انتخاب یک مهدکودک خوب

انتخاب یک مهدکودک خوب

پیدا کردن یک مهدکودک برای سپردن کودکتان به آنجا نیاز به پرسیدن تعداد بیشماری سؤال، میزان و سطح تیزبینی و هوشیاری شما دارد. بنابراین خیلی بهتر است اگر تحقیقات خود را حدوداً از شش ماه قبل از زمانی که به مهدکودک نیاز خواهید داشت شروع کنید، زیرا این اتفاق کمی سخت است، چون تعداد کمی از مهدکودک‌ها بالاترین میزان استاندارد را دارند. بنابراین بهتر است تصمیم بگیرید که چه چیزهایی برای شما بیشترین اولویت را دارد و بعد از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید. در این مطلب می‌توانید با نکات مهمی در انتخاب مهدکودک‌ها آشنا شوید و یک محل مناسب برای سپردن کودکتان با خیال راحت پیدا کنید.

شهرت و وجههٔ خوب

یک مهدکودک خوب باید فضا و جَو خوشایند و دوستانه‌ای داشته باشد و محیط گرم و مهرآمیزش به راحتی قابل تشخیص باشد. شما می‌توانید با مادرانی که در مهد می‌بینید صحبت کنید یا در زمان تعطیلی کودکستان به آنجا بروید و با چند نفر از والدین صحبت کنید. همچنین به حس و برداشت اولیهٔ خودتان هم توجه کنید، چون در این مورد، غریزه و حس اولیهٔ شما اهمیت خیلی زیادی دارد، پس شرط اول این است که والدین دیگر با حرارت و اشتیاق از آن تعریف می‌کنند.

مقررات واضح و سختگیرانه

انعطاف‌پذیری مهدکودک شاید در برخی موارد مهم باشد؛ آن هم در شهرهای شلوغ و پر از ترافیک. برای مثال ممکن است به شما اجازه دهند که بردن کودک به مهد و برداشتن او را در ساعات مختلفی انجام دهید، اما در هر صورت باید مقررات شفاف و روشنی دربارهٔ هر چیزی، از ساعات کار گرفته تا مدیریت موارد اورژانسی داشته باشد. مهدکودک باید بتواند یک کپی از سیاست‌ها و مقررات خود را به شما ارائه کند. به این ترتیب می‌فهمید که مسئولیت خود و کودک شما را جدی می‌گیرد.

به همین شکل به دنبال مهدکودکی باشید که سیاست سختگیرانه‌ای در مورد کودکان بیمار داشته باشد. بپرسید که چه بیماری‌هایی کودک شما را در خانه نگه می‌دارد و این ممنوعیت چه مدت خواهد بود. اگر کودک بیمار باشد سیاست خیلی سختگیرانه در مورد بیماری اسباب زحمتتان خواهد شد اما دور نگه داشتن کودکان و کارمندان بیمار از مهدکودک منطقی است. مهدکودک‌های خوب با ملزم کردن کودکان و کارکنان به انجام به‌موقع واکسیناسیون و چک‌آپ‌های منظم به کاهش وقوع بیماری‌ها کمک می‌کند.

اگر مهدکودک، سیاست‌ درهای باز به روی والدین را ندارد و والدین را تشویق نمی‌کند که بدون اطلاع قبلی به آنجا بروند،‌ احتمالاً‌ چیزی برای پنهان کردن دارد، پس بهتر است باز هم به جست‌وجویتان ادامه دهید، چون یک مهدکودک خیلی خوب از اجازهٔ‌ بازید سرزده فراتر می‌رود و دعوتتان می‌کند با کمک به فعالیت‌های کودکان، همراهی کودکان در گردش‌های علمی و دیگر موارد، عضوی از مهدکودک باشید.

با توجه به تمام نکات گفته‌شده در این مورد، اگر مهدکودک نظم کم یا مقررات سهل‌گیرانه‌ای داشته باشد یا اصلاً قانونی نداشته باشد، به احتمال خیلی زیاد مهدکودک مناسبی نیست.

برنامهٔ آموزشی منظم

بهترین مهدکودک‌ها برنامه‌ریزی مشخص و منظمی دارند که شامل زمان زیادی برای فعالیت‌های فیزیکی، زمان و جلساتی برای کتاب‌خوانی گروهی و انفرادی، برنامه‌های گروهی، ‌فعالیت‌های انفرادی، وعده‌های غذا، میان‌وعده‌ها و وقت آزاد است. یک برنامهٔ آموزشی سنجیده و حساب‌شدهٔ رشد و تکامل، استعداد کودک را تحریک می‌کند و زندگی روزمره را برایش جالب‌تر می‌کند.

تلویزیون و فیلم‌ نباید جایی در برنامه‌های کودکتان داشته باشد یا فقط جای اندکی داشته باشد، پس اگر پخش فیلم بخشی از برنامه‌های مهدکودک است، اطمینان حاصل کنید که فیلم‌ها مناسب سن کودکان باشد. حالت ایده‌ال این است که آموزشی باشد و چیزهایی دربارهٔ حیوانات، فرهنگ‌های دیگر و موارد مشابه آموزش بدهند.

به دنبال مهدکودکی باشید که طیف وسیعی از اسباب‌بازی‌های مناسب سن‌های مختلف داشته باشد که رشد کودکتان را تحریک می‌کند و وقتی او بزرگ‌تر می‌شود بازی‌های خلاقانه و مبتکرانه را تشویق می‌کند. پس به یاد داشته باشید کودکتان نیازمند جایی است که یک برنامهٔ آموزشی معمول با طیف وسیعی از فعالیت‌های متناسب با سنش ارائه می‌دهد.

کارکنان واجد صلاحیت و مهربان

کارکنان تحصیل‌کرده و دارای صلاحیت یکی از برتری‌های مهدکودک بر پرستار، دیگر مراقبان یا مهدهای خانگی است که معمولاً در این زمینه آموزش تخصصی ندیده‌اند. کارکنان مهدکودک باید تحصیل‌کرده باشند و حداقل دو سال تحصیلات دانشگاهی در زمینهٔ رشد و تکامل اولیهٔ کودک داشته باشند و دوره‌‌های احیای قبلی ریوی و دیگر آموزش‌های شرایط اضطراری را دیده باشند.

دقت کنید که کارمندان با کودکان چگونه تعامل می‌کنند. مراقبان کودکان باید مسئولیت‌پذیر، مشتاق و مدبر باشند. مراقبانی پیدا کنید که در مورد خواب، تربیت، تغذیه و دیگر مسائل مراقبتی با شما اشتراک نظر دارند. مراقبان خوب سؤالات جزئی و تفصیلی در مورد سلامت کودکتان و مراقبت از او می‌پرسند تا مشخص شود که آیا مهدکودک آنها مناسب شما هست یا خیر.

همچنین به دنبال مهدکودکی باشید که حقوق و مزایای خوبی به کارمندانش می‌دهد. مهدهایی که دستمزد خوب پرداخت می‌کنند و به کارمندانشان مرخصی باحقوق، ‌بیمهٔ سلامت و کمک‌هزینهٔ آموزشی پرداخت می‌کنند احتمال بیشتری برای داشتن کارمندان وفادار دارند. پایین بودن میزان تغییر کارمندان برای تضمین مراقبت پایدار و باثبات از کودکتان یک اتفاق کلیدی است.

اگر آموزش و تحصیلات کارمندان استاندارد نیست و به نظر می‌رسد از آنها خیلی کار کشیده می‌شود یا اگر کارمندان مدت زیادی آنجا نمی‌مانند، این مهدکودک مناسب شما نیست.

نسبت مربیان به کودکان

اطمینان حاصل کنید که مهدکودک مربی یا مراقب کافی دارد تا کودکتان توجه و مراقبتی را که نیاز دارد دریافت کند. درست است که وقتی مراقب باید از بیشتر از چند کودک مواظبت کند کیفیت مراقبت پایین می‌آید، اما مهدکودک‌های خوب تلاش می‌کنند نسبت مربی به کودکان را تا جای ممکن پایین نگه دارند. همچنین، وجود چند معلم در مهدکودک به معنای آن است که آنها می‌توانند در صورت لزوم به یکدیگر کمک کنند.

به علاوه، مهدکودک‌های خوب تعداد کودکان هر کلاس را کم نگه می‌دارند. وقتی کودکان کمتری در یک اتاق باشند، مراقبت یک به یک و پاسخگویی به کودکان ساده‌تر است. به‌طورکلی برای تشخیص تناسب تعداد مربیان مهدکودک به کودکان، کارشناسان توصیه‌های زیر را دارند:

کودکان کوچک: اگر کلاس کودکان شیرخوار و نوپا شش نفره است، یک مراقب برای هر سه کودک و اگر کلاس هشت نفره است یک مراقب برای هر چهار کودک وجود داشته باشد. همچنین حداکثر تعداد کودکان در یک کلاس باید هشت نفر باشد.
کوکان بزرگ‌تر: تعداد مراقبان برای کلاس شش نفره یک مربی برای سه کودک، برای کلاس هشت نفره یک مربی برای چهار کودک، برای کلاس ۱۰ نفره یک به پنج و برای کلاس ۱۲ نفره یک به شش است. کلاس بچه‌ها نباید بیشتر از ۱۲ نفر باشد.

هرچند مهدکودک‌ها مجبور به دنبال کردن این معیارها نیستند، اما خود شما می‌توانید هنگام ارزیابی مهدکودک‌ها این نسبت‌ها را به عنوان راهنما تلقی کنید، زیرا هرچه مهدکودک به این استانداردها نزدیک‌تر باشد می‌تواند جای بهتری باشد.

غذای سالم

اگر باید خودتان برای کودک غذا ببرید،‌ ببینید دستورالعمل‌های مهدکودک در این مورد چیست. برخی از مهدها ممکن است شما را ملزم کنند که فقط مواد غذایی مغذی و مفید را به او بدهید و این خوب است. مهدکودک‌هایی که آب‌نبات و دیگر شیرینی‌ها را ممنوع نمی‌کنند، ممکن است تعهدی جدی به سلامت کودکتان نداشته باشند.

اگر مهدکودک غذا هم می‌دهد، ‌ببینید برای وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها چه چیزی برای کودکان در نظر گرفته‌اند؟ آیا برنامهٔ غذایی مهدکودک عادات غذایی سالم را تشویق می‌کند و همهٔ گروه‌های غذایی در آن گنجانده شده است؟ همچنین اگر کودکتان به غذای خاصی آلرژی دارد لازم است پرسنل مهدکودک از آن مطلع باشند. به یاد داشته باشید که عادات غذایی سالم از سن پایین ایجاد می‌شود، پس اگر مهدکودک طیف وسیعی از غذاهای مغذی را به کودکان نمی‌دهد، بهتر است ‌به دنبال جای دیگری باشید.

تأسیسات تمیز و ایمن

یک مهدکودک خوب، تمیز و بهداشتی است. برای توجه به تمیز بودن یک مهدکودک می‌توانید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • کف، دیوارها، دستشویی و آشپزخانه باید تمیز باشد.
  • محل آماده‌سازی غذا از دستشویی‌ها و اتاق تعویض پوشک دور باشد.
  • سطل زباله مرتب خالی شود.
  • گرما، نور و تهویهٔ ساختمان مناسب باشد.
  • پرسنل مهدکودک باید به طور مرتب و بعد از هر بار تعویض پوشک بچه‌ها، دست‌های خود را بشویند.
  • مهدکودک باید فضای وسیعی داشته باشد.
  • طبق معیارهای معتبر دنیا، مهدکودک‌ها باید به ازای هر کودک حداقل سه مترمربع فضای داخلی و ۱۰ مترمربع فضای باز داشته باشند.
  • اطمینان حاصل کنید که مهدکودک مقررات ایمنی پایه‌ای را رعایت می‌کند.
  • اسباب‌بازی‌ها و تجهیزات بازی باید تمیز و مرتب باشد.
  • پنجره‌های طبقه‌های بالا در صورت وجود باید توری یا گارد محافظ داشته باشد.
  • همهٔ داروها و مواد خطرساز باید دور از دسترس کودکان باشد.
  • تشک تخت‌ها باید نو و سفت باشد تا ریسک سندرم مرگ ناگهانی کودکان کوچک کاهش یابد.
  • فضای بازی بیرونی یا حیاط باید هموار و ایمن باشد.
  • باید دستگاه اعلام حریق وجود داشته باشد و در حال کار باشد.
  • رادیاتورها و بخاری‌ها باید پوشانده شوند یا نوعی محافظ داشته باشند.
  • یک جعبهٔ‌ کمک‌های اولیه و کپسول آتش‌نشانی باید دم دست باشد.
  • باید همهٔ تکنیک‌های استاندارد ایمن‌سازی برای کودک مثل پوشاندن پریزهای برق، محافظ درها و ضامن درها رعایت شود.
  • ورودی‌های مهدکودک باید به شکلی باشد که غریبه‌ها نتوانند راحت وارد شوند.

همچنین بهتر است مهدکودکی پیدا کنید که فضای باز برای بازی کردن داشته باشد بچه‌ها باید این شانس را داشته باشند که هر روز بیرون بازی کنند. دویدن، پریدن و طناب‌بازی از لحاظ فیزیکی، ذهنی و اجتماعی برای آنها مفید است. اگر در شهری زندگی می‌کنید که حتی بهترین مهدکودک‌ها هم فضای باز کافی و ایمن برای بازی ندارند، اطمینان پیدا کنید که حداقل فضای بازی داخلی مهدکودک بزرگ است.

داشتن مجوز معتبر

از مسئولان مهدکودک درخواست کنید تا مجوز و گواهی‌های مهدکودک را ببینید و بعد با تماس با سازمان بهزیستی از صحت آنها اطمینان حاصل کنید. مهدکودک‌ها همچنین برای دریافت مجوز ملزم به رعایت الزامات سلامت و ایمنی هستند اما داشتن مجوز، مراقبت خوب از کودک را تضمین نمی‌کند و به همین دلیل است که باید پرسنل را نیز ارزیابی کنید. درست است که داشتن مجوز همه چیز نیست، اما مهدکودکی که مجوز ندارد هم اصلاً مناسب نیست.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط