چطور از کلاه گهواره در نوزاد پیشگیری کنیم؟

چطور از کلاه گهواره در نوزاد پیشگیری کنیم؟

مشاهده راش و پوسته‌ها روی پوست سر نوزاد می‌تواند نگرانی، استرس و پریشانی والدین را با خود به همراه داشته باشد. شاید با خود بگویید من چه کار اشتباهی انجام داده‌ام؟ مشکل پوست بچه من چیست؟ کلاه گهواره نوعی ضایعه پوستی در کودکان است که در اکثر موارد خفیف بوده و خود به خود برطرف می‌شود. در این مطلب با عارضه پوستی کلاه گهواره در نوزاد، علت، علائم و شیوه درمان آن آشنا می‌شوید. 

بیماری کلاه گهواره نوزاد چیست؟

کلاه گهواره در نوزاد یا Cradle cap یک بیماری پوستی بی‌خطر است که باعث ایجاد نواحی زرد یا سفید پوسته‌پوسته‌ای روی سر کودک می‌شود. پوسته‌ها چرب یا ورقه‌ای هستند و ممکن است توسط راش پوستی احاطه شوند. این عارضه هیچ تاثیر منفی بر سلامت کودک ندارد، روی تغذیه و خوابش نیز اثری نمی‌گذارد، برای کودک خارش یا دردی ایجاد نمی‌کند و معمولاً در عرض چند هفته یا چند ماه از بین می‌رود.

کلاه گهواره در نوزاد بسیار رایج است و اکثر شیرخواران در مقطعی از زندگی‌شان به آن مبتلا می‌شوند. این عارضه معمولاً در سه ماه اول زندگی کودک شروع می‌شود و تقریباً همه موارد آن در سال اول زندگی اتفاق می‌افتد. از آنجایی که کلاه گهواره به طور معمول در اوایل زندگی نوزاد شروع می‌شود، معمولاً تا اولین سال اول زندگی تولد کودک از بین می‌رود. تعداد کمی از نوزاد نیز در 1 یا 2 سالگی دچار می‌شوند.

بیماری کلاه گهواره در کودکان چیست

علائم کلاه گهواره

اگر کودک دچار کلاه گهوار شود، نواحی زرد یا سفید رنگ پوسته‌پوسته‌ای روی سر او خواهید دید که شبیه فلس‌های ماهی هستند. پوسته‌ها ممکن است شکننده و ورقه‌ای یا موم‌مانند و چرب باشند و ممکن است:

  • کبره ‌بسته به نظر برسد.
  • پوسته‌ها شروع به ریزش کنند.
  • اطراف ضایعه را راش احاطه کند.

این پوسته‌ها هیچ درد یا ناراحتی برای کودک ایجاد نمی‌کنند و اغلب نوزاد حتی متوجه آن نمی‌شوند.

علائم کلاه گهواره

گستردگی ضایعات پوستی کلاه گهواره

بیماری کلاه گهواره فقط به بثورات پوسته‌پوسته روی سر نوزاد اشاره دارد. با این وجود، درماتیت سبوره‌ای در برخی از نوزاد به فراتر از پوست سر آنها، از جمله قسمت‌هایی از صورت‌شان گسترش می‌یابد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است روی نواحی زیر راش پوستی را ببینید:

  • پیشانی
  • ابروها
  • چین‌های گردن یا دست‌ها
  • پشت گوش
  • باسن (ادرار سوختگی)

اگر متوجه این علائم در فرزندتان شدید، به پزشکش اطلاع بدهید. او کودک را معاینه کرده و تعیین می‌کند که آیا به مرطوب کننده‌های خاص یا کرم موضعی نیاز دارد یا خیر.

علت بیماری کلاه گهواره نوزاد

محققان به طور دقیق نمی‌دانند که علت کلاه گهواره در نوزاد چیست، اما معتقدند که این ضایعات احتمالاً به دلیل ترکیبی از عوامل مختلف است. به طور مثال، غدد موجود در پوست سر کودک ممکن است چربی بیش از حدی تولید کنند. این باعث می‌شود که سلول‌های پوستی که به طور معمول از پوست سر کودک می‌ریزند، به آن بچسبند. یک نوع قارچ خاص که به طور طبیعی روی پوست کودک زندگی می‌کند نیز ممکن است در بروز کلاه گهواره در نوزاد نقش داشته باشد، اما محققان دقیقاً نمی‌دانند که از چه طریقی باعث ایجاد ضایعات می‌شود.

علت کلاه گهواره کودکان

تشخیص کلاه گهواره

پزشک می‌تواند این مشکل پوستی را با نگاه کردن به پوست سر کودک تشخیص دهد. راش و پوسته‌ها به همراه محل قرارگیری آنها روی سر او سرنخ‌های آسانی برای شناسایی این بیماری هستند. تشخیص کلاه گهواره در نوزاد نیاز به هیچ‌گونه آزمایش یا نمونه‌برداری ندارد.

درمان کلاه گهواره در نوزاد

اگر کودکتان فقط این نوع ضایعات پوستی که بدان اشاره شد را دارد و بثوراتی در جای دیگری از بدنش نیست، احتمالاً نیازی به درمان پزشکی نیست. کلاه گهواره در نوزاد باید در عرض چند ماه خود به خود از بین برود.

با این حال می‌توانید برای مراقبت از پوست سر کودک کارهایی انجام دهید و احتمالاً آن پوسته‌های سرسخت را کاهش دهید:

  •  پوست را نرم کنید. قبل از اینکه پوست سر کودکتان را بشویید، به آن نرم‌کننده بزنید. وازلین و روغن بچه گزینه‌های خوبی برای درمان کلاه گهواره در نوزاد هستند. نرم‌کننده را با ملایمت روی پوست سر کودک ماساژ دهید و بگذارید چند ساعت قبل از شامپو زدن روی سر بماند. از استعمال روغن زیتون و بادام زمینی پرهیز کنید یا با مشورت پزشک از آنها استفاده کنید.
  • شامپو بزنید. پوست سر کودک را یک روز در میان با شامپوی ملایم و بدون رایحه بشویید. برای این کار، پوست سر او را با ملایمت و با استفاده از نوک انگشتان خود ماساژ دهید. با فشا ماساژ ندهید و مراقب باشید ناخن‌تان روی پوست سر کشیده نشود. برای برداشتن پوسته‌ها از برس نرم استفاده کنید.
  • پوسته‌ها را جدا نکنید. ممکن است وسوسه شوید که پوسته‌ها را از روی سر کودک جدا کنید،‌ اما این کار را نکنید! کندن پوسته‌ها باعث تحریک پوست می‌شود و ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد.

درمان کلاه گهواره در کودکان

شامپوی مناسب این بیماری

شاید برایتان سوال باشد که باید از چه نوع شامپویی استفاده کنید. شامپو بچه معمولی برای شستن پوست سر کودک خوب عمل می‌کند. فقط مطمئن شوید که شامپو ملایم و بدون رایحه است. از شامپوهای ساخته شده برای بزرگسالان یا مخصوص درمان شوره سر استفاده نکنید چرا که این شامپوها برای پوست ظریف کودک مناسب نیستند. اگر بخواهید می‌توانید شامپوی مخصوص این عارضه را امتحان کنید. این شامپوها را با عنوان شامپوی کلاه گهواره می‌فروشند. همچنین می‌توانید از متخصص اطفال یا متخصص پوست بخواهید شامپویی مخصوص کلاه گهواره در نوزاد را توصیه کند.

شامپوی مناسب کلاه گهواره

زمان بهبود کلاه گهواره در نوزاد

کلاه گهواره در نوزاد معمولاً طی چند هفته یا چند ماه خود به خود و بدون درمان از بین می‌رود. مراقبت در خانه ممکن است کمک کند که زودتر برطرف شود. اگر این عارضه پوستی ظرف چند ماه از بین نرفت، به پزشک مراجعه کنید. او می‌تواند پوست سر کودک را بررسی کند و ببیند که آیا بیماری پوستی دیگری دارد که نیازمند درمان است یا خیر.

مراجعه به پزشک برای کلاه گهواره نوزاد

اگر متوجه یک یا چند مورد از مشکلات زیر شدید، فکر خوبی است که به متخصص اطفال مراجعه کنید:

  • کلاه گهواره در کودک بعد از چند ماه بهبود نیافته است.
  • کودک در ناحیه‌هایی غیر از پوست سر خود بثورات پوستی دارد.
  • پوست سر کودک داغ است.
  • مایع یا خون از ناحیه پوسته‌پوسته ترشح می‌شود.
  • پوست سر کودک بوی بدی می‌دهد.
  • ناحیه بثورات و پوسته‌ها متورم یا بسیار قرمز به نظر می‌رسد.

این نوع علائم کلاه گهواره در نوزاد می‌تواند به معنای نیاز به درمان‌های موضعی یا شامپوی مخصوص این مشکل باشد. همچنین گاهی اوقات این علائم می‌تواند نشانی از بیماری گال در نوزاد، درماتیت آتوپیک و درماتیت سبوره‌ای باشد که تشخیص آن بر عهده پزشک است و باید درمان شود.

مراجعه به پزشک برای کلاه گهواره کودکان

بنابر آنچه گفته شد کلاه گهواره در نوزاد یک ضایعه پوستی است که شایع و بی‌خطر بوده و باعث ایجاد پوسته‌های زرد و ضایعات پوستی روی سر کودک می‌شود. این عارضه معمولاً قبل از اولین سال تولد کودک شروع می‌شود و از بین می‌رود. این عارضه پوستی نیازی به درمان ندارد و در عرض چند ماه خود به خود برطرف خواهد شد. مراقبت‌های خانگی ساده مانند شامپو زدن ملایم به سر کودک ممکن است هرچه سریع‌تر آن را برطرف کند. کودک مبتلا احتمالاً به هیچ درمانی نیاز نخواهد داشت و راش پوستی خود به خود از بین می‌رود. اگر هر گونه نگرانی یا سوالی دارید می‌توانید با پزشک اطفال صحبت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

این بیماری مسری نیست در نتیجه نباید نگران انتقال آن از کودک به دیگران باشید. می‌توانید فرزندتان را به مهد کودک بفرستید یا به او اجازه دهید با کودکان دیگر بازی کند.

متاسفانه، محققان راهی برای جلوگیری از کلاه گهواره پیدا نکرده‌اند، زیرا علت دقیق آن را نمی‌دانند، اما آنها به طور قطعی می‌دانند که این عارضه بی‌ضرر بوده و به سرعت از بین می‌رود.

مقاله مرتبط

0 نظرات

دیدگاه شما