به زاویه‌ای که تا بزرگسالی باقی می‌ماند رسیده است.

در موارد نادر، پرانتزی شدن پا ناشی از کمبود ویتامین D که راشیتیسم نیز نامیده می‌شود یا عارضه‌ای به نام بیماری بلانت است، یک اختلال استخوان که بر ساق پا تأثیر می‌گذارد. در موارد نادرتر از این، گاهی پای پرانتزی ناشی از اختلالات ژنتیکی نادر است.

چگونه می‌توان فهمید پای کودک پرانتزی است؟

اگر در حالت ایستاده، در وضعی که انگشتان پا رو به جلو و مچ پاها چسبیده به هم است، زانوهای کودکتان با یکدیگر تماس پیدا نمی‌کنند، پاهایش پرانتزی است. اگر زانوهایش با هم تماس پیدا می‌کنند اما مچ پاهایش نه، زانوهایش ضربدری است. زانوهای ضربدری معمولاً بین سن سه و شش سالگی آشکارتر است. این وضعیت همانند پرانتزی بودن پاها خودبه‌خود اصلاح می‌شود.

چه زمانی باید برای پای کودک پرانتزی به پزشک مراجعه کرد؟

اگر فرزندتان کودک زیر یک سال یا نوپاست، پای پرانتزی او احتمالاً ظاهری نرمال دارد. اما اگر نگران هستید، از پزشک بخواهید آن را بررسی کند. اگر کودکتان فقط دو سال یا همین حدود دارد، ممکن است هنوز هم پاهای کودکتان کمی پرانتزی به نظر برسد اما از دورۀ نوپایی به بعد باید تا اندازه‌ای بهبود مشاهده شود. اگر کودک سه ساله است و حالت پرانتزی پاهایش هنوز آشکار است، فکر خوبی است که از پزشک بخواهید آن را بررسی کند.

پس به‌طورکلی، در هر سنی اگر فکر می‌کنید قوس پای کودک شدید است، اگر تنها در یک پا وجود دارد یا اگر به جای بهبود بدتر می‌شود، فکر خوبی است که آن را با پزشک مطرح کنید. پزشک احتمالاً کودکتان را معاینه خواهد کرد و سابقۀ او را نیز بررسی می‌کند. ممکن است برای اطمینان از اینکه او کمبود ویتامین D ندارد، یک آزمایش خون و برای رد احتمال بیماری بلانت، یک اسکن اشعهٔ ایکس انجام شود. اگر کمبود ویتامین D وجود داشته باشد، پزشک مکمل ویتامین را تجویز خواهد کرد. همچنین ممکن است کودک برای ارزیابی یا درمان بیشتر به ارتوپد اطفال ارجاع داده شود.

آیا پای پرانتزی را می‌توان اصلاح کرد؟

به ندرت نیاز به درمان وجود دارد اما گهگاهی برای اصلاح یک قوس شدید از جراحی استفاده می‌شود. امروزه بیشتر کارشناسان استفاده از آتل پا یا کفش‌های اصلاحی را توصیه نمی‌کنند، زیرا می‌توانند مشکلاتی در رشد فیزیکی کودک ایجاد کنند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط