کدام معاینات پزشکی‌ برای کودک در پنج سالگی انجام می‌شود؟

معاینات و مراقبت پزشکی کودک در پنج سالگی چیست؟ در این مطلب با ویزیت پزشک و چک‌آپ پنج سالگی کودکتان آشنا شوید.

ویزیت پزشک: چک‌آپ پنج سالگی

اگر یک کودک پنج ساله داردی، می‌توانید از پزشک کودک خود انتظار داشته باشید که موارد زیر را بررسی کند:

  • قد کودکتان را اندازه‌گیری کند تا مطمئن شود که او با سرعت سالمی رشد می‌کند.
  • وزن او را اندازه‌گیری کند تا مطمئن شود که اضافه‌ وزن یا کم‌وزنی ندارد.
  • فشار خون او را بررسی کند.
  • قلب و تنفس کودکتان را ارزیابی کند.
  • سابقه‌ٔ واکسیناسیون کودک را نگاه کند.
  • از فرزندتان بخواهد که تصویر یک انسان را بکشد تا ببیند آیا درک و دریافت او از پیکر انسان آن‌قدر رشد کرده است که شامل قسمت‌های جزئی‌تری از بدن مانند دست و پا شود.
  • از فرزندتان سؤال‌هایی بپرسد و با او گفت‌وگو کند تا هر گونه مشکلات گفتاری را تشخیص دهد. در پنج سالگی، بیشتر بچه‌ها با جملات کامل صحبت می‌کنند و صحبت‌هایشان برای غریبه‌ها قابل فهم است.
  • از فرزندتان در مورد پیش‌دبستانی و دوستانش سؤال کند تا ببیند آیا روابطی با همسالان خود ایجاد کرده یا نه و چقدر می‌تواند با چیزهای جدید سازگار شود.
  • به هر سؤالی که ممکن است در مورد رشد و تکامل کودکتان در پنج سالگی داشته باشید پاسخ دهد.
  • برای بررسی ساختار و همترازی چشمان فرزندتان، یک معاینه‌ٔ چشم انجام دهد، چک کند که آیا آنها درست حرکت می‌کنند و به دنبال علائم بیماری‌های مادرزادی چشم یا مشکلات دیگر بگردد.
  • بینایی فرزندتان را با یک نمودار چشم آزمایش کند.
  • شنوایی او را بررسی کند.

سؤالات پزشک از والدین کودک در معاینات پنج سالگی

سؤالاتی که ممکن است یک پزشک آگاه و دلسوز از شما در مورد کودکتان بپرسد یا اگر نپرسید، مواردی که خود شما باید به آنها توجه داشته باشید، شبیه موارد زیر است:

آیا فرزندتان دوستان صمیمی دارد؟

بچه‌ها هنگامی که مدرسه را شروع می‌کنند، شروع به ایجاد دوستی‌های صمیمانه می‌کنند. اگر متوجه شده‌اید که فرزندتان به بچه‌های دیگر علاقه‌ای ندارد، می‌تواند وجود یک مشکل عاطفی یا تکاملی را نشان دهد. فهمیدن زود هنگام این مشکل مهم است، زیرا بچه‌هایی که مشکلات خاصی مانند اتیسم دارند، وقتی درمان هرچه سریع‌تر شروع می‌شود، نتیجه‌ٔ بهتری می‌گیرند.

آیا آدرس و شماره تلفن شما را می‌داند؟

حفظ کردن یک مهارت شناختی است که در این سن به سرعت رشد می‌کند. اگر فرزند شما در به خاطر سپردن مشکل دارد، فقط ممکن است به یک راهکار کمک‌حافظه، مثل خواندن شماره تلفن و آدرستان به صورت آهنگین نیاز داشته باشد. اما اگر این کار کمکی نکند، پزشک ممکن است بخواهد مهارت‌های یادگیری کودک را ارزیابی کند.

آیا می‌تواند دستورالعمل‌های پیچیده را دنبال کند؟

در حدود این سن، بچه‌ها قادرند توجه خود را به مدت کافی روی چیزی متمرکز کنند که بتوانند دستورالعملی متشکل از سه یا چهار بخش را دنبال کنند. اما اگر فرزند شما در دنبال کردن و به پایان رساندن کاری مثل نقاشی کردن به تقلا می‌افتد، پزشک ممکن است او را برای یک مشکل توجه یا اختلال یادگیری غربالگری کند.

آیا او خودش لباس‌هایش را انتخاب می‌کند و می‌پوشد؟

بیشتر بچه‌ها در این سن تا حد خوبی خودکفا هستند و با لباس پوشاندن به خودشان استقلال خود را تصریح می‌کنند. اما اگر کودک هنوز به کمک نیاز دارد، می‌تواند نشانه‌ای از مشکل در مهارت‌های حرکتی ظریف او باشد. پزشک فرزندتان با توجه به شناختش از کودکتان می‌تواند این احتمال را رد کند یا به شما مشاوره‌هایی بدهد تا به فرزندتان کمک کنید خودکفاتر شود.

وضعیت دندان‌های کودکتان چطور است؟

یک پزشک اطفال خوب، دندان‌ها و لثه‌های فرزند شما را معاینه می‌کند یا شما را از لزوم مراجعه به دندان‌پزشک کودکان آگاه خواهد کرد. اگر هیچ‌کدام از اینها را انجام نداد، خودتان باید بدانید که در این سن لازم است یک دندان‌پزشک دندان‌های فرزند شما را معاینه کند. اگر فرزندتان پوسیدگی دندان داشته باشد، می‌تواند روی دندان‌های دائمی او تأثیر بگذارد و در آینده باعث ایجاد مشکلاتی شود.

در مورد آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کودک بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط