کلامزی یا خام‌حرکتی در کودکان چیست؟

شاید دست و پا چلفتی واژهٔ جالبی برای توصیف یک وضعیت در یک شخص نباشد، اما به دلیل ناآشنا بودن واژه‌هایی مثل کلامزی یا خام‌حرکتی در کودکان برای بیشتر والدین، در شروع باید بدانید که منظور از کلامزی یا خام‌حرکتی همان اصطلاح دست و پا چلفتی است. پس این واژه‌ای برای درک بیشتر بین ما و شماست که نباید جلوی کودکان از آن استفاده کنیم. اگر حرکات فرزند شما هم خیلی بیشتر از حد معمول و طبیعی، خام به نظر می‌رسد، در این مطلب با نکات مهمی در رابطه با این که چه موقع کلامزی بودن کودک جای نگرانی دارد، علت کلامزی بودن زیاد کودک چیست و توصیه‌های احتمالی پزشک کودکتان در این رابطه آشنا شوید.

کلامزی یا خام‌حرکتی زیاد در کودک

ناهماهنگی و نبود توازن حرکتی کودک نوپا احتمالاً جای نگرانی ندارد. کودکان نوپا بارها و بارها زمین می‌خورند و به چیزها برخورد می‌کنند، زیرا در حال یادگیری استفاده از بدن خود به شیوه‌های جدیدی هستند و فرزند شما هرچه فعال‌تر و ماجراجوتر باشد احتمال وقوع حوادث فیزیکی نیز بیشتر است.

اما اگر حوادثی که برای او اتفاق می‌افتد جدی‌تر به نظر می‌رسد، مثلاً این که مدام به دیوار می‌خورد یا روی پله‌ها سکندری می‌خورد، ممکن است دلیلی برای بررسی بیشتر توسط یک پزشک داشته باشید.

علت خام‌حرکتی زیاد در کودک

خام‌حرکتی یا اصطلاحاً بی‌‌دست و پایی زیاد و آشکار، مثلاً اگر کودکتان هنگام نشستن روی صندلی به زمین می‌افتد یا سعی می‌کند یک لگو را روی میز آشپزخانه بگذارد اما به جایش آن را روی زمین می‌اندازد، معمولاً در کودکان خردسال نرمال و طبیعی است. با این حال، این موارد گاهی می‌تواند نشان‌دهنده‌ٔ یک مشکل بینایی، مانند نزدیک‌بینی یا مشکل در درک عمق باشد.

ضعف فیزیکی و کنترل حرکتی ضعیف روی ماهیچه‌هایی که یا سفت و اسپاستیک هستند یا شل و بی‌رمق می‌تواند نشانهٔ فلج مغزی خفیف باشد. دست و پا چلفتی بودنی که جدید است یا به طور ناگهانی بدتر می‌شود نیز گاهی می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال حادشونده یا پیش‌رونده مانند دیستروفی عضلانی یا آرتریت روماتویید جوانان باشد. و اگر کودک نوپای شما اخیراً سقوطی داشته است و به طور ناگهانی روی پاهایش نااستوار و متزلزل به نظر می‌رسد، ممکن است دچار ضربهٔ مغزی شده باشد.

کودکی که به طور قابل ملاحظه‌ای نسبت به همسالانش دست و پا چلفتی است، در نگه داشتن اشیا مشکل دارد، معمولاً به بچه‌های دیگر برخورد می‌کند و در سایر مهارت‌های حرکتی از همسالانش عقب مانده، ممکن است اختلال هماهنگی تکاملی، یعنی اختلال هماهنگی رشد حرکتی داشته باشد. کودکان مبتلا به این عارضه احتمال بیشتری برای اضافه‌ وزن دارند و ممکن است مشکلات دیگری از جمله اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی داشته باشند. ورزش زیاد همراه با تمرینات آمادگی جسمانی می‌تواند به کودکان مبتلا به این عارضه کمک کند.

اگر گمان می‌کنید فرزند شما چیزی غیر از بی دست و پایی نرمال کودکان نوپا دارد، لازم است با پزشک او مشورت کنید.

توصیه‌های احتمالی پزشکان در مورد خام‌حرکتی زیاد کودک

اگر به نظر می‌رسد دست و پا چلفتی بودن بودن کودک نوپای شما علتی فیزیکی یا عصبی دارد، پزشک ممکن است آزمایشاتی از جمله معاینهٔ چشم، ام‌آر‌آی یا اسکن اشعهٔ ایکس و رادیولوژی را توصیه کند. البته استفاده از عینک، بیشتر مشکلات بینایی را اصلاح خواهد کرد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط